مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیز محمد در محدوده حصار ناصری شروع شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۴:۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۱۳۸۳۸۷
مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیز محمد در محدوده حصار ناصری شروع شد
شهردار منطقه 11 تهران گفت: در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله ای، مرمت سقاخانه 110 ساله عزیز محمد در خیابان فروزش از امروز آغاز شده و تا اردیبهشت 1400 به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ نصراله آبادیان در این باره توضیح داد: در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله ای و کوچک مقیاس در محله های مرکزی شهر تهران  از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه طرح مرمت سقاخانه عزیز محمد که بیش از 110 سال قدمت دارد؛ آماده و عملیات اجرایی آن امروز  با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

آبادیان افزود: سقا خانه عزیز محمد به دلیل قدمت بنا دچار آسیب هایی از جمله شکستگی کاشی ها و تزئینات بنا، نمای فرسوده، الحاق زوائد، فرورفتگی ستون های آبخوری به زیر آسفالت و وجود سر در تابلوی مغازه ها که منجر به پوشاندن نمای فاخر سقاخانه شده است؛ که در این عملیات به طور کامل مرمت خواهند شد.

او در این باره بیان کرد: حذف زوائد و پاکسازی جداره، برگرداندن جداره سقاخانه به حالت اولیه بنا، مرمت کاشی های شکسته، مرمت آینه کاری ها، حذف سر در تابلوی مغازه ها و استفاده از تابلوهای سنتی متناسب با بنا و تزئینات آن از برنامه های عملیات مرمت سقا خانه تاریخی عزیز محمد است.

به گفته شهردار منطقه 11 طرح مرمت این سقا خانه در راستای ماده 46 برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران با موضوع احیای بافت و بناهای تاریخی شهر تهران سال گذشته از سوی اداره زیبا سازی این منطقه تهیه شد .

سقاخانه عزیز محمد که همواره با نور سبز، روشن است توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال 1256 شمسی ساخته شد و در دوران قاجار یکی از منابع تأمین مهم آب مردم بوده است .

344

نظر شما