۳۰۰ هنرمند صنایع دستی دماوند نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۱:۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۹۸۸۱۳
۳۰۰ هنرمند صنایع دستی دماوند نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دماوند گفت: این شهرستان حدود ۵۰۰ هنرمند صنعتگر در حوزه صنایع دستی دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر فعال و مابقی آنان به دلیل نداشتن فضای کارگاهی با مشکل مواجه بوده و نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ شهرام شریفی با اشاره به قابلیت های شهرستان در حوزه صنایع دستی، اظهار داشت: دماوند به دلیل آنکه از قدمت بالایی برخوردار است و روستاهای متعددی دارد، هنر ارزشمند صنایع دستی از قدیم در این شهرستان وجود داشته و تاکنون نیز شاهد حفظ برخی از آنها هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۵ رشته صنایع دستی در این شهرستان فعال است، افزود: سرامیک، گلیم بافی، حوله بافی، معرق و منبت روی چوب و سفال از جمله این هنرها است.

شریفی با اشاره به اینکه شهرستان دماوند حدود ۵۰۰ هنرمند صنعتگر صنایع دستی دارد که شناسایی شده و دارای کارت هستند، بیان کرد: بیشتر صنعتگران حوزه صنایع دستی شهرستان به دلیل نداشتن فضای کارگاهی با مشکل مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا رفتن ارزش املاک و اجاره کارگاه ها، بسیاری از هنرمندان این حوزه توان پرداخت اجاره بها و یا خرید کارگاه را ندارند و از سوی دیگر در منزل نیز شرایط برای فعالیت سخت است که همین امر موجب غیرفعال یا نیمه فعال شدن برخی از صنعتگران این شهرستان شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند اظهار داشت: طی سالهای اخیر حمایت های لازم در بخش تخصیص اعتبارات و یا تسهیلات به صنعتگران حوزه صنایع دستی کمرنگ تر شده است.

وی افزود: همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه نیز کاهش یافته است و اکنون تنها یک کارگاه فعال به صورت رسمی و چند کارگاه بدون مجوز در منطقه فعال هستند.

شریفی اضافه کرد: البته هماهنگی هایی با بنیاد برکت برای حمایت از هنرمندان و اختصاص تسهیلات لازم صورت گرفت و همچنین به تعدادی از هنرمندان نیز تسهیلات پرداخت شد و این روند نیز طی ماه های آینده تکرار می شود و افرادی که می توانند حرفه خود را توسعه دهند، از این حمایت بهره مند می شوند.

وی یکی از دلایل غیرفعال بودن کارگاه صنایع دستی در شهرستان را موضوع بیمه هنرمندان این حوزه دانست و افزود: یکی از دغدغه های هنرمندان این حوزه بحث بیمه نمودن نیروهای فعال در کارگاه است که به دلیل نبود درآمدزایی مستمر و بالا بودن هزینه ها، هنرمندان به صورت انفرادی به فعالیت می پردازند.

شریفی اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور، با رفع موانع پیشروی صنعتگران این حوزه از قبیل بیمه شاغلان و حمایت های مالی، فضای کارگاهی افزایش یابد که به تبع آن تعداد کارگاه ها نیز گسترش یافته و مشکلات بیمه ای و درآمدی هنرمندان مرتفع شود.

وی با اشاره به بیمه هنرمندان صنایع دستی شهرستان نیز گفت: مشکلاتی که در گذشته برای هنرمندان این حوزه وجود داشت، تا حدودی مرتفع شده و هم اینک به صورت سهمیه بندی بیمه می شوند.

شریفی افزود: این میزان سهمیه جوابگوی بیمه هنرمندان نیست، چراکه هرسال یک یا ۲ نفر بیمه می شوند که با توجه به آمار هنرمندان این حوزه، این فرایند زمان‌بر بوده و امید است با افزایش میزان سهمیه، شاهد ایجاد انگیزه در بین هنرمندان باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند به تنها صنعت دستی مختص به شهرستان اشاره کرد و گفت: صنعت حوله بافی تنها در خراسان جنوبی و دماوند شناخته شده بود که در این شهرستان به مرکزیت شهر کیلان با شماره ۴۴۴ در تاریخ ۷ دی سال ۹۰ ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این صنعت ارزشمند رو به زوال بود و نیازمند مدرن شدن و روزآمد شدن است، با هماهنگی اداره کل و معاونت میراث فرهنگی استان تهران، قراردادی با یکی از هنرمندان حوزه حوله بافی منعقد شد و از این هفته نیز کلاس های آموزشی با هدف رشد، توسعه و رونق صنعت حوله بافی با حضور علاقمندان برگزار می شود تا در آینده نزدیک تعداد بافندگان، هنرمندان و استادکاران در این حوزه افزایش یافته و این رشته ادامه دار باشد.

شریفی با اشاره به اینکه این قرارداد مالی به طور مستقیم بین استادکار با اداره کل منعقد شده است، افزود: افرادی که آموزش می‌بینند از اداره میراث فرهنگی کارت صنعتگری دریافت می کنند که به طور قطع حامی آنان خواهد بود و پیش بینی می شود تا شهریور ماه ۴۰ تا ۵۰ نفر آموزش ببینند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دماوند با بیان اینکه روستای هدف صنایع دستی شهرستان، منطقه آینه‌ورزان است، گفت: هنرمندانی که اکنون در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند توانایی تامین بخش عمده ای از صنایع دستی استان و حتی کشور را دارند.

وی با بیان اینکه در این روستا متناسب با سند چشم انداز توسعه شهرستان و رونق منطقه پیشنهاد ایجاد دهکده صنایع دستی داده شد و مورد موافقت قرار گرفت، گفت: برای تحقق این مهم نیازمند سرمایه گذاران بخش دولتی و یا خصوصی هستیم که اگر این مهم محقق شود، آینه ورزان به قطب صنایع دستی شرق استان یا کل استان تهران تبدیل خواهد شد.

شریفی ادامه داد: روستای آینه ورزان بیشترین هنرمند و تولید کننده منبت کار ارزشمند را در منطقه دارد که اگر بتوانیم دهکده صنایع دستی را با فراهم سازی بخش هایی همچون فضای کارگاهی، بازارچه فروش و صنایع جانبی ایجاد کنیم، شاهد رشد و توسعه بسزایی در این روستا و یا کل شهرستان خواهیم شد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی ارزش افزوده بالایی دارد، گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی موجب می شود علاوه بر رونق این هنر ارزشمند، اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی فراهم شود.

شریفی در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت ایجاد بازارچه صنایع دستی در شهرستان برای هنرمندان منطقه نیز گفت: با هماهنگی های صورت گرفته مقرر شد در ۲ نطقه شهرستان یکی در ورودی شهر رودهن و محدوده بوستان پرچم و دیگری در ورودی شهر دماوند و محور تهران – فیروزکوه در محدوده بوستان شهربازی این بازارچه ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این نهاد اعتبارات لازم در تحقق این مهم را ندارد، تاکنون اقدامی صورت نگرفته و برای تحقق آن نیازمند همکاری دیگر نهادها هستیم؛ البته هماهنگی هایی با شهرداری دماوند صورت گرفته است که در صورت تغییر مکان پلیس راه ورودی شهر، ساختمان آن به این مهم اختصاص یابد.

وی بیان کرد: با توجه به نداشتن مکانی برای فروش محصولات دستی هنرمندان منطقه و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا، به تولید کنندگان توصیه شده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برای فروش محصولات خود استفاده کنند و این نهاد نیز نمایشگاه های مجازی صنایع دستی نیز برگزار نمود که در ایجاد انگیزه و حمایت های مالی هنرمندان موثر بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند اضافه کرد: گسترش صنایع دستی در شهرستان نیازمند تقویت سه حوزه تامین مواد اولیه است که با تسهیلات، سرمایه در گردش و اعتبارات محقق می شود و فضای تولید و کارگاهی که با ایجاد فضاهایی همچون دهکده صنایع دستی ممکن خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیاز سوم ایجاد بازارچه فروش صنایع دستی است که با حمایت مسئولان و نهادهای مختلف در رونق، فروش و توسعه محصولات و این حرفه محقق خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز