فرماندار ورامین:

فرونشست زمین در ورامین استان تهران را تهدید می کند

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۳:۵۶:۴۵
کد خبر: ۷۷۳۱۹۴
فرونشست زمین در ورامین استان تهران را تهدید می کند
فرماندار ورامین گفت فرونشست زمین و خشک شدن تالاب بندعلیخان کل استان تهران را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان تهران ؛ سرپرست فرمانداری ورامین گفت : بحران فروشست زمین و خشکی تالاب بندعلیخان شهرستان ورامین ، نه فقط ورامین که کل استان تهران را تهدید می کند و مقابله با آن به عزم تمامی مسئولان استانی و کشوری نیاز دارد.

حسین کاغذلو روز سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران برگزار شد اظهار داشت : مهمترین اصل در مدیریت بحران ، داشتن شناخت کامل از نقاط ضعف و قوت مناطق است که می تواند در زمان بروز یک مشکل ، از بروز تلفات انسانی و خسارات ناشی از یک حادثه پیشگیری کند.

وی افزود : این که امروز شهرستان ورامین از داشتن سوله مدیریت بحران بی بهره است مشکلی است که باید بر اساس داشته ها و استفاده صحیح از امکانات موجود برطرف شود چرا که نداشتن این اماکن در زمان بروز حادثه می تواند باعث کورشدن گره بحران شود.

وی با اشاره به بروز پدیده فرونشست در دشت ورامین گفت : پدیده فرونشست مشکلی است که امروز نه تنها اراضی کشاورزی و دشت ورامین را با بحران جدی مواجه کرده که به دلیل نزدیکی شکاف های به وجود آمده با راه آهن سراسری تهران مشهد ، می توان حوادث پیش بینی نشده ای را به همراه داشته باشد.

سرپرست فرمانداری ورامین همچنین با اشاره به خطر خشکی کامل تالاب بندعلیخان گفت : این تالاب علاوه بر اینکه زیستگاه شمار زیادی از پرندگان در فصول سرد سال است ، به عنوان حائلی مهم ، از پیشروی کویر جلوگیری می کند.

وی افزود : در سال های اخیر کاهش میزان بارش نزولات جوی و عدم اختصاص حق آبه از محل رودخانه شور و شیرین ، این تالاب را در مرز نابودی کامل قرار داده ، اتفاقی که به بحرانی جدی نه تنها برای شهرستان ورامین که کل استان تهران تبدیل می شود.

کاغذلو تصریح کرد: با خشک شدن این تالاب ، بحران ریزگرد گریبان مناطق وسیعی از استان تهران را گرفته و بخش عظیمی از مراتع جنوب دشت ورامین که محل زمستان گذرانی دام عشایر است نابود می شود.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران نیز در این جلسه گفت: شهرستان ورامین با داشتن بیش از 300 هزار نفر جمعیت از داشتن حتی یک متر مربع انبار به منظور دپوی کالای مورد نیاز در زمان بحران محروم است.

ابراهیم تاجیک نوری افزود : شهرستان ورامین از داشتن حتی یک متر مربع انبار جهت دپوی کالاهای مورد نیاز در هنگام بروز حوادث پیش بینی نشده محروم است و این امر می تواند برای جمعیت 300 هزار نفری شهرستان در هنگام بروز بحران ، مشکلات زیادی را به وجود آورد.

وی اظهار داشت : تنها انبار هلال احمر در مجتمع روستای قلعه سین به دلیل پیدا شدن معارض پلمب است و از آن نمی تواند برای دپوی کالا استفاده کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم وجود انبار در شهرستان ورامین هلال احمر به  اجبار کلیه انبارهای شهرستان پاکدشت را به صورت صد در صدی تقویت کرده تا در زمان بروز بحران این شهرستان بتواند به مناطق اطراف خدمات ارائه کند.

تاجیک نوری اظهار داشت : بر اساس دستور استاندار تهران ، شهرداری ها و دهیاری ها موظفند تا 10 درصد و هلال احمر 2 درصد از 16 قلم کالای امدادی مورد نیاز در مواقع بحرانی را تأمین کند که به دلیل نبودن انبار در ورامین ، حتی دو درصد هلال احمر نیز تأمین نشده است.

وی از نبودن محل فرود بالگرد در شهرستان ورامین به عنوان دیگر مشکل شهرستان ورامین یاد کرد و از مسئولان این شهرستان خواست تا نقشه GPS مربوط به نقاط فرود بالگردهای امدادی را تهیه و در اختیار استان قرار دهند.

 

 

نظر شما