با هدف هویت بخشی و توسعه ورزش همگانی در سالمندان:

طرح فرهنگی ورزشی دوشنبه های سالمندی به پردیس رسید

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۰:۲۹:۵۰
کد خبر: ۷۹۷۹۴۲
طرح فرهنگی ورزشی دوشنبه های سالمندی به پردیس رسید
درخشان دارا گفت، با هدف هویت بخشی و توسعه ورزش همگانی در سالمندان طرح فرهنگی ورزشی دوشنبه های سالمندی به پردیس رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ،در راستای اجرای مصوبات شورای سالمندی شهرستان پردیس که در فرمانداری شهرستان با عضویت ادارات خدمات رسان فرهنگی برگزارشد ولزوم برنامه ریزی برای همه اقشار به ویژه سالمندان،به ابتکارمعاونت فرهنگی و جوانان شهرستان پردیس مطابق طرح اجرا شده شهرداری تهران اولین دوره دوشنبه های سالمندی با حضور مریم موسوی رییس کمیسیون بانوان شورای اسلامی پردیس، انصاری نماینده فرمانداری شهرستان،دکتر درخشان دارا معاون اداره ورزش و جوانان،نعیمی رییس اداره بهزیستی شهرستان،کشاورز معاونت ورزشی ، ۵۰ نفر از سالمندان و بازنشستگان بامضمون نرمش صبحگاهی،دورهمی و گفت و گو،انجام تستهای فشار خون و دیابت،اسکلت سنجی ،برگزاری مسابقه در موسسه فرهنگی هنری شهرداری پردیس واقع در بوستان شهریار برگزارشد.

درخشان دارا با اشاره به ضرورت بزرگداشت و تکریم سالمندان به عنوان شهروندان ارشد شهر و تقویت نقش کانون سالمندان گفت: با هدف هویت بخشی و بازآفرینی نقش سالمندان در جامعه، افزایش انگیزه و روحیه امید به زندگی و همچنین تکریم و تقدیر از مشارکت اجتماعی و فرهنگی سالمندان و در راستای اجرایه طرحی همسو با مصوبات شورای سالمندان شهرستان‌پردیس با پشتیبانی و هم افزایی و مشارکت دستگاهی اولین دوره طرح دوشنبه های سالمندی، که یک دوشنبه در هر ماه را به ورزش،سرگرمی،گفتگو،تست های پزشکی اختصاص خواهد یافت را پیش بینی و اجرایی کردیم که خوشبختانه مورد استقبال سالمندان عزیز قرارگرفت و مقرر است در ماه های آتی نیز ادامه یابد.

معاون اداره ورزش،در حاشیه این برنامه تصریح کرد؛افزایش چشمگیر جمعیت سالمندی پدیده‌ای است که از قرن ۲۰ آغاز شده است وبه گونه‌ایست که  قرن ۲۱را قرن سالخوردگی جمعیت دنیا می‌دانند و گفت:  کشورما هم به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه از این قضیه مستثنی نیست، به طوری که روند پیر شدن در کشورمان بالاتر از میانگین جهانی است.

درخشان افزود؛ یکی از وظایف اصلی همه دستگاه های شهری با توجه به حوزه ماموریتهایشان این است که شرایطی را در شهر فراهم کنند تا همه اقشار و شهروندان به راحتی بتوانند در فضاها و اماکن شهری رفت و آمد و از خدمات استفاده کنند، لذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در این حوزه فرمانداری شهرستان پردیس با تشکیل جلسات، در حال پیگیری است موضوع مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری شهر از نظر نوع خدمات مورد ارایه ادارات برای سالمندان است که امیدواریم در آینده نزدیک به بهبود همه فضاهای ادارات و شهر برای سالمندان بی انجامد، از سویی علاوه بر توسعه ورزش همگانی که اداره ورزش و جوانان شهرستان پردیس ، فعالانه در خصوص همه اقشار در حاله نهادینه سازی و برنامه ریزیست ،تلاشی در معاونت فرهنگی ورزش و جوانان به مباحث روانی و سلامت سالمندان است که به همین جهت مشارکت اداره بهزیستی، شبکه بهداشت به ویژه شهرداری و شورای اسلامی در کنار فعالیتهای ورزشی و تفریحی است که در این راستا کارگروه فرهنگی ورزشی اداره ورزش بنادارد کانون‌های سالمندان محلات را جهت جلب مشارکت و استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های آنان در برنامه های ورزشی، اجتماعی و سلامت محور و حساس سازی جامعه نسبت به حقوق این عزیزان رامورد توجه بیشتر قرار دهد.

معاون اداره ورزش با بیان اینکه در موضوع سالمندان هم اجرای طرح دوشنبه‌های سالمندی با موضوع نشاط وانگیزه و سلامتی سالمندی به صورت ابتکاری اجرا شد که با استقبال شهروندان و سالمندان مواجه گردید اظهارداشت، در دوشنبه‌های سالمندان ، در یک دوشنبه از هر ماه با هدف توسعه ورزش،خلاقیت مشارکتی سالمندان در زمینه اجرای برنامه، فرهنگ سازی و ارائه خدمات یکپارچه و هدفمند به سالمندان را پیش بینی نموده ایم که ماه آینده۱۵ بهمن جهت برگزاری در نظر گرفته شده است.

در ادامه کشاورز اظهار داشت؛ انعطاف پذیری مفاصل با بالا رفتن سن به تدریج کاهش می یابد؛ مخصوصا تاندون ها و لیگامان ها انعطاف پذیری خود را به مرور از دست می دهند و این سبب کاهش حرکت مفاصل می شود. تحلیل مفاصل، مخصوصا در ستون مهره ها، رخ می دهد.

معاون ورزشی اداره ورزش گفت؛ خطر سقوط و حوادث افزایش می یابد و در این میان، کاهش انعطاف پذیری قوزک پا نقش مهمی در سقوط دارد. تمرین های ورزشی و تمرین های «افزایش دامنه حرکتی» به حفظ یا افزایش انعطاف پذیری سالمندان کمک می کنند. اختلال های حسی (مخصوصا مشکلات شنوایی و بینایی) و آستانه بالاتر برای ادراک محرک ها، سبب افزایش میزان سقوط می شود به همین جهت توصیه می شود که تنها با یک نوع ورزش شروع کنید؛ تعادلی، قدرتی، استقامتی یا انعطاف پذیری.

وی افزود؛ به عنوان نمونه، اگر قدرت عضلانی یا سطح تعادل فرد اختلال داشته باشد، بهتر است قبل از شروع ورزش هوازی، این عوامل بهبود یابد چون ممکن است سبب درد زانوها، ترس از سقوط، سقوط و محدودیت در پیشرفت هوازی شود.

گفتنی است در جریان این برنامه خاطره گویی و اواز خوانی سالمندان،ورزش و نرمش صبحگاهی،مسابقه با اهدای جایزه از سوی اداره بهزیستی و هیات همگانی،صبحانه سلامت،تست تراکم استخوان و اسکلت سنجی توسط استاد باقری،تست فشارخون توسط کارشناسان بهداشت انجام شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز