ابتکار:

شاخص‌های عدالت جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های توسعه روستایی لحاظ شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۸:۳۷:۴۳
کد خبر: ۸۵۷۵۷۲
شاخص‌های عدالت جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های توسعه روستایی لحاظ شود
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به لزوم ایجاد چارچوب توسعه همه‌جانبه مناسب روستایی گفت: شاخص‌های عدالت جنسیتی باید در برنامه‌ریزی‌های توسعه روستایی لحاظ شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ سی و دومین نشست فصلی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،‌ محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به میزبانی استانداری تهران در حال برگزاری است.

معصومه ابتکار با اشاره به لزوم نگاه برنامه‌ای به توسعه روستایی اظهار داشت: شیوه‌نامه قانون دهیاری‌ها در حال مراحل تدوین است که موضوع بسیار مهمی است و باید شناسایی دقیقی نسبت به ابعاد آن صورت گیرد.

وی بیان کرد: همکاری مجلس در تأمین تسهیلات موردنیاز و تلاش در بخش اعتبارات نشان می‌دهد توجه به روستاها خوب است منتهی باید جهت‌گیری‌های دقیق‌تری صورت پذیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: سکونتگاه‌های غیررسمی عمدتاً به دلیل مهاجرت از روستاها و در استان تهران به سبب مهاجرت به شهرها رخ داده است که معضلات بزرگی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

ابتکار با اشاره به ضرورت ایجاد جذابیت در روستاها عنوان کرد: می‌توان یک چارچوب توسعه همه‌جانبه مناسب روستایی ایجاد کرد تا به ایجاد جاذبه در روستاها منجر شود همچنین این امکان وجود دارد که با هدایت بیشتر یارانه‌ها در جهت افزایش جذابیت روستاها کمک کرد.

وی سپس گفت: می‌توان یک چارچوب کلان به عنوان دولت و ستاد ارائه داد و از سوی دیگر برای شورا و حوزه منطقه‌ای دستورالعمل و برنامه خاصی مطابق با نیازهای آن ارائه کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به تغییر شرایط و وضعیت روستاها تصریح کرد: نرخ تحصیلات جوانان روستایی، دسترسی به اطلاعات، آموزش و فرصت‌های زیادی در مناطق روستایی به وجود آمده که می‌توان حتی در شرایط سخت امکانات خوبی را در روستاها فراهم کرد.
 
ابتکار ادامه داد: عدالت در مفهوم کلان برگرفته از تعالیم قرآن و دین و به عنوان آرمان متعالی انقلاب است تا در برنامه‌ریزی‌ها دسترسی به خدمات توسعه برای زنان فراهم شود، همچنین ۳۸ درصد دختران واجد‌التعلیم در ابتدای انقلاب به مدرسه نمی‌رفتند که اکنون به ۴ درصد رسیده است با این حال باید برای کاهش این مقدار نیز تلاش کرد.
 
وی تصریح کرد: دسترسی به خدمات بهداشتی در ارتباط با زنان با تأکید بر نقش خانواده از اصول اولیه عدالت جنسیتی است ضمن اینکه باید شاخص‌های عدالت جنسیتی و قانون ششم توسعه در برنامه‌ریزی‌های توسعه روستایی در تدوین برنامه برای دهیاری‌ها لحاظ شود.
 
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین در مورد حضور زنان در سطوح مختلف مدیریتی گفت: ۴۱ درصد کارکنان دولت خانم‌ها هستند و ۸ درصد دهیاران هم از بانوان هستند، به علاوه برنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت از صندوق‌های خُرد روستایی و تعاونی‌ها برای اشتغال پایدار دنبال می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز