بازیگران نمایش وقتی همه خواب بودیم مطرح کردند؛

هنر نمایش نمودار سازنده انسان است/ راه دشوار بازیگری در عرصه تئاتر!

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۸:۴۹:۰۵
کد خبر: ۹۲۰۹۶۸
هنر نمایش نمودار سازنده انسان است/ راه دشوار بازیگری در عرصه تئاتر!

به گزارش خبرگزاری برنا تهران؛ وقتی همه خواب بودیم عنوان نمایشی است از حمید عبدالحسینی، به نویسندگی علیرضا زارع، حمید عبدالحسینی و  تهیه کنندگی ریحانه رمضانی که از روز 9 آبان ماه سال جاری در خانه نمایش مهرگان به روی صحنه رفته است.

فائزه زرکش بهاری بازیگر این نمایش در گفتگو با  برنا ضمن تاکید بر لزوم دیده شدن این نمایش، گفت: صبا دختری دانشجو و مدرن اما با چارچوب‌هایی تعریف شده است؛ شخصیت دو گانه‌ای دارد که گاها اورا درگیر حس رهایی می‌کند اما به سرعت به خودش می‌آید. این نقش گاهی به تظاهر میخواد به مخاطب این مطلب را برساند که در رابطه با بسیاریاز مسائل اطلاعات دارد و در قید مسائل مالی برای ادامه یک رابطه است و قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارد و اگر رابطه عاطفی طبق خواسته‌های منطقی خودش پیش نرود، ترجیح می‌دهد آن رابطه را تمام کند.

او ادامه داد: این نمایش با نگاهی نو به دلیل دغدغه مندی و روایتی که دارد دو جانبه و کارآمد است؛ از طرفی برای فعالان عرصه نمایش و از طرف دیگر برای مخاطبان این عرصه؛ چراکه به نوعی این نمایش نقد و ارزیابی زندگی فردی و اجتماعی است.اپیزودیک بودن نمایش و قطع پیوسته اثر، باعث درشت کردن وقایع می‌شود و تئاتر حسی جای خودش را به تئاتر فکری می‌دهد و این اتفاق در نهایت باعث می‌شود تا مخاطب فرصتی برای تفسیر کردن داشته باشد. در این نمایش اتفاق غافل‌گیر کننده‌ایرخ نمی‌دهد و از صحنه‌هایی الهام می‌گیرد که در زندگی روزمره همه‌ی انسان‌ها رخ خواهد داد.

زرکش بهاری با اشاره براینکه این نمایش حاصل 2 ماه تمرین مداوم است، گفت: کلاس‌های بازیگری و کارگاه‌های ایده تا اجرا قطعا با اتودها و بداهه پردازی در کنار کارگردانی خوش فکر و کاربلد و خوش سلیقه همچون آقای حمید عبدالحسینی در پیشرفت و رشد تکنیک‌های بازیگر و استفاده درست از بدن و بیان و حس موثر خواهد بود.

بازیگر نمایش وقتی همه خواب بودیم در پایان تاکید کرد: هنر نمایش نمودار سازنده انسان است و تئاتر بواسطه پرمایگی و پیچیدگی در فضای اجتماعی با وجود سینما و تلویزیون با توجه به شناخت ضرورت‌های جهان معاصر همچنان قابلیت تاثیر دارد و به حیات خودش ادامه خواهد داد.

من به‌عنوان بازیگر با تعلق خاطر به این هنر،در یک نگاه کلی همواره هدف تئاتر را در آموزش و کسب شناخت خلاصه خواهم کرد. امیدوارم مخاطبان فهیم، این نمایش را دوست داشته باشند و این گروه را به حمایت‌شان مفتخر سازند.

12e2e97c-598d-4da7-8b96-a3963962b226

الهه ادبی: برای بازیگر شدن نیاز به آموزش است

الهه ادبی، بازیگر دیگر این نمایش نیز در مورد این نمایش گفت: وقتی همه خواب بودیمیک اثر اپیزودیک،کمدی-درام است که فضایی اجتماعی دارد و در ارتباط با مشکلات روزجامعه است. شخصیت‌هایی در قالب روزنامه نگار،دانشجو،دوست، فردسیاسی،هنرمندو... در آن حضور دارند، که هرکدام درهراپیزود سرنوشتیمرتبط با دیگر اپیزودهادارند که درپایان رسیدن و نرسیدن به هدف به دلایل مختلف دیده می‌شود.

او ادامه داد: پگاه دختری از خانواده متوسط، به‌عنوان دوست امید و درخیال ازدواج با اوست، این فرد درگذشته ازدواج ناموفقی داشته و همین امر موجب شده که قوی‌تر و شجاع‌تر باشد و نخواهد که باردیگراین تجربه تلخ برای او تکرار شود؛ او به ظاهر آرام و نترس است اما درپایان،شخصیت واقعی‌اش را نشان می‌دهد.

ادبی ابراز داشت: کارگردان و نویسنده این نمایش راهنمای خوب و مفیدی برای بازیگران بودند و باهر جلسه تمرین،در رابطه با نقش‌های مختلف صحبت می‌کردند و این امر خود یک مسیر کمک برای بازی بود. از آن‌جایی که از یک ماه قبل وارد گروه شده‌ام، هرروز درحال اتود زدن برای این کاراکتر بوده‌ام و فیلم‌ها و تئاترهایی را برای رسیدن به نقش پگاه تماشا کرده‌ام.

او گفت: از نگاه بنده فرد هر مقدار که با استعداد و خوب باشد بازهم برای بازیگر شدن به آموزش نیاز دارد؛ نیاز به پرورش حافظه حسی و عاطفی،نیاز به شناخت دنیای درونی و بیرونی و خلق دنیای جدید، نیاز به شناخت هدف خود و هدف کاراکتر، نیازبه فهمیدن و درک کردن نمایشنامه و فیلمنامه و... از جمله مواردی است که فرد می‌بایست از اساتید و افراد با سابقه این حوزه آموزش ببیند.

بازیگر نمایش وقتی همه خواب بودیم در پایان بیان کرد: بسیاری از افراد در فضای بازیگری فعلی آموزش ندیده‌اند و به همین دلیل امکان آزادکردن نیروی درونی خود را برای رسیدن به نقش مورد نظر ندارند؛ بنابراین عده‌ی بسیاری نیاز به یک استاد دارند تا آن‌هارا برای رسیدن به این هدف و تقویت بیان، بدن، حس و... راهنمایی کند. کارگاه‌های بازیگری یکی از اصول مهم برای بازیگر شدن است زیرا فردی در این میان وجود دارد که می‌تواند بازیگر را بهتر از خودش بشناسد.

گفتنی است، وقتی همه خواب بودیم تا 27 آبان‌ماه سال جاری در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان به روی صحنه می‌رود.

 

 

نظر شما