کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و فعال صنعتی:

قادر هستیم ۹۰ درصد آلودگی کارخانجات و صنایع تولیدی را از بین ببریم

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۱۸:۱۳:۴۱
کد خبر: ۹۵۰۵۸۳
قادر هستیم ۹۰ درصد آلودگی کارخانجات و صنایع تولیدی را از بین ببریم
حامد نجفی کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی و فعال صنعتی در گفتگویی گفت: قادر هستیم 90 درصد و یا حتی بیشتر، آلودگی کارخانجات و صنایع تولیدی را از بین ببریم طبق اعلام رسمی سازمان محیط زیست، مرگ و میر کودکان در ایران بر اثر آلودگی هوا 6 برابر کشور ترکیه می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ با شروع مجدد آلودگی هوا در دوره های متفاوت فصلی وبحران های آلودگی در دیدار وگفتگویی با مهندس نجفی رئیس اداره تحصیلات تکمیلی واحد شهر قدس ،کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی ،فعال صنعتی ومدرس واحدهای شهرقدس، سما به منظور بررسی سهم عناصر مختلف در آلودگی پرداخته شد.

نجفی اظهار کرد: متأسفانه در کشور ایران علاوه بر اینکه هنوز راه کارهای مناسب برای کنترل مواد آلاینده و آلوده کننده هوا و محیط زیست به درستی تبیین نشده و فقط با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و یا اعمال محدودیت های طرح های ترافیکی در شهرهای بزرگ، به صورت یک مُسکن موقتی عمل می کنندوباید عرض کنم علت های اصلی تولید آلایندگی در هوا را فراموش و به مسائل درجه پایین تر پرداخته اند.

وی تصریح کرد: سهم بزرگی از آلودگی هوا بر دوش کارخانجات و نیروگاه های تولید برق ، خودروهای دیزلی و نیز موتور سیکلت های فرسوده می باشد که دانستن این نکته جالب است که هر موتورسیکلت فرسوده چندین برابر یک خودروی سواری تولید آلودگی می کند و اما نکته مهم اینجاست که نیروگاه ها به عنوان مهمترین بخش صنعت برق در کشور و سایر نقاط دنیا، ازمهمترین آلوده کننده های محیط زیست هستند،که بخش گسترده ای از تولید آلاینده های سمی و نابودکننده محیط زیست از جمله هوا،آب،خاک را به همراه دارند. اما در این میان با به کارگیری راه حل های منطقی، اصولی، کاربردی و غیر بخشنامه ای می توان تا حدودی به کاهش این موضوع کمک کرد.

این مدرس دانشگاه استفاده از انواع فیلترهای صنعتی که بخش عمده ای از این موضوع را حل می نماید توصیه نمود

نجفی با به اشاره به انواع مختلف فیلترهای صنعتی نقش آنها را به شرح زیر تشریح کرد:

1.    دستگاه تصفیه هوای  معمولی که متشکل شده است از چندین فیلتر و هر کدام از این فیلتر ها ذرات مجزایی را فلتر میکنند ،عیب بزرگ این قبیل دستگاه ها این است که در صورت پر شدن منفذ های فیلتر ، دستگاه از کار افتاده و قابلیت  تصفیه هوا را ند ارد.

2.    دستگاه تصفیه هوای کیسه ای(غبارگیر): آلاینده ها توسط فن وارد فیلتر های کیسه ایی شده و در  اثر عبور از فیلتر تصفیه می شوند، عیب این نوع دستگاه ها  همانند دستگاه ها قبلی، در صورت پر شدن منفذ ها دستگاه  از کار می افتد.

3.    دستگاه تصفیه هوای هیبریدی: این نوع دستگاه  از دو نوع فیلتر (الکترواستاتیک و فیلتر کیسه ایی) تشکیل شده است. فیلتر های الکترواستاتیکی با ایجاد میدان مغناطیسی باعث می شوند 90 درصد  ذرات معلق به فیلتر بچسبند و مابقی  توسط فیلتر کیسه ایی تصفیه می شوند. مهمترین عیب این نوع فیلتر و تمامی دستگاه هایی که از تکنولوژی فیلتراسیون استفاده می کنند پر شدن منفذ ها می باشد.

نجفی یاد آورشد:  در حال حاضر به عنوان مشاور پژوهشی تولیدمحصولی بنام دستگاه تصفیه هوای صنعتی با فناوری نانو شیمی و الکترو مکانیکی هستم که این دستگاه برای اولین بار در کشور  طراحی و ساخته شده است وبا فناوری روز دنیا  عمل می کند.

او تصریح کرد: مکانیزم کاربردی در این طرح بدین صورت است که آلاینده ها ی گازی مربوط به کارخانجات و نیروگاه ها را به وسیله محلول  و نانو الیاف به تفاله های لجن تبدیل می کند که از نکات مهم این دستگاه عدم استفاده از فیلتر می باشد.

وی گفت:  بنده به عنوان مشاور پژوهشی این پروژه باید عرض کنم که متاسفانه در زمینه حمایت های مالی توسط دولت هیچ گونه حمایت مالی و معنوی صورت نگرفته است و همچنین مجلس نیز با عدم نظارت و ابلاغ قانون هوای پاک به دولت زمینه حمایت از مخترعین و پژوهشگران حوزه محیط زیست و آلایند های هوا را به طور شفاف و عملی فراهم نمی کند و حمایت های سازمان ها، انجمن ها و موسسات مربوطه از قبیل بنیاد ملی نخبگان و.. فقط در حد ابلاغ بخشنامه ها باقی مانده  است و از ابتدا فقط به دنبال "طرح های آماده بهره بهرداری هستند" که این امر برای پژوهشگران، نخبگان و فعالان این عرصه بسیار سخت و ناخوشایند می باشد، چرا که نتایج حاصل از پژوهش های علمی تا زمانی که حامی مالی و معنوی نداشته باشند و آزمون و خطاهای مربوطه صورت نپذیرد، به صورت کاربردی قابل بهره برداری نمی باشد .

این فعال صنعتی گفت: برای طراحی و ساخت یک نمونه  صنعتی از این دستگاهِ تصفیهِ هوایِ صنعتی با فناوری نانو، تقریباً 150 میلیون تومان هزینه نیاز می باشد که این امر باعث شده پژوهشگران حوزه دستگاه تصفیه هوای صنعتی با فناوری نانو کار ساخت و تجاری سازی و کمک به رفع آلودگی هوا را مسکوت گذاشته و چشم به حمایت مراکز دولتی و تحقیقاتی داشته باشند. او مخترع اصلی  این دستگاه را مهندس نادر بهشتی معرفی کردوبا ابراز تاسف گفت: بارها در م

جالس و نشست های علمی و غیر علمی گوناگون و حتی در صدا و سیما اعلام کرده ایم در صورت حمایت مالی قادر هستیم 90 درصد و یا حتی بیشتر، آلودگی های مربوط به کارخانجات و نیروگاه ها را به وسیله این اختراع کاربردی از بین ببریم، اما با گذشت نزدیک به 3 سال از ساخت طرح اولیه و ابتدایی این دستگاه، دیگر چشم امیدمان به مسئولین و انواع حامیان مالی خشک شده است و جای تأسف دارد برای مسولین ذی ربط در کشور ما که تحقیقات اخیر نشان داده است، کشورهای در حال رشد و یا توسعه یافته و پیشرفته، همانند ژاپن برای طرح های پژوهشی که حتی 10 درصد احتمال موفقیت را دارند را تحت حمایت های مادی و معنوی خود قرار می دهند تا یک روز بتوانند بخشِ عمده ای از طرح های علمی و پژوهشی محققان خود را جامع عمل بپوشاند تا بدین طریق رفاه اجتماعی و منشور حقوق شهروندی را به صورت واقعی برای شهروندان و مردمان خود فراهم آورند.

نجفی با گلایه افزود: وقتی یک یا دو روز مدارس و دانشگاه ها را تعطیل می کنند تا آسمان شهرمان صاف و پاک می شود و این در حالی است که میزان آلودگی توسط خودروهای سواری کمتر از 10 درصد است وبا از بین رفتن آلودگی تولید شده توسط کارخانجات که بخش عمده ای از آلایندگی را بر عهده دارند، هوا چگونه صاف می شود؟

اوخاطر نشان شد: اگربه جوانان انقلابی، متدیین و متخصص کشورمان که به فرموده مقام معظم رهبری، کم هم نیستند، اعتمادکنیم و باور واقعی داشته باشیم. می توانیم شاهدِکارآفرینی، خودکفایی و شکوفایی در صنعت و اقتصادکشورمان باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز