آخرین خبر از فرونشست مشهد/١٢٠٠ کیلومتر تحت تأثیر فرونشست و ٢١٧ هزار نفر در معرض خطر هستند

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۱۳:۵۵:۲۳
کد خبر: ۹۰۹۵۴۴
آخرین خبر از فرونشست مشهد/١٢٠٠ کیلومتر تحت تأثیر فرونشست و ٢١٧ هزار نفر در معرض خطر هستند
سازمان نقشه‎برداری کشور اعلام کرد: مساحت منطقه تحت تأثیر فرونشست در دشت مشهد با نرخ حداکثر 22 سانتی‌متر، 1200 کیلومتر مربع است و 217000 نفر را در مخاطره فرونشست قرار داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این سازمان به عنوان متولی اعلام نرخ فرونشست، به درخواست وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران، مستمرا اقدام به تهیه نقشه فرونشست دشت‌های کشور، می‌کند. آخرین مطالعات این سازمان به بررسی نرخ فرونشست در دشت مشهد اختصاص داشت که نتایج آن در قالب نامه‌ای از سوی مهندس مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، به 21 مقام مسئول ارائه شد.

مخاطبین این نامه از این قرارند: «دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، دکتر محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، دکتر رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نصراله پژمان‌فر، دکترمحمدحسین حسین‌زاده بحرینی، دکتر رضا شیران خراسانی، جواد کریمی‌قدوسی، نمایندگان حوزه مشهد و کلات، دکتر جلیل رحیمی نماینده حوزه تربت‌جام تایباد و باخرز، دکتر محمود نگهبان‌سلامی نماینده حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار، سعید باستانی نماینده حوزه تربت حیدریه زاوه و مه ولات، دکتر بهروز بنیادی نماینده حوزه کاشمر خلیل‌آباد و بردسکن، دکتر حمید گرمابی و هاجر چنارانی نمایندگان حوزه نیشابور و فیروزه در مجلس دهم».

شفیعی در این نامه اذعان داشت: بر اساس آخرین گزارش‌های دوره‌ای سازمان نقشه‌برداری کشور در دشت‌های مشهد، 1000 کیلومتر از تربت جام با نرخ فرونشست حداکثر تا 16 سانتی‌متری مواجه شده که 170 کیلومتر تأسیسات و شریان‌های حیاتی و ارتباطی را تحت الشعاع خود قرار داده است. مناطق خواف و دولت آباد با 2500کیلومتر بیشترین تأثیر را از فرونشست دیده‌اند اما با نرخ فرونشست بیشینه 12 سانتی‌‌‌متری کمترین میزان را دارا بودند. همچنین 423 کیلومتر از تأسیسات و شریان‌های حیاتی تحت تأثیر فرونشست در این مناطق هستند.

مطالعات سازمان نقشه‌برداری کشور حاکی از آن است که در رباط سنگ 580 کیلومتر و درکاشمر 1700 کیلومتر فرونشست تا 24 سانتی‌متری وجود دارد و در مجموع حدود صد هزار نفر از جمعیت این منطقه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. خاطر نشان می‌شود منطقه نیشابور با 591 کیلومتر،کمترین مساحت تحت تأثیر این پدیده با نرخ بیشینه 20 سانتی‌متر در دشت مشهد داراست که 59000 نفر را در خود جا داده است و 148 کیلومتر از تأسیسات این منطقه را می‌تواند دچار مخاطره کند.

گفتنی است فایل اطلس‌های فرونشست مناطقی از استان خراسان رضوی، حاصل پردازش تصاویر راداری و اعتبار سنجی شده با داده‌های ژئودتیکی در قسمت انتشارات/اطلس‌های وب سایت سازمان نقشه‌برداری کشور از مسیر http:www.ncc.org.ir/news/1490 ژئوپورتال زیرساخت ملی داده‌های مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور در قسمت "گروه بندی موضوعی/محصولات موردی/ مدیریت بحران/ فرونشست" به آدرس http://iransdi.ir و برنامه کاربردی اندروید NCCViewer (قابل دانلود رایگان از کافه بازار) در دسترس عموم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز