نگاهی به هزینه‌های تهیه جهیزیه و اجاره خانه در تهران؛

عروسی با چک و چونه

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۳۳۵۱
عروسی با چک و چونه
گروه جوان و جامعه: خانه برای قدیمی‌ها یک سقف و کمی محبت بود، جایی که خانواده رشد می‌کرد و اولین تجربه‌ی اجتماعی آدم‌ها شکل می‌گرفت. جایی که همه نه فقط از زمزمه ی بی امان باد و شش ضلعی هندسی برف و شلاق باران، بلکه از دلهره تنهایی در امان می‌ماندند. با این تفاصیل، شروع یک زندگی با حداقل‌ها ممکن بود و عاشقانه زندگی کردن نیازی به هزینه‌های میلیونی و میلیاردی نداشت.

هرچند خانه برای بسیاری از امروزی‌ها هم مفهوم قدیم را دارد، با این حال هستند کسانی که برای تشکیل زندگی دو نفره رقم‌های میلیونی و میلیاردی هزینه می‌کنند.هزینه‌هایی که شنیدن آن،  بسیاری از جوانان کم درآمد را از داشتن زندگی دو نفره منصرف می‌کند.

برداشت اول؛اجاره خانه‌

اجاره یا خرید مسکن اولین اقدام عروس و داماد برای تشکیل خانواده دو نفره است. تا سقفی نباشد، زندگی شکل نمی‌گیرد. اگر از خرید خانه که حالا برای بسیاری از جوان‌ها به آرزو بدل شده است، بگذریم .باید بگوییم که اجاره خانه در بخش‌های مختلف شهر قیمت‌های متفاوتی دارد.در اینجا متوسط قیمت اجاره خانه‌ی یک خوابه با متراژی بین 50 تا 60 مترمربع را در نقاط مختلف تهران مشاهده می‌کنید:

محدوده جغرافیایی

مبلغ رهن(هزینه‌ها به تومان است)

مبلغ اجاره(هزینه‌ها به تومان است)

شهرری

10 میلیون

300 هزار

جیحون

20 میلیون

300 هزار

الهیه

100 میلیون

2 میلیون

جنت‌اباد

40 میلیون

300 هزار

سعادت آباد

60 میلیون

600 هزار

تهران‌پارس

30میلیون

300 هزار

دبستان 40 میلیون 600 هزار
 
این جدول نمونه‌ای از متوسط قیمت خانه‌های اجاره‌ای در مناطق مختلف شهر تهران است.اگر بخواهیم جدول کاملی از لیست قیمت‌های اجاره خانه در محله‌های مختلف این شهر تهیه کنیم، به طور حتم خانه‌هایی با اجاره‌های ارزان‌تر و گران‌تر هم پیدا می‌شود.همچنین در شهرهای مختلف ایران، قیمت اجاره خانه، بر حسب نوع واحد مسکونی، سن بنا و محله‌ای که در آن قرار گرفته، متفاوت است.

برداشت دوم ؛ نگاهی به جهیزیه‌های ارزان و گران

خیلی‌ها معتقدند؛ خرید جهیزیه از نان شب هم واجب‌تر است. به همین دلیل در بسیاری از خانواده‌ها، دختر به سن ازدواج که می‌رسد، پدر و مادر به فکر تهیه لوازم و وسایل خانه می‌افتند و پس از آمدن خواستگار خرید لوازم اصلی خانه آغاز می‌شود.در این مواقع خرید وسایل برقی مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش خرید جهیزیه محسوب می‌شود.البته بسیاری از خانواده‌ها به خرید وسایل مورد نیاز عروس و داماد اکتفا می‌کنند.در اینجا لیستی از حداقل و حداکثر قیمت‌های وسایل برقی مورد نیاز خانواده‌های جوان آورده شده است:

نام وسیله برقی

حداقل قیمت(قیمت‌ها به تومان است)

حداکثر قیمت(قیمت‌ها به تومان است)

گاز

500 هزار

5 میلیون

یخچال

700 هزار

12 میلیون و 500 هزار

ماشین لباس شویی

420 هزار

4 میلیون و 500 هزار

جارو برقی

280 هزار

یک میلیون

اتو

88 هزار

475 هزار

 

هرچند تامین همین پنج دستگاه برقی هم هزینه زیادی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد، اما بسیاری از آنها از این هم، پا را فراتر می‌گذارند و وسایل پرهزینه و غیرضروری دیگری را به مجموعه جهیزیه اضافه می‌کنند. آب میوه گیری، ماشین ظرف شویی، سرخ کن،  پلوپز، ماکروفر، ساندویچ‌ساز برقی، میوه و سبزی خشک کن، گوشت کوب برقی، بخار شوی، بستنی‌ساز، غذاسازچند کاره و...از جمله وسایلی هستند که این روزها در خانه بسیاری از زوج‌های جوان دیده می‌شود و در بسیاری از مواقع در کمد و کابینت خانه خاک می‌خورند.

البته بعد از دستگاه‌های برقی، وسایل صوتی- تصویری هم برای خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد. تلویزیون اولین وسیله صوتی- تصویری است که برای خانه عروس تهیه می‌شود.بد نیست، بدانید که ارزان‌ترین تلویزیون حدودا 200 تا 300 هزار تومان است، اما اگر بخواهید، حسابی ریخت و پاش کنید، تلویزیون 10 میلیون تومانی هم در بازار پیدا می‌کنید.

علاوه بر وسایل برقی، خرید سرویس‌های چینی، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.اگر سری به تیمچه تهران بزنید، انواع چینی‌ها را در رنگ‌ها و شکل‌های متنوع می‌بینید.قیمت این چینی‌ها از 250 هزار تومان شروع می‌شود و اگر محدودیتی در بودجه نداشته باشید، حتی تا 3 میلیون هم می‌رسد.همچنین قیمت سرویس قابلمه هم در نقاط مختلف شهر از 150 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است.

مبلمان از دیگر وسایلی است که در لیست خرید جهیزیه قرار می‌گیرد.این روزها در بازار مبل یافت‌اباد، دلاوران، جاجرود و حتی دربسیاری از خیابان‌های اصلی تهران می‌توانید انواع و اقسام مبلمان داخلی و خارجی را با قیمت‌های مختلف پیدا کنید.اگر خوب جستجو کنید، مبلمانی با قیمت 700 هزار تومان پیدا می‌کنید، اما از آنجا که همیشه برای خیلی‌ها گران‎‌ترین‌ها باکلاس‌تر است، مبلمان بیش از 100 میلیون تومان هم  در بازار مبلمان تهران پیدا می‌شود.

این را یادتان باشد که هزینه‌های قید شده در این گزارش مربوط به شهر تهران است و هزینه خرید وسایل خانه در شهرهای دیگر ایران تا اندازه‌ای از تهران ارزان‌تر به نظر می‌رسد.

برداشت سوم؛یک قدم تا مراسم عروسی

با اجاره خانه و خرید جهیزیه، عروس و داماد کم کم برای مراسم عروسی آماده می‌شوند.مراسمی که  مثل هزینه اجاره خانه و خرید جهیزیه، می‌تواند برای دو خانواده با هزینه کم یا زیاد برگزار شود. برای اینکه بیشتر درباره هزینه برگزاری مراسم عروسی در شرایط مختلف بدانید، گزارش بعدی برنا را حتما بخوانید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز