انرژی سازگار با حمایت پرندگان شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر

انرژی را دوستدار پرندگان سازیم

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۰۹:۳۷:۱۵
کد خبر: ۲۸۳۴۵۶
انرژی را دوستدار پرندگان سازیم
روز جهانی پرندگان مهاجر، مناسبتی است که از سال 2006 توسط دو نهاد بین المللی فعال در زمینه حیات وحش- کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی (CMS) و تفاهم نامه همکاری حفاظت از پرندگان مهاجر آبی آفریقا و اوراسیا (AEWA)- و با هدف جلب توجه همگان به موضوع حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان ترتیب داده شده است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، روز جهانی پرندگان مهاجر، مناسبتی است که از سال 2006 توسط دو نهاد بین المللی فعال در زمینه حیات وحش- کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی (CMS) و تفاهم نامه همکاری حفاظت از پرندگان مهاجر آبی آفریقا و اوراسیا (AEWA)- و با هدف جلب توجه همگان به موضوع حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان ترتیب داده شده است.
برنامه های مرتبط با این مناسبت هر ساله طی دو روز در ماه می میلادی مطابق با اردیبهشت ماه به طور هماهنگ در جهان به اجرا درمی آید. مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری، در روزهای 19 و 20 اردیبهشت برگزار می شود.

 

شعار روز جهانی پرندگان مهاجر امسال ( انرژی- سازگار با حمایت پرندگان)


در عصری که تقاضای جهانی برای انرژی دائم در حال افزایش است، ابداع شیوه های نوین تولید انرژی و افزایش استفاده از انواع انرژی های تجدید شونده، نکته ای کلیدی برای داشتن آینده ای با محیط زیستی سالم تر است. اما تحقق مفهوم توسعه پایدار در مدیریت، تولید، توزیع و مصرف انرژی عملی نمی شود، مگر آنکه حفاظت از تنوع زیستی و به ویژه پرندگان مهاجر در این مقوله درنظر گرفته شود.

از این رو در روز جهانی پرندگان مهاجر سال جاری با انتخاب شعار انرژی- سازگار با حمایت پرندگان  سعی شده تا به آسیب های ناشی از تأسیسات انرژی به پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان توجه شود؛ آسیب هایی که با توجه ما در طراحی، مکان یابی و نصب سازه ها و تجهیزات کمتر خواهد شد.

هرساله، میلیون ها پرنده مهاجر با گسترش روزافزون سازه ها و تأسیسات تولید و توزیع انرژی روبرو هستند. گذشته ازآنکه تآسیسات زیرساخت انرژی، مانعی در مسیر پرواز پرندگان هستند؛ برخورد با این سازه ها یا تأسیسات و نیز برق گرفتگی ناشی ازبرخورد با خطوط انتقال برق به تلفات و جابجایی اجباری آنها منجر می شود. علاوه بر این، استفاده از فناوری های گوناگون تولید انرژی از قبیل تولید انرژی از منابع طبیعی همچون آب، اقیانوس، خورشید و باد، استفاده از انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال) و به کارگیری تکنولوژی تولید بیوانرژی به تخریب زیستگاه منجر می شود که بالطبع بر حیات پرندگان مهاجر تأثیرگذار است. گرچه انتظار می رود پرندگان مهاجر نیز، از فواید تولید پایدار انرژی های تجدید پذیر با کاستن از روند تغییر اقلیم و اثرات منفی آن بهره مند گردند؛ اما اگر روشهای موجود تولید انرژی، بدون برنامه ریزی و طراحی مناسب و نیز ارزیابی ریسک مورد استفاده قرار گیرند، تهدیدی بزرگ برای حیات پرندگان مهاجر خواهند بود. 

آشکار است که جهت گیری به سمت طراحی روشهای سازگار با حفظ حیات وحش در حوزه  توسعه روش های تولید انرژی، گامی اساسی برای حفظ حیات در کره ی زمین است. در این راستا لازم است حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه انرژی در سطوح محلی، ملی و بین المللی مدنظر قرار گیرد. به این ترتیب، در صورت اجرای اقدامات حفاظتی هماهنگ بخش دولتی، سازمان های حفظ طبیعت، دانشگاهیان و دست اندرکاران حوزه انرژی همگام با عموم جامعه، از فواید مدیریت پایدار انرژی، بدون آسیب به پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان برخوردار می شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز