معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:

حفاظت از پرندگان مهاجر در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گیرد

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۱:۵۷:۴۰
کد خبر: ۲۸۳۵۳۶
احمدعلی کیخا با اشاره به اینکه انرژی، با دیدگاه حمایت از پرندگان شعار روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است، تاکید کرد: حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گیرد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، احمد علی کیخا با اشاره به  افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت  آن گفت: توافقنامه پرندگان آفریقا- اوراسیا  از سال 2006 میلادی اقدام به برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده و مراسم بزرگداشت آن در بسیاری کشورها برگزار شده است. 

وی با بیان اینکه  روز جهانی پرندگان مهاجر درسال جاری در روزهای  20-19 اردیبهشت است و در هر سال شعار بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می شود افزود:  شعار روز جهانی پرندگان  2015 میلادی "انرژی، با دیدگاه حمایت از پرندگان" نامگذاری شده است .

توجه به زیستگاه  پرندگان مهاجر در مکان یابی تأسیسات انرژی

کیخا تصریح کرد: در روز جهانی پرندگان مهاجر سال جاری با انتخاب شعار انرژی- سازگار با حمایت پرندگان  سعی شده تا به آسیب های ناشی از تأسیسات انرژی به پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان توجه شود؛ آسیب هایی که با توجه ما در طراحی، مکان یابی و نصب سازه ها و تجهیزات کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه هرساله، میلیون ها پرنده مهاجر با گسترش روزافزون سازه ها و تأسیسات تولید و توزیع انرژی روبرو هستند، گفت: گذشته ازآن که تآسیسات زیرساخت انرژی، مانعی در مسیر پرواز پرندگان هستند؛ برخورد با این سازه ها یا تأسیسات و نیز برق گرفتگی ناشی از برخورد با خطوط انتقال برق به تلفات و جابجایی اجباری آنها منجر می شود.

به گفته وی، استفاده از فناوری های گوناگون تولید انرژی و بکارگیری تکنولوژی تولید بیوانرژی به تخریب زیستگاه منجر می شود بر حیات پرندگان مهاجر تأثیرگذار است.

تولید انرژی، بدون برنامه ریزی  مناسب تهدیدی برای پرندگان مهاجر

کیخا ادامه داد:گرچه انتظار می رود پرندگان مهاجر نیز، از فواید تولید پایدار انرژی های تجدید پذیر با کاستن از روند تغییر اقلیم و اثرات منفی آن بهره مند گردند؛ اما اگر روشهای موجود تولید انرژی، بدون برنامه ریزی و طراحی مناسب و نیز ارزیابی ریسک مورد استفاده قرار گیرند، تهدیدی بزرگ برای حیات پرندگان مهاجر خواهند بود. 

حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گیرد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه  حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه انرژی در سطوح محلی، ملی و بین المللی مدنظر قرار گیرد، گفت: در صورت اجرای اقدامات حفاظتی هماهنگ بخش دولتی، سازمان های حفظ طبیعت، دانشگاهیان و دست اندرکاران حوزه انرژی همگام با عموم جامعه، از فواید مدیریت پایدار انرژی، بدون آسیب به پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان برخوردار می شویم.

کیخا با بیان اینکه برگزاری مراسم به مناسبت روز پرندگان مهاجر برای ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بسیار با اهمیت است، اظهار داشت:  سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که  مسؤولان کشورها ، سازمان های مردم نهاد، باشگاهها، دانشگاهها، مدارس و ... در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

وی تصریح کرد:  فعالیتهای روز جهانی پرندگان مهاجر درسرتاسر دنیا بسیار متنوع و گسترده بوده و در کشور ما نیز با برنامه ریزی هدفمندمی تواند بصورت ابتکاری انجام گیرد.

کیخا با همزمان با سایر سازمانها و کشورهای دنیا، در ایران نیز بخش های دولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد، فعالیتهای مختلفی را طی سالهای گذشته در این روز برگزار نموده اند.

وی یاد آور شد: اقدامات انجام شده توسط تمام کشورهای برگزار کننده و همچنین موارد آموزشی و چاپی در ارتباط با روز جهانی پرندگان مهاجر از طریق سایت مربوطه به آدرس ذیل www.worldmigratorybirdday.org قابل دریافت می باشد.

کیخا تصریح کرد: ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه­های پرندگان، لزوم اجرای طرح های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیر های اصلی پروازشان ، طراحی و ساخت تاسیسات و تجهیزات تولید انرژی بنحوی که آسیب کمتری برای پرندگان داشته باشند از جمله توصیه ها برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای آنان است .

وی کاهش فرکانس چراغهای چشمک زن اطراف برجها، حذف چراغهای غیرضروری،عدم استفاده از شیشه های رفلکس و ساخت سازه های جدید خارج از مسیرمهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصاً گونه های در معرض خطر و پرندگان شکاری از جمله اقدامات دیگر برای حفاظت از پرندگان عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز