امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انتقال خون ایران و سازمان حفاظت محیط زیست

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۲:۱۸:۴۵
کد خبر: ۲۸۳۵۴۶
امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انتقال خون ایران و سازمان حفاظت محیط زیست
تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان انتقال خون و سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معصومه ابتکار و علی اکبر پور فتح اله امضا شد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا،  رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی باعث افزایش بیماری های نوظهور می شود، گفت: گرمایش زمین آسیب پذیری را بیشتر می کند و همه را در معرض تهدید قرار می دهند.

این تفاهم نامه در 6 ماده  و به مدت سه سال با هدف توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی به منظور شناسایی و حل مشکلات محیط زیستی کشور با رویکرد کاهش اثرات سوء آنها بر خون سالم ، اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و اهدای خون سالم به عنوان دو وظیفه مهم شهروندی، هماهنگی و بهره برداری از ظرفیت های اطلاع رسانی و آموزشی دو سازمان به منظور اهداف کلان حفاظت از محیط زیست و انتقال خون ، مدیریت انواع آلاینده های محیط زیستی موثر بر اهدای خون سالم و مقابله با آنها به روش علمی ، شناسایی و رفع تاثیرات مخرب انواع آلاینده های محیط زیستی موثر بر خون سالم انسان منعقد شد.

بنابراین گزارش؛ تبادل تجربیات و بررسی روش های توسعه مشارکت های مردمی، همکاری در برگزاری دوره های تخصصی آموزشی، همکاری در تحقق اهداف و سیاست ها، همکاری به منظور ارتقای سطح دانش تخصصی و افزایش مهارت های کارشناسی، حمایت و اجرای طرح ها و پروژه های مشترک، ایجاد پایگاه های موقت در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از جمله زمینه های همکاری در این تقاهم نامه است.

همچنین اشاعه فرهنگ اهدای خون سالم، تلاش برای کاهش آلاینده های محیط زیست موثر بر سلامت خون ، در اختیار قرار دادن فضا های تحت پوشش بعنوان اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست و ارایه آموزش های مرتبط به اهدای خون سالم، اشاعه فرهنگ خود مراقبتی و زندگی سالم ، در اختیار قراردادن فضاهای تحت پوشش، بهره گیری از توان پژوهشی سازمان انتقال خون و ایجاد بستر مناسب برای آزمایش های دوره ای فاکتور های خونی محیط بانان کشور و کارشناسان  از اقدامات  سازمان انتقال خون  در این تفاهم نامه است.

گفتنی ست؛ کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان ثابت و تام الاختیار دو طرف برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه تشکیل می شود .

به گزارش برنا، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خوشحالی از امضای این تفاهم نامه پس از تلاش ها و بررسی های علمی  بین دو دستگاه، افزود: هدف اصلی از امضای این تفاهم نامه افزایش همفزایی بین دو دستگاه دولتی که پشتوانه مردمی قوی با تشکل های و جوامع برای ایجاد جریان های اجتماعی مفید است.

 وی با اشاره به اینکه شاخص سلامت خون در جوامع صنعتی مهم است، گفت: باید تلاش کنیم جریان اجتماعی خوب در این حوزه ایجاد شود و بحث کیفیت فرآورده های خونی بشتر از کمیت مورد توجه قرار گیرد .

همچنین میزان مشارکت بانوان درموضوع انتقال خون افزایش یابد و اطمینان بخشی در موضوع خون اهدایی داشته باشیم.

ابتکار تصریح کرد: جامعه دوستدار محیط زیست که بسیار علاقمند به طبیعت ایران هستند و از هرگونه فداکاری دریغ ندارند قطعاً نسبت به این موضوع می توانند در ترویج فرهنگ اهدای خون و حفظ محیط زیست موثر باشند.

وی  در ادامه به تاثیر گذاری محیط زیست بر سلامت و شاخص های بیماری های خونی که می توانند بیماری هایی را ایجاد کنند، افزود: در نگاه تنوع زیستی این همفزایی در تغییر و اثراتی که ژن ها دارد باید تعادلی ایجاد کند تا انسان یک زندگی سالمی در کنار دیگر اجزاء داشته باشند و از نظر علمی اطلاعات ژنتیکی و یا وراثتی بسیار مهم است.

ابتکار خاطر نشان کرد: دستکار یهای ژنتیکی یا موجودات دستکاری شده که در سفره غذایی عرضه می شوند ارتباط تنگاتنگی دارند .

وی با تاکید بر اینکه با روند فزاینده آلاینده ها در محیط مواجه هستیم، اظهار داشت: آلاینده های تغییرات مستقیم و غیر مستقیم بر خون، ایمنی و فاکتور های فیزیولوژیکی دارند و نیازمند مطالعات و توجه در سیاستگذاری های در سطح ملی هستند.

ابتکار با بیان اینکه با تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، بیماری های جدید و بیماری هایی که در گذشته رخ داده است و دوباره ظهور می کنند افزایش می یابد، گفت: گرمایش زمین آسیب پذیری را بیشتر می کند و همه را در معرض تهدید قرار می دهند.

وی ادامه داد: لازمه آن آسیب شناسی موضوع و اقدام جدی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تهیه گزارش کاهش و انطباق و کاهش میزان گاز های گلخانه ای  اشاره کرد و تاکید کرد: در گزارش کاهش و انطباق موضوعات انتقال خون نیز از اهمیت برخوردار است.

ابتکار با بیان اینکه دراین تفاهم نامه به همه ابعاد همکاری پرداخته شده است، افزود: هر چه زودتر کارگروه مشترک برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه تشکیل شود و با برنامه ریزی های مشترک، موضوعات آموزشی با رسانه ملی و آموزش و پرورش از زوایا مختلف به این موضوع بپردازیم.

بنابر این گزارش ، علی اکبر پور فتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون در این مراسم با اشاره به مجموعه اثرات زیست محیطی بر اجزا و موضوعات جامعه، افزود: یکی از موضوعات مطرح در دنیا بیماری های نوظهور و نو پدید است .

ارتباط بیماری های نوظهور با تغییرات زیست محیطی

به گفته وی ، مطالعات نشان می دهد بخشی از بیماری های نوظهور در سالهای اخیر به تغییراتی که در محیط زیست رخ داده است؛ مربوط می شود.

پور فتح اله به سه بیماری پوستی چاگاس، هپاتیت G و ویروس نیل غربی  در آمریکا که به چالش بزرگی تبدیل شده است؛ اشاره کرد و گفت: این بیماری ها ی نوظهور توسط یک جونده که زیستگاه آن در آمریکا است منتقل شده است .

وی ادامه داد : این بیماری های نوظهوردر گذشته در انسان وجود نداشته است و قبلا ً از طریق گوزن ها منتقل می شدند وقتی زیستگاه های گوزن در آمریکا از بین رفت بعد از سازگاری گوزن ها این سه ویروس به بدن انسان منتقل شده است و چالش بزرگی را در آمریکا به وجود آورده است.

پور فتح اله با بیان اینکه اکثر ویروس های بیماری های نوظهور دارای RNA  و DNA  هستند و ساختار  بسیار نزدیکی به موجودی که مبتلا می کنند دارند، گفت: در حین از بین رفتن ضایعات بیولوژیکی بخشی ازRNA  و DNA  در طبیعت آزاد می شود و چرخه خود را طی می کند و باعث چالش بزرگی می شوند.

به گفته وی، هرچند یکبار صدای یک ویروس را در جهان می شنویم که چالش زا می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه 100 در صد از اهدا کنندگان خون در کشور به صورت داوطلبانه است و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است، افزود: در حال حاضر به سمت ارتقای کیفیت فرآورده های خونی هستیم و با مدیریت مصرف خون حجم اهدا را مدیریت می کنیم.

وی تصریح کرد: سمن های سازمان انتقال خون و محیط زیست  می توانند در ترویج انتقال خون سالم و مسائل محیط زیستی موثر باشند.

پور فتح اله ، شبکه اهدای خون را بستری مناسب برای پایش  و پیش بینی برخی از فاکتور ها و المان های خونی عنوان کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا میزان بیماری های هپاتیت B , C و ایذر در جامعه زنان کمتر از جامعه مردان است و در همه کشور های توسعه یافته تلاش می شود میزان اهدا خون به سمت بانوان گرایش پیدا کند که امیدواریم در ایران نیز به سمت اهدا کنندگان بانوان افزایش یابد.

این گزارش می افزاید، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست  در مراسم امضای این تفاهم نامه با بیان اهمیت بررسی آلودگی های زیست محیطی بر خون انسان ،گفت: یکی از ارکان مهم محیط زیست، تنوع زیستی است و در هرم تنوع زیستی انسان و میکرو ارگانیسم ها اثرات متقابلی بر روی هم و محیط زیست دارند.

 وی با اشاره به اینکه آلودگی های محیط زیستی بر تنوع زیستی اثر دارند، گفت: در دنیای امروز توان اکوسیستم ها و توان تنوع زیستی ارتباط تنگا تنگی وجود دارد.

به گفته مظاهری،خیلی از مواقع محیط زیست را با دید تنوع زیستی می بینند این درحالی است که راس این تنوع زیستی انسان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز