شوک ایران به ۱۰۰۰ رسید

۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۱۳:۵۶:۵۰
کد خبر: ۲۸۹۴۹۸
شوک ایران  به ۱۰۰۰ رسید
صبح امروز ، جشن انتشار هزارمین شماره ویژه نامه شوک روزنامه ایران در محل این موسسه فرهنگی مطبوعاتی برگزار شد. «شوک» اولین ویژه نامه روزنامه ای چهارصفحه ای حوادث است که درکشور به دبیری مسعود ابراهیمی منتشر شد و همچنان انتشار آن ادامه دارد .

به گزارش خبرنگار گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا در این برنامه محمدتقی  روغنی‌ها، مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، محمد حسن بلاغی مبین، مدیرعامل خبرگزاری برنا، محمد نوری سردبیر روزنامه ایران، دکتر رشادتی، رئیس مرکز ارتباطی قوه قضاییه، جمعی از قضات سرشناس، آتش‌نشانان، مسئولان اورژانس تهران، گروه‌های امداد و نجات، مسئولان راه و ترابری و گروهی از پیشکسوتان حوزه رسانه حضور داشتند.

دراین مراسم از حسن امیدوار،آتش نشان فداکار،عیوب صاحب جم مامور نمونه اورژانس و امیرحسین صالحی، امدادگر فداکار هلال احمر  تقدیر شد.

add

در ابتدای مراسم روغنی‌ها، مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران گفت:«خوشحالم که شاهد انتشار هزارمین شماره شوک هستم.ویژه نامه ای که از سال 73 راه اندازی شده است و جز پرخواننده ترین صفحات حوادث در این سال‌ها بوده است.این ترقی و پیشرفت با همیاری و همدلی ارگان‌ها و سازمان‌هایی مثل پلیس راهور، اورژانس، هلال احمر ، آتش نشانی و همه کسانی که در حوزه حوادث بوده اند و همکاری کرده‌اند شکل گرفته است و این باعث ایجاد ویزه نامه شوک شد.»

محمد بلوری، پیشکسوت حادثه نویسی ایران دیگر سخنران مراسم بود.او با اشاره به چگونگی شروع کارش پیش از انقلاب گفت:« من از نوجوانی علاقه  زیادی  به قصه نویسی داشتم ، قصه های کوتاه می نوشتم . در سن 19 سالگی کار خود را شروع کردم ،چون حادثه نویسی خیلی به قصه نویسی نزدیک است به سمت حادثه نگاری رفتم، در آن زمان حوادث صفحه ای مختص خودش نداشت و من تنها خبر نگاری بودم که کار حوادث می کردم ،گزارش حوادثی می دادم ،به حدی در این یک سالی که من کارم را شروع کردم، تیراژ روزنامه بالا رفت که خودشان تصمیم گرفتند که یک صفخه به حوادث اختصاص دهند.وقتی  تیراژ روزنامه کیهان به خاطر صفحه حوادث بالا رفت روزنامه اطلاعات هم یک صفحه به حوادث اختصاص داد.تا سال 58 در کیهان بودم یعنی 23 سال در این روزنامه کار کردم ،بعد رفتم سراغ مجله مدتی با مجله ها کار می کردم تا اینکه روزنامه ایران شروع به کار کرد و از من دعوت به همکار کردند و تا الان اینجا مشغول به کارم .»

qeq

بلوری در ارتباط با تاثیر گذاری حادثه نگاری در زندگیش چنین گفت: «همه فکر می کنند کسانی که حادثه نویسی می کنند باید آدم های عصبی و شکاکی باشند ولی اصلا این گونه نیست. کاردی که در آشپز خانه است هم می تواند آدم بکشد هم می تواند سبزی خورد کند،ما در حادثه نویسی خیلی با مسائل عاطفی رو در رو هستیم.»

پیشکسوت حادثه نگاری ایران در مورد علاقه خانواده اش به شغلش گفت:« خانواده‌ام حوادث را دنبال می کنند و کارم را دوست دارند. اصولا مردم بیشتر در خبر ها به سراغ حوادث می روند و برایشان جذاب است .»

وی در ادامه افزود: «به تازگی مواردی دیدم که ناراحتم کرده چندی پیش خبر های منتشر شد از تصادف پورشه در تهران یا مرگ دختر مهابادی که شاهد این بودیم حرمت مردگان نگه داشته نشد و تمام جزییات زندگی آنها فاش شده بود. من مخالف شدید این موضوع هستم. خبرنگار در هر شرایطی باید اسرار و احترام مردم را نگه دارد. بارها شده ما به خاطر ناراحت نشدن خانواده قربانی جزییات خبر را منتشر نکردیم.»

پس از صحبت‌های بلوری، مسعود ابراهیمی، دبیر گروه شوک درباره شکل گیری این ویژه نامه عنوان کرد:«شوک در عرض یک هفته متولد شد.زمانی که پیشنهاد انتشار شوک مطرح شد، بسیاری معتقد بودند که منتشر کردن 4 صفحه خبر برای حوادث کار غیرممکنی است ولی ما فعلا خواستن را صرف کردیم و توانستیم.ما در این ویژه نامه تغییر نوشتار حادثه را داشتیم و اطلاع رسانی را با تحلیل آمیخته کردیم.»

مهدی ابراهیمی ، معاون سرویس شوک  نیز در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه شوک ابتدا قرار بود عکس محور باشد ولی به دلیل شرایط روزنامه نگاری در ایران این هدف اجرایی نشد گفت : شرایط باعث شد دوباره بازگشت به جنس روزنامه نگاری ایران داشته باشیم  و  نوشتار حاکم بر تصویر شد.

وی با بیان این که برای کاهش  تلخی صفحات حوادث و آگاهی رسانی پررنگ تر نمود از تحلیل و بررسی های کارشناسان معتبر کشوری در امور آسیب شناسی اجتماعی ، راه های پیشگیری ... استفاده کردیم  و قلم را به سوی نوشتار علت یابی هدایت کردیم .

وی با تاکید بر اینکه باید حریم مردم همیشه در فضای خبر رسانی حفظ شود و با اشاره به اتفاقات نه چندان دور مانند حوادث مهاباد و تصادف پورشه و مرگ دختر جوان گفت : وقتی حوادثی از این دست رخ می دهد ، مردم تشنه بیشتر و بیشتر دانستن از ریز اخبار هستند ، در همین دو جریان ،حتی تصاویر ویدئویی حادثه در اختیار ما قرار گرفت ولی حرمت و حریم نگهداشتن که اصل حرفه ماست باعث شد منتشر نکنیم .

در پایان سید محمد حسن بلاغی مبین، مدیرعامل خبرگزاری برنا که از مهمانان این مراسم بود به سخنرانی پرداخت.او با اعلام اینکه مدت 25 ماه در ویژه نامه شوک روزنامه ایران فعالیت کرده است، از مسئولان و خبرنگاران ویژه نامه شوک تقدیر کرد.

همچنین، محمد نوری، سردبیر روزنامه ایران، مختاریان، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر رشادتی، رئیس مرکز ارتباطات قوه قضاییه، قاضی عزیز محمدی و دکتر جعفربای، جامعه شناس از دیگر سخنرانان این مراسم بودند

rwsrw

 

نظر شما