آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای اینترنتی تصویب شد

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۱:۳۶:۲۸
کد خبر: ۳۱۴۶۴۳
آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای اینترنتی تصویب شد
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتا ناجا از تصویب آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای اینترنتی در راستای افزایش اعتماد به تجارت الکترونیک خبر داد و گفت: شهروندان به فروشگاه هایی که هویت نا مشخصی دارند و تایید شده نیستند، اعتماد نکنند.

به گزارش گروه خبری خبرگزاری برنا، سرهنگ «نیک نفس» از تصویب آیین نامه صدور پروانه کسب و کارهای اینترنتی موضوع 87 قانون نظام صنفی خبر داد و گفت: این آیین نامه در راستای افزایش اعتماد به تجارت الکترونیک در بخش فروشگاه های مجازی و بازاریابی­‌های شبکه‌­ای، مصوب شده است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتا ناجا، ادامه داد: از این پس مرکز اصناف و بازرگانان ایران و مرکز توسعه تجارت الکترونیک می بایست تمامی فرایند صدور پروانه کسب فروشگاه های مجازی و اعطای نماد الکترونیک را طبق آیین نامه یاد شده انجام دهند.

وی افزود: در آیین نامه یاد شده نحوه ثبت تقاضا، احراز هویت متقاضیان و دیگر مراحل صدور پروانه کسب فروشگاه های مجازی آورده شده است و متقاضیانی که درخواست پروانه کسب دارند باید شرایط عمومی و اختصاصی آیین نامه را دارا باشند.

سرهنگ نیک نفس اذعان داشت: پروانه کسب شرکت های بازاریابی شبکه­ای نیز طبق همین آیین نامه و شرایطی که در آن آورده شده اعطاء و صلاحیت مسئول شعبه که فردی غیر از بازاریاب است توسط نیروی انتظامی تایید می شود، عدم اجبار خرید، سرمایه گذاری و یا دریافت هرگونه وجه از بازاریاب برای ورود به شبکه بازاریابی و عدم جذب افراد کمتر از 18 سال از موارد آیین نامه مذکور می باشد که متقاضیان پروانه کسب را ملزم به رعایت آن در بازاریابی شبکه ای کرده است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتا ناجا، تصریح کرد: برای نظارت بر فروشگاه های مجازی و شرکت های بازاریابی از حیث قانون نظام صنفی، کمیته ای تشکیل می شود که نیروی انتظامی نیز از اعضای کمیته مذکور است.

این مقام آگاه بیان داشت: با اجرای این آیین نامه، شهروندان محترم می توانند با اطمینان بیشتر از فروشگاه های مجازی که پروانه کسب دارند، خرید انجام دهند و در صورتی که شکایتی از کسب و کارهای اینترنتی دارای پروانه کسب داشته باشند به راحتی قابل پیگیری است. البته قبل از این آیین نامه نیز فروشگاه های مجازی دارای نماد اعتماد الکترونیکی، قابل اعتماد بودند و شهروندان می‌توانستند با اطمینان خریدهایشان را انجام دهند.

وی در خاتمه با ابراز امیدواری از ساماندهی مطلوب تر خریدهای اینترنتی با اجرای این آیین نامه به شهروندان توصیه کرد: به هر فروشگاهی که هویت نا مشخصی دارد و تایید شده نیست اعتماد نکنند.

نظر شما