هاشمی در دیدار با آیت الله سعیدی مطرح کرد:

حادثه منا حاصل بی کفایتی دولتمردان عربستان

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۸:۱۳:۲۵
کد خبر: ۳۲۸۶۹۷
حادثه منا حاصل بی کفایتی دولتمردان عربستان
وزیر بهداشت در دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) حادثه منا را نتیجه بی کفایتی و بی تدبیری مقامات آل سعود دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در ادامه سفر دکتر سید حسن هاشمی و هیات همراه به قم و دیدار با علما، روز گذشته در دفتر حضرت آیت الله سعیدی حضور یافتند و با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

وزیر بهداشت در دیدار با آیت الله سعیدی با اشاره به حادثه منا و با بیان این که  پس از سال  1366و کشتار حجاج چنین اتفاقی در حج سابقه نداشت ابعاد این فاجعه را عمیق تر خواند و گفت: بی توجهی و سهل انگاری عربستان منجر شد درخواست دولت  جمهوری اسلامی ایران برای اعزام نمایندگانی از دولت به این کشور با چهار روز تاخیر پذیرفته شود.

وی افزود:مقامات عرستانی برای دلجویی و شناسایی خاطیان قول مساعد داده اند. همچنین آنها در تلاشند تا چنین حوادثی تکرار نشود.

سرپرست هیات اعزامی ایران به عربستان  تاکید کرد: مراجع عظام معتقدند که در مدیریت حج از نظر ساختاری باید تغییراتی ایجاد شود. این مدیریت مربوط به سال ها پیش است.

دکتر هاشمی حادثه منا را ناشی از  بی دقتی و بی کفایتی عربستان دانست و گفت: فتاوای جدید علمای دینی می تواند شرایطی را برای تسهیل اعمال و مناسک حج برای مدیران کاروان ها و حجاج فراهم کند.

وی تاکید کرد: مراجع اکثرا نسبت به این موارد موافق و از اقدامات صورت گرفته خرسند بودند.

اداره جهانی مراسم حج یک خواسته  عمومی است

 در ادامه آیت الله سعیدی با تاکید بر این که در اعمال حج نگاهی به مجموعه مدیران حج در بیرون و نگاهی به درون باید داشته باشیم، عنوان کرد: آل سعود سال ها با نگاه خاص خود  اداره این مکان های شریف را در دست گرفت و متاسفانه حواث سال های اخیر بیانگر این است که باید در مباحث مدیریتی نگاه ویژه ای ایجاد شود زیرا این موضوع مربوط به همه جهان اسلام است و همه جهان اسلام باید در اداره این مراسم حضور داشته باشند.

 امام جمعه قم با تاکید بر این که مخالف استقلال یک کشور در اداره سرزمینش نیستیم گفت: این مکان مربوط به همه مسلمین است و عقل به مشورت با سایر مسلمین حکم می کند.

وی با تاکید بر این که آل سعود در این ایام مهم خود را با کشتار مردم مظلوم یمن سرگرم کرده اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهیب مقام معظم رهبری و نیز اعزام هییت از سوی دولت تدبیر و امید به عربستان منجر شد آل سعود تمکین کنند زیرا این افراد در قاموسشان همکاری وجود ندارد.

وی با تشکر از سعه صدر وزیر بهداشت بر حل آبرومندانه این موضوع  از سوی دکتر هاشمی تاکید و اظهار کرد: همانگونه که مال مردم مهم است جان آنها نیز مهم است. دولتی که برخواسته از آرای مردم است در این مورد به خوبی عمل کرد. این در حالی است که بسیاری از کشورها پس از ایران به فکر انتقال پیکرهای جان باختگانشان  افتادند.

تولیت حضرت معصومه (س) با تاکید بر این که دولت باید برای سال های آینده برنامه ریزی کند خاطرنشان کرد: آیات عظام همواره در مواقع اضطرار، همراهی ها و فتواهایی را داشته اند. با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد فتواهایی متناسب با وضعیت رخ داده خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز