معاون هماهنگ کننده ناجا:

بخش عمده ای از جرائم ریشه در خارج از مرزها دارد

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۸:۳۱:۱۰
کد خبر: ۳۲۸۷۰۵
بخش عمده ای از جرائم ریشه در خارج از مرزها دارد
معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه از امنیت شایسته ای برخوردار است اما لازم است مجموعه ناجا در حوزه تحلیل و برآوردها نگاه برون مرزی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوادث خبرگزاری برنا، سردار «محمود تشکری» در چهارمین نشست تخصصی پلیس بین الملل با روسای پلیس آگاهی و افسران رابط اینترپل مستقر در استان ها به آخرین شهید عرصه دفاع از انقلاب، مستضعفان، حریم ولایت و اهل بیت، سردار سرافراز سرلشکر همدانی که به لقاءالله پیوست اشاره کرد و گفت: سردار همدانی عمر پربرکت خود را با تلاش و مجاهدت و در آستانه فرارسیدن ماه محرم به پایان رساند؛ امیدواریم خداوند توفیق دهد که همیشه در مسیر مبارزه با ظلم تلاش وافر داشته باشیم.

وی به پایان هفته ناجا نیز اشاره کرد و ادامه داد: از همه افرادی که خارج از مجموعه ناجا چه در مجلس، دولت و قوه قضائیه و چه در مجموعه کشوری و لشکری در این ماموریت خطیر ما را پشتیبانی کردند، وظیفه خود می دانیم که قدردانی کنیم چراکه این افراد در امر تولید امنیت تلاش بسیار می کنند.

معاون هماهنگ کننده ناجا بیان کرد: اعتقاد ما بر این است حفظ و ارتقای امنیت بدون مشارکت مردم و مسئولان کشوری و لشکری تحقق پیدا نمی کند؛ امنیت موضوعی اساسی و مورد نیاز تمام جوامع و نظام ها در سطح جهان است، با خلقت انسان امنیت نیز هویت پیدا کرد در واقع از بدو خلقت، انسان با امنیت سروکار داشته است.

سردار تشکری با بیان اینکه به تدریج با توسعه جوامع، امنیت هم در مباحث تئوری و دانشگاهی ورود پیدا کرد، ادامه داد: در ابتدای قرن 20 این موضوع وارد محافل دانشگاهی و در این خصوص نیز نظریه پردازی شد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم امنیت ضرورت یافت چراکه با زیاد شدن کشتار موضوع تشکیل سازمان ملل متحد هم مطرح شد، دولت ها و مردم از جنگ و خونریزی خسته شده بودند و به دنبال تشکیلاتی برای فرار از این موقعیت سخت بودند.

وی بیان کرد: ضمن اینکه با توسعه جوامع ، شکل گیری ملل و جمعیت زیاد ، منابع دچار کمبود و نزاع برای تصرف نیز بیشتر شد. در این میان حد و مرز و اقلیم بیشتر مورد نظر بود. مردم به دولت ها بدبین شده بودند و بیشتر سعی می کردند اختیار دولت ها را در امور کم کنند و از دولت های حداکثری به سمت دولت های حداقلی که بخش عمده ای از امور به دست مردم اداره می شود، بروند.

سردار تشکری گفت: امروز فضای مجازی، اینترنت و رسانه به دنبال منتقل کردن اتفاقات به وقوع پیوسته در سطح جهان در واحدهای سیاسی هستند. فضای مجازی مرز فیزیکی را درنوردیده است در حقیقت فضای مجازی یک فضای بدون مرز است. وی بیان کرد: برخی از جوامع بسیاری از مسائل جهان را آنطور که باید رسانه ای نکرده و از آن چشم می پوشند مانند اتفاقات یمن، بحرین ، فلسطین و ... اما این در حالی است که برای موضوعات کوچک سرمایه گذاری هم می کنند.

معاون هماهنگ کننده ناجا ادامه داد: نمی توان گفت که امروزه جرائم تنها در حوزه فرهنگی اتفاق می افتد بلکه بر روی مسائل سیاسی جامعه نیز تاثیر دارد. اگر کشورها از داخل آسیب پذیری نداشته باشند تهدیدها هم عملیاتی نمی شود؛ باید در جهت کشف نقاط ضعف برای برطرف کردن تهدیدها تلاش کنیم.

سردار تشکری بیان کرد: با شبکه ای شدن جوامع، بخش عمده ای از جرائم کشور ریشه در خارج از مرزها پیدا می کند، ما دشمنان بسیاری داریم و آن ها نیز تلاش می کنند که با شناخت نقاط ضعف ما از آن بهره برداری سیاسی کنند.

وی ادامه داد: در کشورمان موضوع مواد مخدر تنها موضوعی مادی نیست بلکه بر مسائل سیاسی و فرهنگی هم تاثیر گذاشته است. دشمنان با مواد مخدر سعی بر این دارند که نشاط جوانان را کم و بستر را برای ضعف نظام و ناکارآمدی دولت فراهم کنند.

معاون هماهنگ کننده ناجا با اشاره به اینکه باید به محیط پیرامون توجه کنیم، گفت: چراکه محیط پیرامون مدام در حال تغییر است و جرائم جدید تولید می شود؛ تمام این امور از سوی استکبار تقویت می شود ضمن اینکه تروریست ها هم منابع مالی خود را از قاچاق انسان و مواد مخدر تامین می کنند.

سردار تشکری با اشاره به ماموریت های متنوع پلیس آگاهی ناجا، بیان کرد: باید عملکرد رده ها را در حوزه امنیت عمومی تقویت کنیم چراکه باعث اعتمام مردم به پلیس می شود و در سایه این اعتماد، مشارکت جامعه و نظام حاکم در امور امنیتی نیز بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه از امنیت شایسته ای برخوردار است، در حقیقت وظیفه پلیس بین الملل تعقیب مجرمان و جرایم و روابط بین المللی است؛ باید با تعامل پلیس با کشورهای همجوار از ظرفیت های موجود استفاده کنیم؛ انجام این امور صرفا به عهده پلیس آگاهی و اینترپل نیست در حال حاضر پلیس آگاهی با جرایم متعددی روبرو است که این جرایم تهدید جهانی است لذا همکاری سایر پلیس ها با پلیس بین الملل و آگاهی ضروری است.

وی در پایان عملکردی در خصوص درخواست تعقیب مجرمان خارج از کشور ارائه داد و اعلام کرد: درخواست تعقیب مجرمانی که از کشور خارج شده‌اند در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال 93، 6 درصد افزایش داشته است همچنین طی شش ماه اول سال 93 ، 118 مورد درخواست تعقیب مجرمان صادر شده که در شش ماه امسال به 125 مورد افزایش پیدا کرده است.

سردار تشکری گفت: ردیابی مجرمان در خارج از کشور 100 درصد افزایش داشته ضمن اینکه در شش ماه اول سال 93 ، 35 مورد ردیابی شدند که در شش ماه اول امسال به 70 مورد رسیده است.

معاون هماهنگ کنند ناجا با اشاره به پیگیری متهمان ایرانی و دستگیری آن ها در خارج از کشور گفت: در این حوزه نیز 14 درصد افزایش داشته‌ایم که در شش ماه اول به 21 مورد رسیده است؛ در حوزه استرداد مجرمان نیز در شش ماه اول سال 93 سه مورد استرداد داشته‌ایم که امسال به 10 مورد رسیده و افزایش 300 درصدی را در این حوزه شاهد هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز