آسیب شناسی اعضای شورای شهر در بازدید شبانه از محله هرندی؛

از مشارکت قوای سه گانه تا بستر سازی برای بازگشت معتادان به جامعه

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۳:۵۸:۲۴
کد خبر: ۳۲۸۹۴۰
از مشارکت قوای سه گانه تا بستر سازی برای بازگشت معتادان به جامعه
مشکلات و معضلات معتادان محله هرندی به یکی از موضوعات حاد شهر تهران تبدیل شده که بارها و بارها موضوع تذکر اعضای شورای اسلامی شهر تهران بوده است که این امر منجر به ارائه طرحی برای ساماندهی این محله و محله های نظیر آن از سوی شهرداری تهران شده است. از اینرو اعضای شورای شهر تهران بازدیدی شبانه ای از این محله به عمل آوردند تا از نزدیک این معضلات را مشاهده کنند.

به گزارش گروه جوان وجامعه خبرگزاری برنا، اعضای شورای شهر تهران به همراه جمعی از معاونین و مدیران شهرداری تهران شب گذشته بازدیدی را از محله‌ هرندی، بوستان حقانی،مجتمع آموزشی رویش، مددسرای مناطق 12 و 15 داشتند.

اعضای شورا ابتدا بوستان حقانی در محله هرندی سپس مددسرای منطقه 12و در نهایت مددسرای خاوران واقع در منطقه 15 را مورد بازدید قرار دادند .

در ابتدای این بازدید اعضای شورای شهر تهران به همراه معاونین شهردار تهران مدیران شهری و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در محله هرندی و پارک حقانی حضور یافتند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پارک با تعدادی از معتادین در این بوستان به گفت‌وگو پرداختند.

برخی از معتادان با بیان اینکه با گرفتار شدن در دام اعتیاد تمام دارایی های خود را از دست داده اند خواستار حمایت های بهداشتی ومددکاری و توجه بیشتر به خود بودند. معتادان زن و مردی که در فضای اندک بوستان حقانی موج می زدند در حالی که وضعیتشان گویای وقایع تلخی بود که در پس دیده های ما اتفاق می افتاد.

احمد دنیا مالی : باید شرایط بازگشت معتادان به جامعه فراهم شود نه اینکه آنان ترد شوند

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل ‌ونقل شورای شهر تهران در حاشیه این بازدید ضمن اشاره بر حمایت درمان معتادان زن و مرد در شهر تهران تأکید کرد: عمده‌ترین مشکل این افراد بیکاری و نبود شغل است که در این زمینه دولت بایستی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: خوشبختانه سازمان های مردم نهاد و سازمان‌های غیردولتی در این بخش به صورت فعال کارهای مؤثری را انجام می‌دهند و شاهد هستیم که در طول هفته سازمان‌های غیردولتی حمایت‌های غذایی را از معتادین در بوستان‌ها و معابر انجام می‌دهند.

دنیامالی گفت: باید راهکار اساسی را برای برگشت افراد معتاد به خانواده‌ها و درمان آنها داشته باشیم که البته در این بخش بایستی ساختارهای لازم فراهم شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد که با تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان‌های دولتی و غیردولتی شرایط برگشت معتادین پس از درمان به خانواده‌ها فراهم شود و آنها بتوانند با داشتن شغل، زندگی خود را ادامه بدهند.

رحمت الله حافظی : حل معضل اعتیاد تنها با ایفای نقش مشارکتی سه قوه محقق خواهد شد

در حاشیه این بازدید رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به بازدید قبلی خود از محله هرندی و بوستان حقانی در این محله خاطرنشان کرد: نگرانی هایی که اعضای شورای شهرباید نسبت به این محله داشته باشند در این بازدید کاملا به چشم آمد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع معضلات محله هرندی بایستی تمامی دستگاه‌های دولتی با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: در همین راستا شورای شهر تهران بنا دارد جلسه‌ای را در تاریخ 29 مهر امسال برگزار کند و هماهنگی‌هایی را با دستگاه‌های مسئول در این بخش انجام دهد.

حافظی با اشاره به حضور دستگاه‌های مسئول در جلسه مدنظر، خاطرنشان کرد: نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه حضور خواهند داشت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: قطعاً در قالب یک برنامه مستند و مدون می‌توانیم اقدامات گسترده‌ای را برای کاهش خطرات در محله هرندی انجام دهیم که البته این اقدامات مستلزم همکاری‌ دستگاه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی اصلی‌ترین نهاد متولی در حوزه ساماندهی معتادین در کشور محسوب می‌شود، گفت: شهرداری نیز براساس ظرفیتی که دارد نسبتا اقدامات قابل قبولی را انجام داده است که برای تکمیل شدن این اقدامات بایستی سایر دستگاه‌ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

حافظی ادامه داد: برای ساماندهی افراد معتاد اعم از زنان و مردان می‌توان 3 برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ترسیم کرد که در مرحله اول بایستی به پاکسازی بوستان‌ها و معابر اقدام شود، در مرحله میان‌مدت نقش مشارکتی دستگاه‌ها مهم است و در مرحله سوم دولت و حاکمیت (سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه) باید به وظایف خود در قبال درمان معتادان و بازگشت آنها به خانواده عمل کنند.

وی همچنین با اشاره به تعداد معتادین شهر تهران،‌ خاطرنشان کرد: بالغ بر 60 درصد از این افراد غیربومی از شهرهای مختلف کشور در تهران حضور دارند.

حجت الاسلام امرودی : لزوم ایجاد قرار گاه اجتماعی با حضور همه نهاد های تصمیم گیر

در این بازدید همچنین حجت‌الاسلام امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بر لزوم ایجاد یک قرار گاه اجتماعی تاکید کرد و گفت : طرح انضباط شهری که از سوی شهرداری تهران تهیه و تدوین شده است ویژگی‌های متعددی را دارد.

وی تصریح کرد: این طرح دارای 7 بخش است که از آن جمله می‌توان به بحث امنیت و ایجاد شغل اشاره کرد.

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه سه‌شنبه‌ هفته جاری، شهرداری تهران گزارشی را از روند طرح انضباط شهری در صحن علنی شورا ارائه خواهد کرد، گفت: ما در این جلسه از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم حد و حدود اختیارات شهرداری تهران را در موضوعات مختلف اجتماعی مشخص کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان قرارگاه اجتماعی، گفت: در این قرار گاه 12 سازمان و دستگاه حضور خواهند داشت که هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در شهر به آسیب‌دیدگان اجتماعی دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 46 نقطه پراکنده 3 نقطه مرکزی در تهران درخصوص آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است.

امرودی اظهار امیدواری کرد: سایر دستگاه‌های مسئول اعم از بهزیستی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و... نیز بتوانند با همکاری و همراهی خدمات موثرتری را به آسیب‌دیدگان اجتماعی ارائه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز