وزیر علوم اعلام کرد:

افزایش سهم بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه

۱۳۹۴/۰۷/۲۳ - ۰۹:۳۲:۲۵
کد خبر: ۳۲۹۹۲۶
افزایش سهم بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه
وزیر علوم گفت: سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی در برنامه ششم توسعه به یک درصد افزایش یابد و در آینده به سهم چهار درصدی مورد تاکید مقام معظم رهبری برسد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، فرهادی در جلسه معاون اول رییس‌جمهور با روسای دانشگاه‌ها ،‌ پژوهشگاهها و پارک‌های علم و فناوری با بیان این که این جلسه با دغدغه پیشرفت علمی و دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شده است اظهار کرد: منابع طبیعی در منطقه ما موجب پیشرفت نشده است اما منابع انسانی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان همواره موجب پیشرفت  کشور می‌شود. 
 
وی گفت :در دولت به مسئله اقتصاد دانش بنیان توجه شده است و وزارت علوم بیش از یک دهه است که به علم و فناوری توجه و به سمت ایجاد دانشگاه های کارآفرین حرکت کرده است.
 
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه بسیاری از کشورها، سالهاست که به سمت دانشگاه های کار آفرین رفته اند خاطرنشان کرد: در کشور ما یکی دو سال است که دانشگاه کارآفرین و نسل سوم مورد توجه قرار گرفته است .
 
وی اثربخشی در بازار کار ، رونق کسب و کار و تقاضا محور کردن آموزش عالی  را از شاخص های یک دانشگاه کار‌آفرین و نسل سوم اعلام کرد و گفت: باید توجه بیشتری به این  نوع از دانشگاه‌ها شود و ساختارها و برنامه های آموزشی نیز در این راستا اصلاح شود.
 
وزیر علوم در ادامه با بیان این که به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی، آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های کشور دچار مشکل شده است افزود: باید اکنون به فکر نوسازی ، بهسازی و تکمیل آزمایشگاه و زیرساخت های علمی در کشور باشیم.
 
وزیر علوم با اشاره به ایجاد پارک های علم وفناوری  و ضرورت تحقق زیر ساخت های آنها افزود: در برنامه ششم توسعه قرار است سهم بودجه پژوهش به یک درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد که امیدواریم این سهم در نهایت به چهار درصدی که مقام معظم رهبری بدان اشاره کرده اند برسد.
 
وی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری در این حوزه افزود:‌ دیپلماسی علمی نیز یکی دیگر از نیازهای ضروری ما است.
 
 وی  در ادامه  به تفاهم هسته ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: پس از تفاهم هسته ای و برجام، اقبال کشورها در همکاری  های علمی  و تحقیقاتی روز به روز بیشتر می شود و  هم اکنون نیز شاهد گسترش روزافزون آن هستیم.
 
وزیر علوم گفت: شاهدیم که پس از این موضوع کشورها اقبال بیشتری برای همکاری علمی پیدا کرده اند و هیئت هایی که برای تفاهمات حضور پیدا می کنند در جهت مبادله دانشجو و تاسیس شرکت های دانش بنیان توجه ویژه ای دارند.
 
فرهادی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با برخی وزارتخانه ها نیز رویکرد مناسبی را شاهد هستیم و این مهم روز به روز گسترده تر می شود.
 
وی یکی از توجهات دولت تدبیر و امید را اهتمام به موضوع علمی کارآفرینی دانست و گفت: تا کنون 90 مرکز علمی کارآفرین شکل گرفته که 70 مرکز آن در دولت یازدهم است و این یکی از پیشرفت های علمی برای کشور محسوب می شود.
 
در این جلسه معاون اول رئیس جمهور،معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  معاون رئیس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ،وزیر صنعت معدن و تجارت ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  در سخنانی بر اهمیت توجه به مراکز علمی و دانشگاهی در توسعه کشور تاکید کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز