شهرستان بم ظرفیت تبدیل به «شهر ایمن» را دارد

۱۳۹۴/۰۷/۲۴ - ۱۱:۲۲:۲۶
کد خبر: ۳۳۰۲۰۵
شهرستان بم ظرفیت تبدیل به «شهر ایمن» را دارد
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر همزمان با هفته مصادف با روز کاهش اثرات بلایای طبیعی از امکانات هلال‌احمر شهرستان بم بازدید کرد و ضمن اشاره به این‌که ایمن بودن شهرها و محکم بودن بنیان خانواده‌ها از ویژگی‌های مهم شهر سالم است، شهرستان بم را دارای ظرفیت تبدیل‌شدن به «شهر ایمن» خواند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید حمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، در دیدار اعضای شورای شهر شهرستان بم با بیان این‌که سفرش به بم در هفته‌ای مصادف با روز کاهش اثرات بلایای طبیعی است، پیامی دارد مبنی بر این‌که شهرستان بم، نقطه آغازی برای بسیاری از اقدامات است، عنوان کرد: بم، با پشت سر گذاشتن زلزله گذشته خود، اکنون باید به نخستین شهرستان سالم استان کرمان تبدیل شود.

وی همچنین ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله (ع)، امنیت امروز کشور را مرهون تلاش‌های شهیدانی چون سردار همدانی‌ دانست و گفت: محرم، ماه ایثار واقعی است.  جمال‌الدینی همچنین توانبخشی را از بازوهای قدرتمند هلال‌احمر در کشور و منطقه عنوان کرد و بیان داشت: مرکز توابخشی شهرستان بم فرصت خوبی را برای همه کسانی که در این شهرستان فعالیت می‌کنند، ایجاد کرده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه فعالیت‌های اعضای شورای شهر و شهرداران داوطلبانه است، خاطرنشان کرد: آنها کسانی هستند که بار مسئولیت مردم را در عمران و آبادانی تقبل می‌کنند و از این جهت همانند یک امدادگر عمل می‌کنند.

وی درباره درخواست مردم شهرستان بم درباره ایجاد دانشگاه علمی- کاربردی با گرایش اصلی توانبخشی، وضعیت داروخانه شهرستان و...، گفت: در این زمینه به‌طور قطع اقدامات آموزشی لازم انجام خواهد شد.

ضرورت فراهم کردن شرایط تبدیل بم به نخستین شهر ایمن استان کرمان

دکتر جمال‌الدینی با تأکید بر این‌که شهرستان بم ظرفیت یک شهر ایمن را داشته و می‌توان فرآیند اجرایی تبدیل این شهرستان را به نخستین شهر ایمن کرمان فراهم کرد و در این زمینه باید تمام ادارات و نهادها، بخش خصوصی، خیران و داوطلبان هلال‌احمر برای فراهم کردن امکانات تبدیل بم به شهر ایمن وارد عمل شوند.

وی افزود: شهرستان بم دامنه خدمت محدود به جغرافیا ندارد و لذا ظرفیت ایجاد یک پروتکل ارتباطی قابل وصف در منطقه و خارج کشور را دارد که البته این اقدام باید با هماهنگی‌ مسئولان این شهرستان انجام شود.

دعوت از مسئولان نهادهای مختلف برای فعالیت در زمینه گسترش فرهنگ داوطلبی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به‌ضرورت تقویت روحیه حرکت‌های داوطلبانه، گفت: مسئولان نهادهای مختلف می‌توانند به‌منظور گسترش فرهنگ داوطلبی در کشور، علاوه بر فعالیت‌های کاری خود، زمانی را در اختیار هلال‌احمر به‌عنوان داوطلب قرار دهند و در این زمینه اگر مسئولان این شهرستان بتواند به‌عنوان داو طلب مانند مردم عادی زمانی را در اختیار هلال‌احمر قرار دهند، این شهرستان آغازگر این حرکت مردمی خواهد بود.

جمال الدینی ادامه داد: آن چه مورد پسند مردم است، تولید محتوایی مفید و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور برای دستیابی به محتوا و خروجی خوب است.

ایجاد مرکز علمی - کاربردی هلال‌احمر شهرستان بم، فعال در حوزه توانبخشی

دکتر جمال‌الدینی همچنین در دیدار با کارکنان جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم با اعلام ایجاد مرکز علمی- کاربردی هلال‌احمر شهرستان بم، فعال در حوزه توانبخشی با همراهی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، هلال‌احمر و با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مرتبط داخل و خارج کشور، افزود: مجموعه مستندات زلزله بم جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مسأله مهم‌ در ادامه فعالیت هلال‌احمر در داخل و خارج از کشور، حفظ خوش‌نامی و اعتبار بر پایه اعتماد است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم هلال‌احمر خوش‌نام بماند باید اعتمادی که مردم نسبت آن دارند را حفظ کرد.

نباید اعتماد مردم نسبت به جمعیت هلال‌احمر خدشه‌دار شود

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که نباید اعتماد مردم نسبت به جمعیت هلال‌احمر خدشه‌دار شود، بیان کرد: یکی از سرمایه‌های ارزشمند در جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های داوطلبانه و اعتماد مردم است.

وی با اشاره به خدمات هلال‌احمر در زمینه توانبخشی، گفت: جمعیت هلال‌احمر ظرفیت‌های بسیاری در حوزه توانبخشی دارد و خدمات زیادی را تاکنون ارائه کرده است.

مجموعه تجربیات و کمک‌های بین‌المللی در حادثه زلزله بم جمع‌آوری و مستند می‌شود

جمال‌الدینی با تأکید بر این‌که به دنبال تربیت نیروی ماهر هستیم، اذعان داشت: جمعیت هلال‌احمر برخلاف دانشگاه‌ها که وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند، در حوزه حرفه‌ای، مهارتی و پایه مهارت با تکیه بر نیاز مردم فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که باید مجموعه تجربیات و کمک‌های بین‌المللی در حادثه زلزله بم جمع‌آوری و مستند این تجربیات ساخته شود، عنوان کرد: اگر اتفاقی ناگوار است، نباید فراموش کرد که اقدامات ما در مواجهه با این اتفاقات برای آیندگان تبدیل به تجربه خواهد شد؛ چراکه مستند همه تجربیات در مواجهه با بلایا در دنیا وجود دارد، اما آنچه ما را متفاوت می‌کند محتوا است و لذا به دنبال این هستیم تا محتوای خوبی از تجربیات خود ارائه دهیم.

شهرستان بم، پایلوت آموزش همگانی و آموزش عمومی کامل در جنوب شرق

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که شهرستان بم می‌تواند پایلوت آموزش همگانی و آموزش عمومی کامل در جنوب شرق کشور باشد، بیان کرد: استان‌های‌ جنوب شرق کشور نیز از این آموزش‌ها بهره‌مند خواهند شد.

بازدید از روند برگزاری دوره تربیت مربی امداد و کمک‌های اولیه کد 3

دکتر جمال‌الدینی همچنین در بازدید از روند برگزاری دوره تربیت مربی امداد و کمک‌های اولیه کد 3 در ماهان، با قدردانی از تلاش برگزارکنندگان این دوره، افزود: هم‌اکنون در کتب آموزشی کمک‌های اولیه تغییراتی ایجاد شده و در این زمینه بعضی از سرفصل‌ها نیز نیاز به تغییر دارد، چراکه در این زمینه کتاب مرجع واحدی وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که سیستم سامانه ثابت برای همه مربیان وجود ندارد، گفت: به دنبال ایجاد سامانه متمرکز برای مربیان امداد به‌منظور ثبت اطلاعات آموزشی آنها در این سیستم هستیم.

کتاب تک مؤلفه در آینده برای هلال‌احمر قابل‌قبول نیست

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که کتاب تک مؤلفه در آینده برای هلال‌احمر قابل‌قبول نیست، تصریح کرد: به‌علاوه باید بردهای تخصصی راه‌اندازی و تدوین کتب در آن انجام شود. زیرا آموزش چیزی نیست که هر روز بخواهیم در آن تغییرات ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید قطب پیشرفته آموزشی در کشور طراحی شود، گفت: قطب‌هایی باید طراحی شود تا آموزش‌ها به‌صورت خاص در هر قطبی ارائه شود.

دکتر جمال‌الدینی با اشاره به این‌که هزینه‌ دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه از سوی جمعیت هلال‌احمر تأمین‌شده، اما سود آن به جامعه برمی‌گردد، به استفاده 20 میلیون نفر در ایران از فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: باید آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی در زمینه کمک‌های اولیه به سمت فضای مجازی پیش برود، زیرا ضریب بالایی در این فضا وجود داشته و در افزایش مطالبه‌گری مردم نقش مؤثری دارد.

وی با تاکید بر اینکه کاور جمعیت هلال‌احمر بسیار حرمت دارد، بیان داشت: مردم به این کاور از لحاظ علم، اخلاق و شیوه برخورد اعتماد دارند. مربیان هلال‌احمر سفیران فعالیت‌ها و عملکرد هلال‌احمر در فضای مجازی و حقیقی هستند و می‌توانند در میان آحاد مردم ایجاد انگیزه کنند.

گفتنی است ویکتوریا گاردن هماهنگ‌کننده دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران که در سفر معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر به بم او را همراهی می‌کرد در بازدید از مرکز علمی- کاربردی این شهرستان مقرر کرد تا روند ایجاد دانشگاه بین‌المللی علمی- کاربردی در حوزه توابخشی را در شهرستان بم پیگیری کند.

بازدید از مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم

احمد سیدی، رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم، در حاشیه بازدید جمال‌الدینی از مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم، اظهار کرد: مرکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم از بخش‌های فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی، کار درمانی، گفتاردرمانی و مشاوره و روان‌درمانی و اجرای تست‌های هوش و شخصیت تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: بخش فیزیوتراپی این مرکز مجهز به پیشرفته‌ترین روش‌های درمان و تجهیزات فیزیوتراپی در بخش‌های ماساژدرمانی، مکانوتراپی، الکتروتراوپی، مگنت‌تراپی، دیاترمی و ترکشن برقی است و بخش ارتوپدی فنی شامل ساخت انواع ارتز و پروتز، کفش و کفی طبی است.

رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم گفت: بخش کار درمانی اقداماتی را در زمینه توانبخشی کودکان فلج مغزی و دارای مشکلات جسمی- حرکتی، درمان بیماران ارتوپدی، نورولوژی ناهنجاری‌ها و بیماری‌های مادرزادی با مجهزترین امکانات انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: بخش گفتار درمانی شهرستان بم نیز درمان انواع اختلالات زبان، کم‌شنوایی، لکنت، فلج‌مغزی، سکته مغزی، اختلالات صوت و تأخیر در رشد گفتار زبان را انجام می‌دهد.

سیدی خاطرنشان کرد: بخش مشاوره و روان‌درمانی مرکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم در زمینه مشاوره ازدواج، خانواده، اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری کودکان و مشاوره تحصیلی فعالیت می‌کند.

آموزش همگانی با جدیت در شهرستان بم دنبال می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان گفت: رویکرد دولت جدید همدلی و همکاری است در نتیجه آموزش همگانی با جدیت در شهرستان بم دنبال می‌شود.

علی گنج کریمی در دیدار معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اعضای شورای شهر شهرستان بم با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در شهرستان بم وجود دارد، افزود: مردم شهرستان بم شایسته بهترین خدمات‌ هستند.

وی با قدردانی از همه مسئولان شهرستان بم، خاطرنشان کرد: آموزش همگانی با جدیت در شهرستان بم دنبال می‌شود.

گفتنی است؛ در این مراسم، فرمانداری، شورای شهر و جمعیت هلال‌احمر شهرستان بم از مدیرکل حقوق بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر بم به دلیل تلاش‌های ایثارگرانه در زلزله بم، تجلیل کردند.

ضرورت ایجاد مرکز دانشگاه بین‌المللی آموزش علمی- کاربردی با گرایش توانبخشی در بم

فرماندار شهرستان بم هم در این زمینه اظهار امیدواری کرد و گفت: دانشگاه بین‌المللی آموزش علمی - کاربردی با گرایش توانبخشی در شهرستان بم در آینده نزدیک راه‌اندازی می شود.

رضا اشک در دیدار معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اعضای شورای شهر شهرستان بم، اظهار کرد: با توجه به امکانات و زیربناها و تجربه‌ای که در زلزله کسب کرده‌ایم، ایجاد مرکز بین‌المللی آموزش علمی - کاربردی در زمینه توانبخشی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی در زمینه ظرفیت‌های شهرستان بم انجام و از امکانات این شهرستان استفاده بهینه شود.

در پایان فرماندار شهرستان بم خواستار افزایش کارآمدی سیستم برای عموم مردم شهرستان استان کرمان و جامعه بین‌الملل شد.

نظر شما