لغو قانون تک فرزندی در چین

۱۳۹۴/۰۸/۱۹ - ۱۲:۲۹:۰۳
کد خبر: ۳۳۸۳۲۸
لغو قانون تک فرزندی در چین
مقامات چین می گویند با لغو قانون جنجال برانگیز " تک فرزندی " که از این پس به زوجین اجازه می دهد دو فرزند داشته باشند سالانه حدود سه میلیون کودک دیگر در این کشور متولد خواهند شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ اجرای قانون تک فرزندی موجب شد تا جمعیت چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان به سرعت پیر شود و نیروی کار در این کشور کاهش یابد و چنین مسائلی این کشور را با معضل کاهش رشد اقتصادی مواجه کند.

وانگ پی یان معاون وزیر بهداشت و کمیسیون تنظیم خانواده چین می گوید با تغییر این قانون که به دنبال نشست ماه گذشته حزب حاکم اعلام شد نود میلیون زن چینی دیگر می توانند دومین فرزند خود را به دنیا آوردند اما نیمی از آنها بین 40 تا 49 سال دارند و این امر از اشتیاق یا توانایی آنها برای بارداری می کاهد.

وی می گوید: برخی از زنان ممکن است تمایلی برای بچه دار شدن نداشته باشند و برخی دیگر علیرغم میلشان نتوانند باردار شوند.

برخی علت تغییر قانون تک فرزندی را تلاشی برای بهبود اوضاع اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی کشور تعبیر می کنند.

در سال گذشته میلادی تقریبا 17 میلیون کودک در چین متولد شد و وانگ می گوید با تغییر قانون تک فرزندی در پنج سال آینده، سالانه حدود سه میلیون کودک دیگر متولد خواهد شد و حدود 30 میلیون نفر به نیروی کار این کشور تا سال 2050 افزوده خواهد شد.

وی افزود: لغو این قانون تاثیر بسیار مثبتی بر رشد اقتصادی چین در دراز مدت خواهد داشت و به پیشرفت اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد.

 قانون تک فرزندی اواخر دهه 1970 در چین تصویب شد و در چارچوب این قانون بیشتر زوجین تنها می توانستند یک فرزند داشته باشند . مقامات چین این قانون را عاملی  در رشد اقتصاد این کشور عنوان می کردند.

نظر شما