در دویست و ششمین جلسه شورا اتفاق افتاد؛

رای منفی به یک فوریت بازگشت شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک به شهرداری

۱۳۹۴/۰۸/۱۹ - ۱۴:۴۶:۴۱
کد خبر: ۳۳۸۳۸۳
رای منفی به یک فوریت بازگشت شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک به شهرداری
اعضای شورای اسلامی شهر تهران به یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت خرید سهام شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک و بازگشت این شرکت به بدنه شهرداری تهران رای موافق ندادند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در دویست و ششمین جلسه شورا بررسی یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت خرید سهام شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک» در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از جمله احمد دنیامالی، اسمعیل دوستی، علیرضا دبیر، هادی ساعی، محسن پیرهادی، اقبال شاکری و محمد سالاری نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص یک فوریت لایحه اشاره شده مطرح کردند.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک خاطرنشان کرد: شبیه سازی و مدل سازی ترافیکی یکی از اصول مورد نیاز برای مهندسی ترافیک است که امروزه برای ما بسیار حائز اهمیت است. از اینرو من درخواست دارم که دوستان با یک فوریت این طرح موافقت کنند.

در ادامه جلسه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت خرید سهام شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک گفت: زمانی همه شرکت ها را حیاط خلوت شهرداری می دانستند چه اتفاقی افتاده که به دنبال افزایش تعداد شرکت ها هستند؟

دبیر با بیان این مطلب اظهار داشت:‌سال ۸۹ اعضای شورای سوم تلاش کردند با ساماندهی ۸۹ شرکت و سازمان وابسته به شهرداری؛ سازمان ها را به ۲۱ سازمان و شرکت ها را به ۱۹ شرکت کاهش دادند.

وی افزود: همواره شورای شهر به این موضوع که شرکت ها حیاط خلوت شهرداری بوده اعتراض داشته اند حالا چه اتفاقی افتاده که برای بازگشت این شرکت ها اقدام می شود؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حسابرسی بودجه سال ۹۲ شرکت های وابسته به شهرداری تهران گفت:‌ شرایط شرکت ها در شهرداری تهران مطلوب نیست. به عنوان مثال دیروز شهرداری تهران اصلاحیه ای برای اساسنامه شرکت نمایشگاه ها ارائه کرده که بر مبنای آن درخواست حذف بند نظارتی شورا را داشته است.

دبیر با اشاره به اینکه افزایش تعداد شرکت های شهرداری به نفع مردم نیست؛‌ اضافه کرد: در این بند ما تاکید کردیم بازرس باید موارد تخلف را به شورا گزارش کند.

در ادامه اسماعیل دوستی به عنوان موافق طرح گفت: این شرکت مغز متفکر سازمان ترافیک است و بنده از دوستان تقاضا می‌کنم در بررسی این لایحه به صورت احساسی برخورد نکنند. این را هم در نظر بگیرید که در حال حاضر این شرکت یک شرکت زیان ده شده است.

اما اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به عنوان مخالف طرح با طرح این پرسش که اگر این اطلاعات لازم بود پس چرا شرکت را واگذر کردید؟ گفت: بازگرداندن دوباره این شرکت به بدنه شهرداری درست نیست.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: این شرکت با همه شرکت‌هایی که با شهرداری کار می‌کنند تفاوتی ماهوی دارد و این شرکت جزو تنها شرکت‌هایی است که در حوزه نرم‌افزار و پژوهش اقدامات ارزنده‌ای را انجام داده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات کلان‌شهر تهران موضوعات حمل و نقل است، گفت: مشکل ما در کلان‌شهرها نداشتن اطلاع و آمار دقیق از حوزه ترافیکی است و این شرکت می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

هادی ساعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص بررسی یک فوریت لایحه اشاره شده تصریح کرد: سال 86 در دوره قبل شورا، این شرکت را منحل کردیم که البته این موضوع به خواسته شخص شهردار تهران بود که در آن زمان اذعان داشت که این شرکت حیات‌خلوت شهرداری تهران شده است.

ساعی ادامه داد: با توجه به تمامی این موارد، مشخص نیست که چرا در دوره جدید شورا شهرداری تلاش گسترده خود را برای برگرداندن این شرکت به سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام می‌دهد.

ساعی در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم تمامی آمار و موارد مورد نیاز را از شرکت اشاره شده به صورت بخش خصوصی تهیه کنیم.

محسن پیر هادی نیز گفت : دوستان توجه داشته باشند که این شرکت کاملا خصوصی نشده و به گونه ای است که قابلیت واگذاری به شهرداری را دارد.

سید جعفر هاشمی تشکری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در بیان ادله خود در نیاز به این شرکت اظهار داشت: هرگونه برنامه اجرایی در خصوص ترافیک تهران نیازمند اطلاعات و آمار از کل شبکه تهران است تا با تجزیه و تحلیل آن بتوانیم اقدامات مؤثری را در حوزه ترافیکی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته مدل‌سازی با ابزارهای مختلف توسط یک مجموعه تخصصی در حوزه حمل و نقل انجام شده است به طوری که این شرکت در شورای سوم در حوزه تولید مورد نیاز با سازمان حمل و نقل و ترافیک فعالیت خود را آغاز کرد که در آن مقطع به بخش خصوصی واگذار شد.

تشکری هاشمی با اشاره به اهمیت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک خاطرنشان کرد: شرکت مدنظر در سال‌های اخیر اقدام به کاهش مجموعه خود نموده است و در واقع در آستانه انحلال قرار دارد و از آنجا که ده‌ها میلیارد اعتبار در شرایط امروزی و صدها میلیارد تومان اطلاعات از گذشته در این شرکت تجمیع شده است، می‌طلبد که این شرکت دراختیار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار بگیرد.

پس از اظهارات اعضای شورای شهر تهران رای گیری در خصوص یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت خرید سهام شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک» انجام شد که اعضا به این طرح رای موافق ندادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز