گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل انجمن اقتصاد استان:

بکارگیری خرد جمعی مهمترین رویکرد انجمن اقتصاد استان در راستای جهش تولید

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۹:۳۹:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۲۵۰۴
بکارگیری خرد جمعی مهمترین رویکرد انجمن اقتصاد استان در راستای جهش تولید
مدیرعامل انجمن اقتصاد استان گفت: اثرگذاری سازمان‌های مردم نهاد به نحوی است که به صورت مستقیم به تولید کالا منتهی نمی‌شود، اما با تحت تاثیر قرار دادن الزامات اجتماعی و فرهنگی شعار سال، زمینه و بستر لازم برای نائل شدن به اهداف مورد نظر در این عرصه را فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی؛ دکتر محمد بهروزی مدیرعامل انجمن اقتصاد استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مهم ترین حوزه ها و عوامل اثربخشی سیاست گذاری اقتصادی؛ آگاه سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع است که باعث بروز رفتارهای صحیح اقتصادی مردم در جامعه می شود. این رفتارهای درست در اثربخشی سیاستگذاری ها کمک می کند، بنابراین در جامعه ای که مردمانش اگاه تر هستند و به موقع از سیاست  های درست و وظایف و حقوق خود مطلع می شوند؛ رفتارهای صحیح تری نشان می دهند.

بهروزی بیان کرد: بدون تردید برای تحقق شعار سال، تمامی دستگاه ها، نهاد‌ها و کلیه آحاد مردم باید نقش آفرینی کنند که در کلیت امر می‌توان این تلاش را به دو بعد دولتی یا حاکمیتی و مردمی تقسیم بندی کرد. وی ادامه داد: یقینا رخوت و کم تحرکی در هر کدام از حوزه‌های مذکور، باعث ایجاد خلل و نارسایی در مسیر تحقق شعار سال و نائل شدن به اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص خواهد شد. در این میان، سازمان‌های مردم نهاد در زمره تشکل‌های غیردولتی و  مردم نهاد به شمار می‌روند که با کارکرد صحیح خود قادر به تسریع و تسهیل تحقق شعار سال و حصول رونق تولید خواهند بود. به واقع یکی از ابعاد و شئون اصلی نقش آفرینی سمن‌ها در ایجاد رونق در عرصه تولیدی کشور، به ابعاد فرهنگی و اجتماعی آنها باز می‌گردد.

مدیرعامل انجمن اقتصاد استان اظهار داشت: اثرگذاری سازمان‌های مردم نهاد به نحوی است که به صورت مستقیم به تولید کالا منتهی نمی‌شود، اما با تحت تاثیر قرار دادن الزامات اجتماعی و فرهنگی شعار سال، زمینه و بستر لازم برای نائل شدن به اهداف مورد نظر در این عرصه را فراهم می‌سازد.

دکتر بهروزی گفت: تجربه نشان می دهد عدم وجود کنش های جمعی مطلوب و رفتارهای ناصحیح اقتصادی باعث می شود برنامه ریزی اقتصادی کارایی خود را از دست بدهد و متاسفانه سازمان و دستگاه  مشخصی برای توانمندسازی افراد در این زمینه وجود ندارد، لذا با توجه به این خلاء موجود  برآن شدیم در حوزه اطلاع رسانی به موقع و توانمندسازی اقتصادی آحاد جامعه، انجمن اقتصاد استان را با حضور اساتید و دانشجویان علوم اقتصادی و فعالان اقتصادی استان شکل بدهیم، که محلی برای تضارب آرا باشد و نخبگان و اندیشمندان دور هم جمع شده و خرد جمعی خود را به کار بگیرند؛ تا در نهایت بتواند یک اتاق فکر اقتصادی برای استان باشد تا به سیاست گذاران استان کمک نموده و پلی باشد بین سیاست گذار و جامعه که بتواند رفتار مردم را در راستای دستیابی به حداکثر اثربخشی جهت دهی نماید.

دکتر بهروزی خطاب به اعضای انجمن گفت: انجمن اقتصاد استان خراسان جنوبی با توجه به وظیفه و رسالت خود باید فرهنگ مطالبه گری در حوزه اقتصاد را نهادینه کند و از زبان مردم در حوزه اقتصادی مطالبه گری نماید؛ همچنین در زمینه توانمندسازی در حوزه های خرد، تامین منابع مالی، بازاریابی، طرح های نیازسنجی و ... بازوی توانمند بنگاه های اقتصادی و مردم باشد؛ همچنین اتاق فکری کارآمد در کنار سیاست گذاران باشد که بتوانند در مجموع سیاست های اثربخشی را در حوزه برنامه ریزی منطقه ای اتخاذ نمایند.

محمد بهروزی با اشاره به رابطه آسیب های اجتماعی با حوزه اقتصادی گفت: بخش مهمی از آسیب ها در جامعه ریشه اقتصادی دارد؛ خانواری که مشکلات اقتصادی عدیده دارد و از تامین مخارج خانوار عاجز مانده، معمولا خانواده متعادلی نیست؛ اصولا معیشت خانوار در کنار مولفه های فرهنگی، از عوامل مهم پایداری خانواده است. ما معمولا شاهد این بوده ایم که بنگاه های اقتصادی که قادر به فروش محصول نیستند، تعطیل شده و بیکاری کارکنان آنها زمینه بروز آسیب های اجتماعی را فراهم می نماید.

دکتر بهروزی با اشاره به هدفمند کردن فعالیت های انجمن بیان داشت: بیش از 5 سال از تاسیس انجمن می گذرد و فعالیت های شاخصی تاکنون در حوزه اقتصادی و توانمندسازی جوانان و دانشجویان انجام شده که می توان به برگزاری کلاس های آموزشی برای جامعه کارگران، دوره سرمایه گذاری در بورس، فعالیت های پژوهشی در بحث شناسایی معضلات اقتصادی استان، تدوین گزارش های تحلیلی در مورد مسائل اقتصادی استان و ... اشاره نمود.

بهروزی خطاب به مسئولین استان گفت: باتوجه به غیرانتقاعی بودن سمن ها، مسئولین ذیربط می توانند فعالیت های پژوهشی در موضوعات اقتصادی را برون سپاری کنند؛ البته در این میان نباید و نمی‌توان نقش بسیار موثر استانداری‌ و فرمانداری‌ها در حمایت، توسعه و فراگیری سمن‌ها را نادیده انگاشت و قطعا عزم و تلاش دستگاه‌ها و نهاد‌های مذکور، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در نفوذ هر چه بیشتر سمن‌ها در سطح جامعه ایفاء خواهد کرد. وی اضافه کرد: مسئولین باید انجمن را به عنوان یک مددکار اقتصادی دیده و در جلسات اقتصادی که برگزار می گردد، به عنوان بازوی فکری در کنار خود بپذیرند. وی همچنین افزود: باتوجه به ماموریت انجمن، ما باید فعالیت ها را بیش از این گسترش داده و ثابت نماییم که می توانیم بازوی خوبی در کنار فعالان اقتصادی باشیم.

وی در انتها بیان کرد: تجربه جنگ ۸ ساله، در شرایطی که بیش از ۴۰ کشور جهان، رژیم تا بن دندان مسلح بعثی عراق را حمایت و دیوانه‌ای بنام صدام را علیه کشورمان تحریک و اجیر می‌کردند؛ نمونه‌ای از نتیجه و دستاورد بسیج مردمی در برابر تهاجم دشمن و دفاع از حریم، حیثیت و عزت کشور است، تجربه‌ای که قطعا در جنگ اقتصادی فعلی نیز قابل تکرار خواهد بود و این مهم عنصر تعیین کننده و اصلی مقاومت در برابر چنین هجمه‌هایی به شمار می‌رود که از منظر فرهنگی و اجتماعی قابل تبیین است، مولفه‌هایی که به واسطه کارکرد و فعالیت صحیح سمن ها، متجلی و تاریخ ساز خواهد شد و بار دیگر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در مقاومت در برابر نظام سلطه، به عنوان الگویی موفق و شایسته در اذهان و افکار مردم آزاده جهان معرفی خواهد ساخت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز