به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت پدر علم جغرافیای ایران

گنجی، فراموش شده

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۳:۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۳۴۰۱۹
گنجی، فراموش شده
در حالی به چهارمین سالروز درگذشت پروفسور محمد حسن گنجی، چهره ماندگار جغرافیای ایران نزدیک می‌شویم که خدمات این گنج علمی استان به دنیا هنوز ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، پروفسور محمدحسن گنجی چهره آشنای جغرافیای ایران است؛ وی به عنوان بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران شناخته شده است.

گنجی متولد بیرجند در سال 1291 است، وی آموزش دبستان و دبیرستان را در شهر خود و آموزش عالی را ابتدا در تهران و سپس در انگلستان و آمریکا تکمیل کرد.

پروفسور گنجی بینان‌گذار سازمان هواشناسی ایران است و از وی مقالات بسیاری به زبان‌های فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است و همین امر سبب شد تا جایزه سازمان هواشناسی جهانی را در سال 2001 کسب کند.

تدریس در دانشگاه تهران، همکاری با مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مشاور رئیس دانشکده علوم زمین، همکاری با دانشگاه شهید بهشتی، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ریاست هواشناسی منطقه آسیا، ریاست اداره‌کل هواشناسی ایران و عضو کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان از جمله افتخارات محمد حسن گنجی بوده است.

گنجی یکی از دانش‌آموزان مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه احداث شده در ایران.

پروفسور محمدحسن گنجی در تاریخ 28 تیرماه دچار خونریزی مغزی شد و دوم مردادماه سال ۱۳۹۱ در زادگاه خود شهر بیرجند، در بوستانی به نام وی به خاک سپرده شد.

28 تیرماه امسال چهارمین سالگرد درگذشت پدر علم جغرافیای ایران است و مسؤولان امر در خراسان جنوبی مانند هرساله خود را برای برگزاری مراسم بزرگداشت این چهره علمی پرافتخار در خراسان جنوبی مهیا می‌کنند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی که مسؤولیت برگزاری چهارمین سالگرد درگذشت پروفسور گنجی را برعهده دارد، امسال از انتشار هنرنامه این چهره علمی خبر داده است.

سید سعیدرضا احمدی‌زاده بیان داشت: برای برگزاری چهارمین سالگرد درگذشت این دانشمند از برگزاری مراسمات و صرف هزینه در این راستا خودداری کرده و درصدد بودیم تا ابتکار جدیدی به مناسبت این روز ارائه دهیم.

وی افزود: در این راستا هنرنامه پروفسور گنجی شامل شرح زندگی و خدمات علمی وی تدوین و تنظیم شده است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: این هنرنامه برای تمامی مراکز بنیاد نخبگان سراسر کشور ارسال و برای تمامی نخبگان، دانشجویان و سایر اقشار علمی توزیع می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی همچنین از برپایی میزگرد تخصصی تکریم پروفسور گنجی همزمان با 20 آبان ماه امسال در بیرجند خبر داد و گفت: به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام تابستان، تصمیم بر این شد که این میزگرد با هدف آشنایی و تبیین اندیشه‌های پروفسور گنجی در روز جهانی "علم در خدمت صلح و توسعه" برگزار شود.

احمدی‌زاده اذعان داشت: در این میزگرد از دانشمندان و چهره‌های علمی کشور دعوت به عمل خواهد آمد.

وی از آغاز عملیات اجرایی ساخت فرهنگسرا در بوستان گنجی خبر داد و گفت: مقدمات این پروژه نیز در دست اجرا است.

خدمات پروفسور گنجی به کشور به قدری زیاد است که نمی‌توان به اقدامات استانی در زمینه معرفی و بزرگداشت مقام این چهره علمی بسنده کرد.

امیدواریم مسؤولان کشور نیز قدم‌های بلندتری برای معرفی و بزرگداشت گنج‌های علمی این مرز و بوم بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز