رئیس مرکز ملی فرش در بیرجند:

منطقه جغرافیایی فرش مود و قهستان ثبت جهانی شدند

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۸:۳۹:۲۶
کد خبر: ۴۷۸۹۵۷
منطقه جغرافیایی فرش مود و قهستان ثبت جهانی شدند
رییس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۱۸ درصدی صادرات فرش ایران خبر داد و گفت: امسال ۲ منطقه جغرافیایی فرش مود و فرش قهستان ثبت جهانی شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا، حمید کارگر صبح امروز در آیین نکوداشت روز ملی صادرات اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از قطبهای تولید فرش دستباف است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 40 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ثبت ملی شدند افزود: از این تعداد در 2 سال گذشته 29 منطقه به ثبت جهانی رسیدند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه 14 منطقه امسال به ثبت جهانی رسیدند بیان کرد: از این تعداد دومنطقه جغرافیایی فرش مود و فرش قهستان مختص خراسان جنوبی بودند که ثبت جهانی شدند.

کارگر تصریح کرد: فرش دستباف ایران عنصر بسیار شاخصی است که در مقایسه با سایر اقلام صادراتی عدد بزرگی ندارد اما به دلیل ویژگیهای بارزی که دارد اعم از اشتغالزایی، تثبیت کردن جمعیت روستایی، کمک به معیشت خانوار به خصوص در روستاها و نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی قطب تولید فرش دستبافت است و 50 هزار بافنده فرش دستبافت در این استان وجود دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه امسال در صادرات فرش ایران روند افزایشی وجود داشته است یادآور شد: در 6 ماهه نخست امسال 2 هزار و 300 تن فرش به ارزش 134 میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شده است.

کارگر اظهار داشت: این میزان صادرات  نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی 18 درصد و به لحاظ وزنی 11 درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین از این میزان صادرات یک هزار تن با ارزش 37 میلیون دلار مستقیم به کشور آمریکا صادر شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به تحریم صادرات فرش دستباف در چند سال گذشته اشاره کرد و بیان کرد: یکی از نتایج برجام لغو تحریم ورود فرش ایران به آمریکا بود.

کارگر یکی دیگر از خلأهای فرش دستباف را نبود برند دانست و خاطرنشان کرد: این امر  زمینه کپی و تقلید رقبا را فراهم کرده بود که در حال حاضر با ثبت جهانی شدن برندها این مشکل حل شده است.

وی خواستار تبلیغ در فرش دستبافت شد و افزود: دانش و امکانات تولید فرش دستبافت کاملاً مهیا است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز