در شورای اسلامی خراسان‌جنوبی مطرح شد؛

لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در توسعه استان

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۶:۰۰:۵۵
کد خبر: ۵۰۸۶۵۰
لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در توسعه استان
در شورای اسلامی خراسان‌جنوبی بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در توسعه استان تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، نشست رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی و تعدادی از معاونان این مجموعه با اعضای شورای استان در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری برگزار شد.

جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی به معرفی حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: شوراها از ارکان تصمیم گیری در کشور به شمار می روند که به واسطه رابطه نزدیکی که با مردم دارند می‌توانند فرصت و ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی کنند .

وی با تاکید بر اینکه شغل روستاییان فقط کشاورزی نیست بلکه می توانند مشاغل زیادی را داشته باشند، اظهار کرد: در این زمینه کارهای پژوهشی لازم باید صورت پذیرد .

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکل درآمد شهرداری‌ها، ادامه داد: نیاز است اتاق فکری تشکیل تا منابع درآمدی جدید و پایداری برای شهرداری‌ها تعریف شود که جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند .

صادقی با بیان اینکه گیاهان دارویی می‌تواند در حوزه اشتغال استان انقلابی ایجاد کند، عنوان کرد: توجه به این حوزه می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی استان نقش موثری ایفا کند .

وی همچنین به خدمات درمانی جهاد دانشگاهی‌های کشور با تعرفه دولتی اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه‌‌های تشخیص طبی جهاددانشگاهی با یک پنجم تعرفه بخش خصوصی خدمات ارائه می‌کند و هم چنین با توجه به اینکه در استان آزمایشگاه تشخیص ژنتیک وجود ندارد به مسئولان پیشنهاد داده‌ایم که جهاددانشگاهی آمادگی لازم را برای راه اندازی این مرکز دارد اما متاسفانه در استان مقاومت‌ها صورت می‌گیرد و بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها ورود پیدا می‌کند.

محمدرضا قرائی، رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه از بیکاری جوانان به عنوان یک مشکل در خراسان‌جنوبی یاد کرد و گفت: در استان ظرفیت‌های مغفول مانده زیادی وجود دارد که مجموعه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی می‌توانند با شناسایی این ظرفیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای ایجاد اشتغال گام بردارند .

وی با اشاره به تفاهم نامه بین شورای استان و جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: تلاش خواهد شد از سوی اعضای شورا  نیازسنجی‌های آموزشی و پتانسیل‌های ناشناخته مناطق مختلف استان به جهاد دانشگاهی برای برگزاری دور‌ه‌های مورد نیاز و ارائه راهکار و انجام طرح‌های پژوهشی اعلام شود و امید می‌رود این همکاری نتایج مثمرثمری داشته باشد.

معاونان جهاددانشگاهی نیز در این جلسه به بیان توانمندی‌های این نهاد در حوزه‌های آموزش پژوهش و فرهنگ پرداختند و اعضای شورای اسلامی استان نیز به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و خواستار ورود جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف شدند.

نماینده شهرستان نهبندان در شورا خواستار تعیین یک روستای پایلوت در هر شهرستان برای کشت گیاهان دارویی شد که در این زمینه مقرر گردید جهاددانشگاهی امکان‌سنجی‌ها را انجام و نتیجه را اعلام کند .

مقیمیان، نماینده شهرستان بشرویه در شورای استان نیز خواستار ارائه طرح توسط جهاد دانشگاهی برای المان‌های شهری شد و گفت: طراحی المان های شهری برای شهرداری ها هزینه ای بیش از ساخت در بردارد که از ورود جهاد دانشگاهی در این حوزه استقبال می‌شود .

وی افزود: متاسفانه در استان شاهد افزایش نازایی و یا شیوع سرطان در انواع مختلف آن هستیم که انتظار می‌رود جهاددانشگاهی در این زمینه غربالگری داشته باشد.

خوشحال،  نماینده شهرستان خوسف نیز خواستار ورود جهاد دانشگاهی به حوزه فرآوری گل نرگس شد و افزود: همچنین سنگ عقیق در منطقه خور و خوسف خام فروشی می شود که این حوزه فرصت مغتنمی برای ورود جهاد دانشگاهی است.

اکبری،  نماینده شهرستان فردوس در شورا نیز با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه محصول انار کار زیادی در استان انجام نشده، نیز خواستار ورود جهاددانشگاهی برای احیای قنوات شد.

 

نظر شما