گزارش برنا از شورای معادن خراسان جنوبی:

آب های عمقی خراسان جنوبی، نظیر مناطق زاگرسی کشور / پروژه "کارست" می تواند آب شرب خراسان جنوبی را تامین کند

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۰:۱۶:۳۳
کد خبر: ۸۶۱۷۶۲
آب های عمقی خراسان جنوبی، نظیر مناطق زاگرسی کشور / پروژه کارست می تواند آب شرب خراسان جنوبی را تامین کند
خراسان جنوبی یکی از کریدور های اصلی آبهای عمیق است و تامین آب شرب خراسان جنوبی از طریق منابع آبی کارست وجود دارد که برای مطالعات اولیه نیازمند حدود یک میلیارد تومان و یک سال زمان است.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، دومین شورای معادن خراسان جنوبی به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به همراه معاونین تخصصی و امیرحسنخانی نماینده مردم 4 شهرستان تابعه خراسان جنوبی در سالن جلسات استانداری برگزارشد.

سازمان زمین شناسی به کمک تدوین سند جامع آب استان بیاید

محمدصادق معتمدیان استاندارخراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: شرکت های ایمیدور و ایدرو طرح های مطالعاتی را انجام داده اند و به دنبال فراهم سازی بخش خصوصی دیگر هم هستیم. وی با تاکید براینکه از سازمان زمین شناسی انتظار داریم تا ورود جدی تری به خراسان جنوبی داشته باشد گفت: باید از بخش خصوصی و نیروی های دانشگاهی اید استفاده شود. استاندارخراسان جنوبی به تدوین سند جامع آب خراسان جنوبی در شورای عالی آب کشور اشاره کرد و گفت: انتظار داریم تا سازمان زمین شناسی کشور به تدوین سند مطالعات آب خراسان جنوبی کمک کند.

نمی توان به اعتبارات دولتی اتکا کرد

امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان های فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی نیز از برخی از مطالعات سازمان زمین شناسی انتقاد و گلایه کرد. وی با اشاره به اینکه نمی توان به اعتبارات دولتی اتکا کرد افزود: توسعه با بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنان زودتر انجام می شود.

سرمایه گذاری 32 میلیارد تومان عملیات ژئوفیزیک در استان

داودشهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز بیان کرد: پیرو جلسه استاندار در شورای معاونین وزارت صمت این دیدار انجام شده است. وی با اشاره به اینکه  150 هزار کیلومتر مربع مساحت خراسان جنوبی است عنوان کرد: بالای 20 درصد از نرخ بیکاری در استان داریم. شهرکی با بیان اینکه جایگاه معدنی ما از صنعت پیشی گرفته است و رتبه چهارم کشور را دارا هستیم خاطرنشان کرد: سهم ما در بخش معدن 5.8 دهم درصد و اشتغال از این میزان 8 درصد است. رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه 281 پروانه اکتشاف داریم عنوان کرد: بیش از 22 هزار کیلومتر با سرمایه گذاری 32 میلیارد تومان عملیات ژئوفیزیک در استان انجام شده است.

شهرکی با اشاره به اینکه محدوده های امیدبخش به 4 هزار کیلومتر رسیده است خاطرنشان کرد: 35 هزار کیلومتر مربع در سطح استان آزادسازی شد و در 3 مرحله سرمایه گذاری های خوبی را جذب کردیم.

نتیجه ژئوفیزیک هوایی 117 آنومالی شد / 1.5 ظرفیت سازمان زمین شناسی در خراسان جنوبی

علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم بیان کرد: معدن و صنایع معدنی بیش از 5 درصد جی دی پی را تشکیل می دهد. وی با اشاره به اینکه نقشه های زمین شناسی جز اولویت های کاری در خراسان جنوبی است عنوان کرد: همکاری خوبی در حوزه مخاطرات زیست محیطی با دانشگاه بیرجند داریم. شهیدی گفت:در خراسان جنوبی ژئوفیزیک هوایی انجام که نتیجه آن  117 آنومالی شده است. وی با اشاره به اینکه کمپ مرکزی در خراسان جنوبی داریم که تولیدات اطلاعات را به زودی انجام خواهند داد عنوان کرد: آب های ژرف هنوز سازمان به خوبی نتوانسته ورود پیدا کند و کار بسیار سختی است. وی گفت: می توانیم به نیروی های متخصص معدنی آموزش نقشه کشی معدن را بدهیم. وی با تاکیدبر اینکه معادن یکی از ظرفیت های توسعه پایدار است گفت: وجود معدن ایجاد امنیت، اشتغال و کارآفرینی را ایجاد می کند.

پروژه "کارست" می تواند آب شرب خراسان جنوبی را تامین کند

شهبازی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی در سازمان زمین شناسی ایران نیز در این مراسم بیان کرد: خراسان جنوبی اولویت اول برای "مطالعات آب های کارست" است. وی با اشاره به اینکه در محدوده خراسان جنوبی با اولویت های زیاد برای انجام این مطالعات است افزود: نظیر آن چه در زاگرس وجود دارد در اعماق زمین های خراسان جنوبی هم با شباهت های زیاد وجود دارد. وی تاکید کرد: خراسان جنوبی یکی از کریدور های اصلی آبهای عمیق است.  شهبازی بیان کرد: تامین آب شرب خراسان جنوبی از طریق منابع آبی کارست وجود دارد که برای مطالعات اولیه نیازمند حدود یک میلیارد تومان و یک سال زمان است.

خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در ژئوپارک و ژئوتوریسم ها دارد

نازنین بدری مسئول بخش میراث زمین شناختی و ژئوپارک سازمان زمین شناسی ایران نیز در این مراسم بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های سازمان زمین شناسی ژوپارک و ژئوتوریسم است. وی به گردشگری طبیعت محور اشاره کرد و گفت: ژئوتوریسم گونه ای این گردشگری است که هدف آن مطالعه و شناخت زمین گردشگری است. بدری گفت: این گونه گردشگری زیر نظر یونسکو انجام می شود که جمهوری اسلامی ایران یک ژئوپارک در قشم دارد که سردم دار ژئوپارک ها کشور چین است. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند توانایی ساخت ژئوپارک و ژئوریسم را دارد خاطرنشان کرد: در سال 2025 باید 500 ژئوپارک احداث شود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز