معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی:

تپه تاریخی ارگ نادری شیروان تعیین حریم شد

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۵:۴۲:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۳۱۹۶
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از تصویب پرونده تپه ارگ نادری شیروان در جلسه شورای حریم کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ؛ علی مستوفیان گفت: جلسه شورای حریم کشور روز 30 تیرماه در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با حضور مدیرکل دفتر ثبت آثار و سایر اعضای شورا برگزار شد.

وی بابیان اینکه در این جلسه پرونده‌های پیشنهادی ضوابط حفاظتی حریم آثار ملی استان خراسان شمالی مطرح شد، عنوان کرد: پرونده تپه نادری شیروان در این جلسه تصویب و تعیین حریم شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مطالعات محوطه ارگ نادری توسط گروه بین‌المللی انجام شده است، افزود: تعیین حریم‌ها و محدوده بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی باهدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، ‌تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود.

مستوفیان تصریح کرد: تاکنون 45 محوطه تاریخی خراسان شمالی دارای عرصه و حریم مصوب شده است.

وی افزود: تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیاء، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها انجام و بر رعایت این ضوابط نظارت می‌شود.

تپه ارگ شیروان مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که در داخل شهر شیروان واقع‌شده، این اثر با شمارهی ۷۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

 

نظر شما