معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

ضربه به سر در مبتلایان به هموفیلی باعث خونریزی مغزی می‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۰:۳۷:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۶۹۴۹
ضربه به سر در مبتلایان به هموفیلی باعث خونریزی مغزی می‌شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: خونریزی داخلی در بیماران هموفیلی به اندام و بافت ها آسیب می رساند و ضربه ساده به سر در این افراد باعث ایجاد خونریزی مغزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، دکتر افشین دلشاد با اشاره به هفته حمایت از بیماران هموفیلی اظهار کرد: هموفیلی یک اختلال ارثی (ژنتیکی) نادر است که خون به طور طبیعی لخته نمی شود، زیرا خون فاقد پروتئین های کافی برای لخته شدن (فاکتورهای انعقادی) است.

وی با بیان اینکه فاکتورهای انعقادی با کمک پلاکت ها باعث جلوگیری از خونریزی در محل آسیب می شوند، گفت: بیماران هموفیلی پس از یک آسیب ممکن است برای مدت طولانی تری نسبت به حالت معمول خونریزی داشته باشند.

دلشاد ادامه داد: برش های کوچک معمولا مشکل ساز نیستند، نگرانی بیش تر در مورد خونریزی های عمقی درون بدن، به ویژه زانو، مچ پا و آرنج است چرا که خونریزی داخلی ممکن است به اندام و بافت ها آسیب برساند و تهدید کننده زندگی باشد و وجود خونریزی در یک عضو حیاتی مثل مغز، می تواند کشنده باشد.

وی در مورد خونریزی مغزی گفت: ضربه ساده به سر در افراد مبتلا به هموفیلی شدید باعث ایجاد خونریزی مغزی می‌شود، این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد اما می‌تواند باعث عوارض جدی شود.

دلشاد افزود: نشانه‌ها و علائم خونریزی مغزی شامل سردردهای طولانی مدت و شدید، استفراغ‌های مکرر، خواب آلودگی یا بی‌حالی، دوبینی، ضعف ناگهانی، تغییرات رفتاری، تشنج یا صرع است.

وی سپس به انواع هموفیلی اشاره کرد و گفت: دو نوع اصلی هموفیلی A و B وجود دارد و در هر دو نوع بسته به میزان فاکتورهای انعقادی موجود در خون، می‌تواند به خفیف، متوسط یا شدید طبقه‌بندی شود.

دلشاد عنوان کرد: در هموفیلی خفیف ۵ تا ۴۰ درصد فاکتورهای انعقادی طبیعی هستند، در هموفیلی متوسط ۱ تا ۵ درصد فاکتورهای انعقادی طبیعی هستند و در هموفیلی شدید کم‌تر از ۱ درصد فاکتورهای انعقادی طبیعی هستند.

وی بیان داشت: در هموفیلی نوع A که حدود ۸۰ درصد موارد هموفیلی را تشکیل می دهد، فاکتور انعقادی شماره‌ی هشت وجود ندارد و حدود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به هموفیلی نوع A دارای فرم شدید هستند.

دلشاد افزود: در هموفیلی نوع B که به عنوان «بیماری کریسمس» نیز شناخته می‌شود، فاکتور انعقادی شماره‌ی 9 وجود ندارد و حدود یک در هر 20هزار مرد متولد شده در سراسر جهان مبتلا به هموفیلی نوع B است.

 

نظر شما