سرطان معده، نخستین سرطان شایع در آقایان

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۲:۵۲:۲۰
کد خبر: ۱۰۶۵۹۸۱
سرطان معده، نخستین سرطان شایع در آقایان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شایع‌ترین سرطان در کشور، سرطان معده است که در آقایان نخستین سرطان شایع و در خانم‌ها پس از سرطان پستان در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد با اعلام این خبر افزود: امروزه در سراسر دنیا، سرطان‌ها در حال کنترل هستند و از آنجایی که سرطان‌های دستگاه گوارش در ابتدا علائم خاصی ندارند، ممکن است زمان تشخیص بیماری به تعویق افتد که با پیشرفت هرچه بیشتر بیماری، هزینه درمان افزایش و شانس بهبود کاهش می‌یابد.

وی بیان داشت: نخستین علامت قابل توجه در سرطان معده، ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، تهوع مختصر ولی دائم یا سوزش سردل که بعد از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد بنابراین با مشاهده علائم فوق بخصوص در افراد بالای 40 سال باید به پزشک مراجعه و در صورت صلاحدید با انجام آندوسکوپی معده پیگیری شود.

دکتر دلشاد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌های گوارشی را وابسته به نوع تغذیه افراد دانست و افزود: علاوه بر رعایت اصول تغذیه‌ای و استفاده از غذاهای سالم و پرهیز از خوردن غذاهای شور که علاوه بر فشارخون تهدیدی جدی برای ابتلا به سرطان‌های گوارشی است، نوع طبخ غذا نیز بر سلامت به ویژه جلوگیری از ابتلا به سرطان معده موثر است.

وی با بیان این که دستگاه گوارش شامل دهان، مری، روده باریک، روده بزرگ، پانکراس و لوزالمعده است، گفت: با توجه به روند رو به پیری جمعیت کشور و افزایش سن افراد در جامعه، شانس ابتلا به سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد، چرا که ابتلا به این سرطان‌ها با افزایش سن ارتباط دارد.

دکتر دلشاد عنوان کرد: استفاده بیشتر از سبزیجات در غذاها به شرط آنکه زمان پخت‌شان کم باشد و نیز استفاده از میوه‌ها، شانس ابتلا به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده زیاد از گوشت قرمز به ویژه به شکل سرخ شده و کبابی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه‌ بر کاهش مصرف گوشت، بهتر است هنگام طبخ دقت شود تا رنگ گوشت زیادی تیره نشود.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: چاقی، عدم تحرک، مصرف مواد افیونی و دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف غذاهای داغ و عادات غذایی غلط از جمله دلایل ابتلا به سرطان‌های گوارشی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز