حیات وحش یکی از شاخص‌های زیستى اکوسیستم‌ها و یکی از معیارهای مهم تنوع زیستی

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۰:۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۷۳۰۵۸
علی دشتی ( علی گودرزی ) عضو شورای راهبری پارک ملی گلستان اظهار داشت : حیات وحش یکی از شاخص‌های زیستى اکوسیستم‌ها و یکی از معیارهای مهم تنوع زیستی است که حفظ آن مستلزم شناخت گونه‌ها، ارتباط آنها با یکدیگر و با زیستگاه‌شان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، وی در ادامه بیان داشت: برخی از پستانداران با توجه به انگیزه بیشتری که برای شکار آنها وجود دارد، در معرض خطر قرار دارند. از جمله این حیوانات می‌توانیم به خانواده گوزن‌ها (گوزن زرد، مرال و شوکا) اشاره داشت. جهت رسیدن به هدف کلی مطالعه و تعیین وضعیت زیستی گونه در مناطق زیست، عوامل منفی مؤثر بر زیست گونه به دو دسته کلی شکار بی‌رویه و فعالیت‌های مخرب انسانی تقسیم شدند. قطع اشجار، بوته‌کنی، تبدیل اراضی، جاده‌سازی، معدن کاوی، خطوط انتقال نیرو، چرای مفرط و شکار بی‌رویه در گروه تخریب زیستگاه قرار دارند و به آنها با توجه به درجه تخریب امتیاز داده خواهد شد.

عضو شورای راهبری پارک ملی گلستان  افزود: جمع جبری امتیازات مثبت و منفی نشان‌دهنده وضعیت زیستی گونه می‌باشد. بر اساس امتیازات کسب شده گوزن زرد دارای وضعیت زیستی بحرانی، شوکا نسبتاً مطلوب و مارال در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و تمام گونه‌های ذکر شده نیاز به حفاظت بیشتری دارند. هر یک از گونه‌های گیاهی و جانوری منبع ژنتیکی منحصر به فردی محسوب می شود که این گونه‌ها در حقیقت کلیدی در راه پیشرفت آینده می‌باشند بنابراین حتماً باید به وضعیت آنها رسیدگی و توجه کرد.

وی اظهار داشت: با نگاهی به آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) نیز روشن می‌شود که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است؛ قرآن کریم در بسیاری از آیات، انسان‌ها را به مطالعه طبیعت و عناصر آن فرا خوانده است. طبیعت به شکلی خلق شده است که در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند و با در نظر رفتن این نکته که به حکم قرآن کریم همه چیز در جهان آفرینش بر پایه نظم و عدالت استوار است و هر چیزی به اندازه لازم آفریده شده است (قمر ، 49) این نتیجه به‌دست می‌آید که نابسامانی‌های موجود در طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی، ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت و منابع آن است.

وی افزود: موثرترین راهکار در حوزه حفاظت از محیط زیست، مشارکت مردم است؛ در سال‌های اخیر حساسیت مردم به محیط زیست افزایش یافته به‌طوری‌که امروزه، مردم دولت را برای حفظ محیط زیست ترغیب می‌کنند، برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهای عمومی می‌تواند ضمن افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه، افزایش مشارکت مردم در این حوزه را به‌دنبال داشته باشد.

علی دشتی ادامه داد : سمن‌ها وظایف بسیار مهمی بر دوش دارند به‌گونه‌ای که نمی‌توان نقش آن‌ها را در جامعه نادیده گرفت. سازمان‌های مروم نهاد در تشویق مردم و جلب مشارکت مردم نقش به‌سزایی دارند و می‌توانند عامل افزایش دهنده  آگاهی در جامعه باشند تا مردم خود در حفظ و نجات محیط زیست ایفای نقش کنند؛ پس باید بیشتر به سازمان‌های مردم نهاد در امر محیط زیست بها داد و از فعالیت‌های آن‌ها حمایت کرد.

عضو شورای راهبری پارک ملی گلستان با تاکید بر اینکه هر چند دیر اما اجرای تفاهم نامه‌های همکاری با وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، سازمان بهزیستی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر موتور حرکت آموزشی محیط زیست را از پله‌های اول آموزشی برای نونهالان و نسل‌های آینده به حرکت درآورده است.

علی دشتی در پایان افزود :  امیدواریم این حساسیت در لایه‌های اجتماعی تاثیرگذار جامعه ایجاد شود و وضعیت اسفبار محیط زیست امروز، در آینده نه چندان دور بهبود یابد، زیرا در حال حاضر تنها راه حفاظت از محیط زیست فقط و فقط آموزش است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز