جشنواره آیات جریان تئاتر را زنده نگه می دارد

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۰:۴۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۵۶۱۸
جشنواره آیات جریان تئاتر را زنده نگه می دارد
قائم مقام سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و داور بازبین سومین جشنواره ملی تئاتر آیات گفت: برگزاری جشنواره آیات جریان تئاتر را زنده نگه می دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، علی عابدی گفت: جشنواره تئاتر آیات با اعتقاد به این که برگزاری جشنواره با هر رویکردی در این شرایط موجب زنده نگه داشتن جریان تئاتر خواهد شد، افزود: به خصوص در مناطقی که اجرای عمومی تئاتر چندان جدی گرفته نمی شود و جریان اجرای عمومی به عنوان نبض تئاتر یک شهر به راه نیفتاده است.

وی ادامه داد: از این روی جشنواره ها می توانند جایگزین بخشی از خلاء اجراهای عمومی باشند.

وی خاطرنشان کرد: با این رویکرد، می توان این رویداد تئاتری را مثبت ارزیابی کرد، هر چند  ممکن است، به واسطه موضوعی بودن، مورد سلیقه جامعه تئاتری و برخی تماشاگران تئاتر نباشد.

کارگردان اثر نمایشی «خرمگس» با اشاره به این که در شرایط موجود اهالی تئاتر باید خود را با ابزارهای جدید وفق داده و از آن به نفع تئاتر بهره بگیرند، تصریح کرد: در بهترین حالت اجرای عمومی یک اثر تعداد تماشاگران طی ۱۰ روز، هزار نفر خواهد بود، در حالی که در فضای مجازی افراد بیشتری بهره مند خواهند شد.

عابدی ادامه داد: بنابراین باید از این فرصت پیش آمده برای دست یافتن به شیوه های جدید به منظور ترغیب تماشاگر بهره جست.

وی با بیان این که باید بسترهای مناسب تصویربرداری از تئاتر را فراهم کرد، اظهارداشت: مخاطبان ما امروز با تئاتر آشنا هستند و باید قواعد و استانداردها را در تولید و ارائه اثر از این طریق فراهم کرد.

 قائم مقام سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در خصوص پرداختن به آموزش در دل جشنواره ها در دوره های گذشته که زمینه ساز برطرف کردن برخی از خلاء های موجود بود، گفت: با شرایط فعلی می توان مباحث تئوری و نقد و بررسی آثار، را از طریق فضای مجازی آموزش داد اما نمی توان همه زوایا را برای مخاطبان و علاقه مندان ارائه کرد.

عابدی به ارزیابی آثار این دوره از جشنواره پرداخت و با نوپا خواندن جشنواره تئاتر آیات، اظهار کرد: با توجه به موضوعی بودن جشنواره و این که صرفا کسانی می توانند در این جشنواره شرکت کنند که نگاه مضمونی به روایات، احادیث و داستان ها داشته باشند، لذا با توجه به این که ما قواعد و قوانین خاصی برای پرداختن به این مقوله نداریم، شرکت در این جشنواره  جسارت می خواهد، در حالی که باید دست نویسنده باز باشد تا نگاه دقیقی به این مضامین داشته باشد.

 کارگردان اثر نمایشی «تیولا» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم چارچوب تعیین کرده و هنرمند را در فضای تعریف شده قرار دهیم به تبع هر سال شاهد کارهای تکراری خواهیم بود و صرفا نگاه آماری و کلیشه ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر واقعا نگاهمان این باشد که بسترهای خلق یک درام را به معنای واقعی به وجود آوریم باید نگاهمان را وسعت ببخشیم، در غیر این صورت محافظه کاری ما صرف برگزاری یک رویداد منجر می شود به این که به آثار سطحی و دم دستی روی آوریم.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما