مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد:

جشنواره تئاتر استان، فرصتی برای تحرک گروه های نمایشی

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۳:۵۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۳۳۴۴
جشنواره تئاتر استان، فرصتی برای تحرک گروه های نمایشی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره تئاتر استان، با توجه به وضعیت کرونا، برگزاری جشنواره تئاتر را فرصتی مهم برای تحرک دوباره گروه های نمایشی شهرستان ها و مرکز استان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «حسین فرخنده»، بر برنامه ریزی برای ارتقا کیفی آثار و توجه به آثار ایرانی در جشنواره تاکید کرد و افزود: ستاد اجرایی جشنواره می بایست زمینه مشارکت بیشتر هنرمندان را در جشنواره فراهم کند.

وی از این که تئاتر استان در دهه نود با رشد و تحول بزرگی همراه شد، به طوری که استان از اجرای صرف آثار برای جشنواره به اجرای عمومی آثار رسید، سخن گفت و تصریح کرد: فراتر از آن نیز چهره های شاخص استان آثاری را مختص جشنواره های ملی پدید آوردند.

«فرخنده» ادامه داد: در این مقطع با وجود کاهش حمایت های دولتی تولیدات و اجراهای نمایشی افزایش داشت، گیشه به نسبت قبل رونق قابل توجهی پیدا کرد و تئاتر در مسیر خوداتکایی قرار گرفت، هرچند تا مطلوب هنوز فاصله بسیار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به برگزاری ۳ دوره جشنواره تئاتر جوان در استان گفت: بسط فعالیت ها در عرصه نمایشی باعث شد تا استعدادهای جدیدی در این دوره معرفی شوند و تئاتر شهرستانها و استعدادهای نمایشی آن بیش از گذشته ظهور و بروز داشته باشند.

وی ساخت سالن شمس، سالن تخصصی تئاتر در شیروان، آماده شدن سالن های شهرستانهای گرمه و جاجرم و آغاز عملیات سالن تخصصی نمایش اسفراین در سال جاری را از اقدامات کم نظیر دولت در استان در راستای توسعه زیر ساخت های هنر نمایش بیان کرد و افزود:  این اقدامات نوید بخش روزهای روشن تری برای تئاتر استان است.

«فرخنده» با اشاره به همه گیری کرونا گفت در سال گذشته متاسفانه اجراهای عمومی آنگونه که می بایست به انجام نرسید اما‌ برغم آن خراسان شمالی به نسبت از استانهای فعال و پر خبر در حوزه نمایش بود که اجرای عمومی چند اثر نمایشی در استان، جشنواره استانی تاتر و جشنواره ملی تاتر آیات از جمله این فعالیت ها به شمار می آید.

معاون امور هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه  با توجه به این که جشنواره تئاتر خراسان شمالی یکی از  با سابقه ترین جشنواره ها در حوزه تئاتر استان هاست و نمود یک سال فعالیت را در این جشنواره خواهیم دید، اظهار کرد: آماده سازی گروه های نمایشی در استان و حضور حداکثری هنرمندان اولویت ماست.

«ابوالحسن حیدری» تبیین جدول زمان بندی اجرا و فراخوان جشنواره و  فراهم کردن بستر برای حضور هنرمندان استان از سراسر استان را از دیگر اقدامات مدنظر برای این دوره برشمرد، اظهار امیدواری کرد: شرایط به سمتی برود که در کنار تولید، اجراهای عمومی موفقی هم داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره نیز باید قبل از نیمه آبان ماه برگزار و برگزیدگان استانی به دبیرخانه فجر معرفی شوند.

زمینه سازی برای مشارکت هنرمندان شاخص، تجلیل از مقام پیشکسوتان، زمینه سازی برای حضور فعال شهرستانها، نظارت بر محتوا از جمله مواردی بود که توسط هنرمندان حاضر در جشنواره مطرح گردید.

شایان ذکر است؛ در این نشست مسئول انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان نمایش در جلسه حضور داشتند.

گفتنی است، فراخوان شانردهمین جشنواره تئاتر استان به زودی منتشر می شود و در اختیار علاقه مندان به هنر نمایش قرار می گیرد.

 

نظر شما