نسخه ای برای دندان های شیری؛

دندان های شیری پوسیده بر تغذیه تاثیر منفی می گذارد

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۱۳:۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۰۰۸۹
دندان های شیری پوسیده بر تغذیه تاثیر منفی می گذارد
بهداشت دهان و دندان کودکان مسئله ای است که بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر گذار است زیرا رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران کودکی در جلوگیری از پوسیدگی های زودرس دندانی اهمیت پیدا می کند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه به اهمیت موضوع مطرح شده به سوالاتی در این خصوص پاسخ می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر «دلشاد» در پاسخ به این سوال که شایع ترین بیماری دهان و دندان در کودکان و راه های پیشگیری از این بیماری چیست؟ می گوید: پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است، بیماری های های لثه و ایجاد حفره های دندانی نیز از دیگر بیماری های دندانی دوران کودکی است.

وی می افزاید: بر اساس آمارهای موجود از هر 10 کودک دو ساله، یکی از آن ها دارای یک یا چند حفره در دندان هایشان هستند، ایجاد این بیماری های دندانی در کودکان بیانگر این است که نباید اهمیت بهداشت دهان و دندان در این سنین را دست کم گرفت و باید با ترغیب کودکان به ایجاد عادت های سالم برای جلوگیری از مشکلات مربوط به دندان ها قدم های مثبت و مهمی برداشت.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا پوسیدگی و بیماری های دندانی در دندان های شیری نیز مهم است، اضافه می کند: در 5 سالگی تقریبا نیمی از کودکان دارای یک یا چند حفره دندانی هستند، این بیانگر اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی است.

دکتر«دلشاد» خاطرنشان می کند: پوسیدگی دندان های شیری حائز اهمیت است زیرا بر دندان های دائمی و تغذیه تاثیر منفی می گذارد و منجر به مشکلات جدی در آینده می شود.

وی تشریح می کند: اولین خط دفاعی در برابر مشکلات رایجی مانند پلاک دندان، پوسیدگی، بیماری لثه و هالیتوزیس رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان است.

 

-خانواده و جامعه در تامین بهداشت دهان و دندان و سلامت کودکان چه اقداماتی باید انجام دهند؟

وی در پاسخ به این سوال نیز می گوید: از همان ابتدای رویش اولین دندان شیری، بهداشت دهان و دندان در کودک ضرورت پیدا می کند بنابراین باید از بدو تولد اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود بدین گونه که از تولد تا سه ماهگی که شیر منبع ترجیحی تغذیه است دندان نوزاد باید با گاز تمیز و در شش ماهگی درخصوص مصرف فلوراید با دندانپزشک مشورت شود.

وی می افزاید: از یک سالگی به بعد وقتی کودک در طول روز شیرکافی مصرف می کند و به وزن حداقل ۸ کیلوگرم می رسد، مصرف شیر شبانه باید به تدریج متوقف شود.

وی با بیان این که تا سه سالگی دندان های شیری رویششان کامل می شود ابراز می کند: در این سنین و دقیقا زمانی که احساس شد کودک آمادگی لازم را دارد حتما با دندانپزشک آشنا شود، این اقداماتی است که خانواده ها باید جهت بهداشت دهان و دندان کودکان به آن ها توجه و عمل کنند.

وی با بیان این که علاوه بر خانواده نقش مدرسه و مهد کودک نیز در آموزش بهداشت موثر است، ادامه می دهد: مدرسه و مهدهای کودک باید با برنامه ریزی کودکان را تشویق به مسواک زدن روزانه، نخ کشیدن ( وقتی تماس بین دندانی برقرارشد) تشویق کنند زیرا دندان های خراب مانع لبخند زدن و خندیدن کودکان می شود و از نظر اجتماعی مسائلی را برای آن ها ایجاد می کند.

 

-عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکی چه نقش و اثری در سلامت جسمی و روانی فرد دارد؟

دکتر دلشاد در بخش دیگری از توضیحات خود و در پاسخ به این سوال می گوید: رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت صحیح و منظم می تواند از بروز تعداد زیادی از مشکلات جلوگیری کند، مسئله حائز اهمیت این است که باکتری همیشه در دهان وجود دارد پس رعایت منظم و روزانه بهداشت دهان  ودندان می تواند از بروز پوسیدگی جلوگیری کند.

وی می افزاید: بهداشت ضعیف دهان ودندان و بیماری های دهان ودندان، تاثیر عمیقی بر زیبایی، تکلم، تغذیه و کیفیت صدا خواهد داشت.

وی خاطر نشان می کند: تجربه درد دندان، آبسه، مشکلات حین جویدن غذا ، دندان های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی، رفاه، تعاملات اجتماعی، اعتماد بنفس ورضایت از زندگی افراد دارد.

وی با بیان این که در مورد کودکان این قضیه اهمیت بیشتری پیدا می کند، اضافه می کند: کودکان آینده سازان کشور هستند و سلامت دهان و دندان، سلامت جسمی روحی و روانی و آینده ای بهتر را نوید می دهد. 

 

-بیماری های مرتبط با بیماری های دهان و دندان کدام ها هستند؟

وی تصریح می کند: از جمله بیماری هایی که می تواند مرتبط با بیماری های دهان و دندان باشد، بیماری های قلبی - عروقی است، پژوهشگران معتقدند که باکتری هایی که از طریق جریان خون از دهان به شریان های قلبی می رسند می توانند بر دستگاه قلبی _عروقی تاثیر بگذارند.

وی می افزاید: بیماری لثه در ایجاد بیماری های شریان های کرونر قلبی تاثیر گذار است، عفونت های باکتریایی تنفسی نیز از طریق باکتری های دهان ایجاد می شود، پس رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به سلامت ریه ها هم کمک کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشی خراسان شمالی ادامه می دهد: علاوه بر این، رابطه معناداری بین بیماری های لثه و زایمان زودرس یا به دنیا آمدن کودکان با وزن کمتر وجود دارد.

وی بیان می کند: بیماری های دهان و دندان می تواند از عوارض بیماری دیابت باشند. از طرفی بهداشت نامناسب و عفونت های لثه می تواند کنترل دیابت را با مشکل مواجه سازد.

وی تاکید می کند با رعایت بهداشت دهان و دندان سرمایه گذاری پر سودی را برای امروز و آینده خود انجام می دهید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز