رویش جوانه های سبز امید در روستاهای زلزله زده خراسان شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۱۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۷۰۷۶۵۸
رویش جوانه های سبز امید در روستاهای زلزله زده خراسان شمالی
۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در حالی که به حماسه بزرگ انتخابات نزدیک می شدیم، زمین لرزه شدیدی به بزرگای ۵.۷ ریشتر بخش هایی از استان خراسان شمالی را لرزاند. پس از آن بود که با تشکیل سریع ستاد بازسازی مناطق زلزله زده، اقدامات موثری برای رسیدگی به روند امور زلزله زدگان انجام شد و از نخستین ساعات وقوع زلزله شاهد اقدامات خوب مسئولان و حضور مقامات کشوری بودیم

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اقدامات مدبرانه دولت تدبیر و امید برای زلزله زدگان این استان حائز اهمیت است به گونه ای که بر اساس آخرین گزارش، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور که با هدف بررسی روند بازسازی مناطق زلزله زده در استان حضور یافته بود، با ابراز خرسندی از عملکرد و اقدامات استان گفت: روند بازسازی مناطق روستایی به خوبی در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان بهار سال 97 شاهد اتمام کارها باشیم و اینک به استناد همین سخنان شاهد اقدامات و نتایج چشمگیری در این حوزه هستیم.

از همان روزهای نخست، با تأکیدات و پیگیری های مداوم محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی، تلاش شد تا زمان ابلاغ تسهیلات و اعتبارات دولت، از منابع داخلی استان برای کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده و مردم زلزله زده استفاده شود که نتایج و ثمرات مثبت و امیدبخشی به همراه داشت و مسئولان هم از سرعت عمل دستگاه های متولی در آواربرداری، امدادرسانی، اسکان اضطراری و ارائه خدمات به زلزله زدگان استان قدردانی کردند؛ اقداماتی که با وجود درگیر بودن اکثر دستگاه ها و نهادها در روند برگزاری و فرایند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ستودنی بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارخراسان شمالی اکنون در این رابطه می گوید: پس از گذشت یکسال از زلزله 5.7 ریشتری استان به اقدامات انجام گرفته نمره قبولی می دهیم زیرا تمامی سعی و تلاش شبانه روزی مسئولان متولی، جواب داده است.

محمدحسین علی نیا می افزاید: از مجموع 14 هزار و 800 واحد آسیب دیده اعم از واحدهای احداثی و تعمیری 9 هزار و 661 واحد تعمیر و 5هزار و 149 واحد احداث شده است و 8هزار و 800 واحد نیز پایان کار خود را دریافت کرده اند و حدود 2هزار واحد احداثی هم در مراحل پایانی عملیات اجرایی هستند.

وی می افزاید: در همین راستا 12 هزار و 500 تن سیمان رایگان به بیش از 2 هزار و 600 واحد در 76 روستا تحویل داده شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز روند ساخت و ساز در روستاها و مناطق شهری دو شهرستان زلزله زده بجنورد و مانه و سملقان را رو به پیشرفت توصیف کرده است و می گوید:در حال حاضر برای 8هزار و 835 خانه شهری و روستایی این دو شهرستان گواهی پایان کار صادر شده و بهره برداری شده است.

علی محمدی تصریح می کند: پس از رخداد این زلزله احداث خانه های جدید به جای خانه های تخریب شده و هم چنین تعمیر خانه های آسیب دیده در این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت. وی می افزاید:تاکنون از سهم 50 میلیارد تومان تسهیلات برای زلزله زدگان استان مبلغ 37 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبارات بلاعوض پرداخت شده است و مابقی نیز با تخصیص اعتبار پرداخت می شود.

محمدی خاطرنشان می کند:در مجموع برای بحث زلزله 283 میلیارد تومان تسهیلات و 78 میلیارد تومان کمک بلاعوض و تاسیسات و... بود که در مجموع 361 میلیارد تومان اعتبار برای زلزله به استان اختصاص یافت.

اکنون و با تلاش همگانی دستگاه های ذیربط پس از گذشت یکسال از وقوع زلزله در استان می‌توان نشاط را در مردم زلزله‌زده دید و این مهم، سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. تدبیر، چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای مسائل و مشکلات امری ضروری است که در این جا به خوبی نمود یافته است و ملاحظه می شود که با یک برنامه مدون می‌توان موفق عمل کرد و سرفراز از تنگناها خارج شد. 

دکتر روحانی رئیس جمهوری می گوید: حوادثی مانند زلزله درسی برای همه ماست که چگونه همدیگر را یاری کرده و با همدیگر باشیم. و اینکه در چنین مواقعی بسیار مهم است که روحیه برادری و اخوت و عشق به وطن و اسلام را بیش از پیش نمایان سازیم. به گفته دکتر روحانی باید در کنار قدرت ملی، وحدت ملی را هم مستحکم نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است. 

 

انتهای پیام./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز