ثبت بیش از ۵ هزار موقوفه درخراسان شمالی

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۹:۴۶:۴۷
کد خبر: ۷۷۳۰۲۰
ثبت بیش از ۵ هزار موقوفه درخراسان شمالی
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: بیش از 5 هزار موقوفه در استان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری برنا؛حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان شمالی،  در نشست خبری درجمع  خبرنگاران گفت: موکب اربعینی خراسان شمالی امسال با 40خادم افتخاری و همکاری 5 استان دیگر روزانه 10هزار غذای گرم را در دو وعده نهار و شام در اختیار زائران قرار می‌داد. بازه خدمات رسانی این موکب ده روزه بوده و ارائه دیگر خدمات اعم از مراسمات فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه های این موکب بوده است.

  وی با اشاره به نزدیکی ایام شهادت امام رضا(ع) عنوان کرد: برپایی ایستگاه صلواتی با نام قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی برای زائرانی که از استان‌های مازندران و سمنان وارد خراسان شمالی می‌شوند از اقداماتی است که در این ایام انجام می‌گیرد همچنین اعطای غذای گرم در دو وعده نهار و شام از دیگر خدماتی است که به این زائران ارائه می‌شود.

وی نواختن زنگ وقف در مدارس استان، برگزاری همایش یاوران وقف، محافل انس با قرآن، همایش رضویون و آیین لبیک یا رسول الله و زیارت از بعید را از عناوین برنامه های دهه وقف برشمرد.

خراسان شمالی 5 هزار و 575 موقوفه و 11 هزار و 328 رقبه دارد

و از ابتدای امسال 27 وقف جدید در این استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف همچنین تعداد انجمن یاوران وقف راه اندازی شده در سال جاری را شش انجمن اعلام کرد و گفت: درمجموع 24 انجمن فعال سازی شده، 30 انجمن یاوران وقف در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با فعالیت های قرآنی همه ساله مسابقات شهرستانی و استانی برگزار می شود که در سال گذشته نیز در بخش شهرستانی بیش از یک هزار نفر و در بخش استانی 250 نفر شرکت کردند که برگزیدگان در بخش استان به مرحله کشوری و بعد از آن به مراحل بین المللی راه پیدا می کنند.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه استان بیان کرد: در بخش مرکز تخصصی حفظ مجازی قرآن کریم 300 نفر از خراسان شمالی شرکت کردند که آزمونها به صورت مجازی از آنها گرفته می شود.

آسوده اضافه کرد: 2200 نفر در بخش حفظ مفاهیم قرآن در سال گذشته تا کنون شرکت داشتند که به قید قرعه به 50 نفر از آن جوایزی اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه از دهه وقف سال گذشته تاکنون 20 طرح جامع امامزادگان به تصویب رسید، گفت: هیچ امامزاده ای بدون داشتن طرح جامع امامزادگان اجازه تعمیر، ترمیم ندارد.

حجت الاسلام اسوده گفت: بازسازی، ترمیم و مرمت موقوفات در این بازه یک هزار و 750 متر مربع با ارزش 280 میلیون تومان انجام شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: مبلغ 725 میلیون تومان تسهیلات بانکی بدون کارمز و بلاعوض برای مساجد استان و سه میلیارد تومان هم وام گرفته شده است.

آسوده افزود: در سامانه جامع اطلاعات 464 پرونده حقوقی ثبت شده است که از این تعداد 376 پرونده مختومه از کل آرا صادره که 72 رای بوده ، 67 رای به نفع موقوفه و پنج رای بر علیه موقوفه بود و تعداد 88 پرونده در حال جریان است.

وی گفت: از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری مبلغ 800 میلیون تومان در جهت ساخت و ساز مسجد جامع بجنورد که به طور کامل جذب شد.

آسوده با اشاره به وضعیت چشمه آب گرم ایوب پیغمبر که در حال حاضر به لحاظ مشکلات بهداشتی پلمپ است، گفت: این یک مجموعه ملی است و صرفا مربوط به اداره اوقاف نیست، بلکه تعداد 28 دستگاه خدمت رسان در این حوزه می توانند حضور پیدا کنند تا مشکلات آن مجموعه به طور کامل رفع شود.

وی همچنین به تشریح برنامه های هفته وقف پرداخت و برگزاری همایش وقف و رسانه و  همایش بزرگ رضویان، نواختن زنگ وقف و غبارروبی گلزار شهدا را از جمله این برنامه ها دانست.


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز