استاندار خراسان شمالی:

شهرداری ها نباید رقیب بخش خصوصی باشند

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۸:۲۵:۳۵
کد خبر: ۸۲۴۵۲۹
شهرداری ها نباید رقیب بخش خصوصی باشند
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر این که شهرداری ها نباید رقیب بخش خصوصی باشند، گفت:شهرداری ها باید از بخض خصوصی حمایت کنند زیرا تجربه نشان داده که حضور بخش خصوصی همیشه به نفع همگان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،محمدعلی شجاعی در گردهمایی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان اظهار داشت: برای استانی همچون خراسان شمالی حضور بخش خصوصی ضروریست.

وی بیان کرد:مجموعه شهرداری ها باید بدانند که هر جا پا به سیستم دولتی گذاشته اید، سوددهی هم در کار نبوده است لذا باید از بخش خصوصی حمایت کرد و آنان را رقیب ندانست.

وی در تعریف شهرداری ها از آن به عنوان دولت محلی یاد کرد و افزود:ما در ایران علاقه داریم به دولت متصل باشیم، در حالی که تاسیس شهرداری ها به معنای جداشدن از پیکره دولت بوده که تاکنون این سازوکار در کشور به درستی اجرا نشده است.

شجاعی تصریح کرد: صادقانه باید بگویم که باید در چنین نشست هایی مصوباتی داشت که آن را اجرایی کرد، زیرا خروجی این مصوبات بهره مندی مردم از خدمات خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که چه کسی گفته مساحت، تعیین کننده میزان داشته ها و نداشته های یک استان است، تصریح کرد: مدیران و مسئولان در تعیین ارتقای شاخص ها دخالت دارند.

شجاعی با تاکید بر این که باید نگاه محلی و سنتی در اداره شهرها را کنار گذاشت، تصریح کرد:برای پیشرفت در امور نباید دید محلی و سنتی داشت که سم پیشرفت و توسعه است.

شجاعی بر مقابله با نگاه های کوچک، محلی و شهرستانی تاکید کرد و گفت:حاصل وجود چنین نگاه هایی عقب ماندگی استان و رسیدن منافع برای یک عده خاص خواهد بود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنان خود بر ارائه خدمات منظم و تفویض اختیار به مجموعه شهرداری ها تاکید کرد و افزود:باید خدمات ارائه شده به مردم دقیق و منظم باشد و اعمال مدیریت بر خدمات الزامیست تا مردم لذت ببرند و تفویض اختیار به مجموعه شهرداری ها هم باید بر طبق قانون باشد.

شجاعی در خصوص سهم بودجه های عمرانی در مجموعه شهرداری نیز گفت: سال گذشته به جز شهر آوا هیچ یک از شهرهای استان درصد سهم عمرانی آنان به 60 درصد نرسیده که این آمار نشان دهنده افزایش هزینه های جاری بوده است.

وی تصریح کرد:نباید درمجموعه شهرداری ها شاهد افزایش هزینه های جاری باشیم زیرا در این حالت نمی توان خدمات ارائه داد و پروژه ای را تعریف کرد و این در حالیست که سهم بودجه عمرانی نسبت به هزینه های جاری باید 60 به 40 درصد باشد.

شجاعی برایجاد درآمد پایدار در شهرداری ها تاکید کرد و گفت: بزرگترین اتکای درآمدی شهرداری ها به مباحث ساختمانی است در حالی که شهرداری ها باید بر اساس داشته ها و پتانسیل ها اداره شود و هزینه ها را تعریف کرده و تعداد کارکنان خود را مشخص کند.

وی در ادامه سخنان خود به راهکارهای حل مشکلات شهرداری ها اشاره کرد و گفت:پروژه های قابل واگذاری در هر شهرستان به بخش خصوصی شناسایی و برای آن مجوزهای لازم اخذ و بی نام صادر شود، زیرا این بهترین کار برای سرمایه گذار است و تا می توانید معافیت مشوق های خود را افزایش دهید.

شجاعی خاطرنشان کرد: تکلیف استان، تبدیل شدن به یک برند خاص برای جلب توجه سرمایه گذار است تا سرمایه گذار به جای انتخاب استان های بزرگ تر این استان را انتخاب کند و در این مسیر جلب مشارکت های مردمی حائز اهمیت است تا سریع تر در تصمیم سازی ها ما را کمک کنند.

وی در خصوص مشکل پسماند نیز اظهار داشت:باید هر چه سریع تر بحث پسماند و محل دفن زباله در تمامی شهرستان ها حل شود و حتی از حضور سرمایه گذار خارج از استان هم استفاده شود تا این موضوع پایان یابد.

شجاعی عدالت در ارائه خدمات را ضروری دانست و افزود:عدالت در ارائه خدمات در تمام شهرها و مناطق بسیار مهم است، نباید شاهد ارائه خدمات  تنها در یک نقطه باشیم.

وی تصریح کرد:ادارات دولتی نیز حق شکایت از مجموعه شهرداری ها را ندارند و تمامی پرونده های موجود در این حوزه و در سیستم قضایی باید صفر شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز اظهار داشت:مجموعه شهرداری ها باید تلاش کنند که خودگردان و با عوارض محلی و جذب بخش خصوصی ارائه خدمت کنند.

رضا رجب زاده به اختصاص 32 هزار میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به بخش هدفمندی یارانه ها اشاره و بیان کرد: این امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای شهرداری های کوچک و دهیاری ها شده است.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی دولتی، افزود: باید شیوه کار در شهرداری ها و شوراها به نحوی تغییر کند که خودگردان شوند و با عوارض و طرح های توسعه ای و جذب بخش خصوصی و شناسایی ظرفیت های موجود شهرها را با مدیریت محلی اداره کنند.

رجب زاده از ترافیک به عنوان اصلی ترین مشکل شهرها به ویژه در بجنورد، شیروان و اسفراین یاد کرد و گفت: با توجه به گسترش نامتوازن شهرها و حاشیه نشینی، لازم است برنامه مدونی در این رابطه طراحی شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی استان، اظهار داشت: نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از مهم ترین محورهای مطالبات استان از سازمان شهرداری هاست.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز