۵ هزار تن کلزا از مزارع خراسان شمالی خریداری می شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۷:۵۳:۵۳
کد خبر: ۸۴۵۷۸۴
۵ هزار تن کلزا از مزارع خراسان شمالی خریداری می شود
مدیرکل غله وخدمات بازرگانی خراسان شمالی ازپیش بینی 5هزارتن خریدگندم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ وحیدرضا فریدونی درنشست خبری ودرجمع  خبرنگاران اظهارداشت:قیمت هر کیلوگرم دانه کلزا از کشاورزان را 34 هزار و 398 ریال عنوان کرد و افزود: امسال 2 هزار و 788 هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت این محصول رفته است.

مدیرکل غله وخدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: پارسال سه هزار و 655 تن دانه روغنی کلزا از کلزاکاران استان خریداری شده بود.

وی در ادامه بر ثبت نام کلزاکاران و گندم کاران این استان در سامانه جهاد کشاورزی به منظور تحویل محصول به مراکز خرید پیش بینی شده تاکید کرد و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی امر ثبت نام و تکمیل اطلاعات خود را انجام دهند.

فریدونی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، قیمت مناسبی است، افزود: کشاورزان اجازه ورود دلالان را به عرصه ندهند البته اقبال کشاورزان خراسان شمالی برای تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی در سال های گذشته بالا بوده است.

مدیرکل غله وخدمات بازرگانی خراسان شمالی قیمت خرید گندم به ازای هر کیلو را 1700 تومان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 91 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد اما امسال با توجه به افزایش بارندگی‌ها و پیش بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود این رقم به 170 هزار تن ارتقا پیدا کند. همچنین قیمت خرید گندم به ازای هر کیلو 1700 تومان می‌باشد که در مقایسه با سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

فریدونی با بیان اینکه به ازای هر درصد افت مفید گندم 85 ریال و افت غیر مفید 170 ریال بهای گندم کم و زیاد می‌شود تصریح کرد: در سال جاری نرخ افت غیر مفید گندم از 130 ریال به 170 ریال افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌شمالی با ارائه توصیه‌های خطاب به کشاورزان در خصوص خرید گندم بیان داشت: زارعین محترم استان محصول خود را با رطوبت بالا برداشت نکنند و عجله‌ای در تحویل محصول نداشته باشند. با توجه به اینکه امسال قیمت خرید گندم رشد داشته، کشاورزان اجازه ورود دلالان را به بازار خرید گندم ندهند. همچنین هیچ مرکزی اعم از تخلیه، بارگیری، وزن‌کشی و باسکول مجاز به دریافت وجه نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دفع آفت سیل و سفیدک غلات اقدامات خوبی صورت گرفته است خاطرنشان کرد: در صورتی که گندم ها از 2 تا 4 درصد سیل‌زدگی داشته باشند 250 ریال و اگر این سیل‌زدگی از 4 درصد بیشتر باشد، 350 ریال از بهای گندم کسر می‌شود.

فریدونی بر ضرورت نظارت بیشتر بر مصرف آرد تاکید کرد و افزود: علاوه بر دستگاه های نظارتی باید فرهنگ مصرف درست آرد و نان در بین شهروندان نیز جا بیفتد.

وی یادآورشد: آرد با یارانه به نانوایی ها ارائه می شود که باید تنها به نان تبدیل شده و در سر سفره مردم باشد و در غیر این صورت قاچاق محسوب شده و نیاز به برخورد جدی دارد.

مدیرکل غله وخدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت:هم اکنون 6 کارخانه آرد در این استان وجود دارد.

وی درپایان گفت:اکنون یکهزار و 112 واحد نانوایی یارانه پز و حدود 300 واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین نانوایی های یارانه ای این استان توزیع می شود.

انتهای خبر/

خبرنگار منیژه سهرابی راد

 

نظر شما