استاندار خراسان شمالی:

نباید شاهد دغدغه های فعالان اقتصادی در استان باشیم

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۸:۲۲:۱۰
کد خبر: ۸۵۷۱۰۹
نباید شاهد دغدغه های فعالان اقتصادی در استان باشیم
استاندار خراسان شمالی بار دیگر و در فاصله اندکی در نشستی با فعالان اقتصادی استان به رفع تمام دغدغه‌های آنان تاکید کرد و گفت : باید شرایطی را ایجاد کنیم تا فعالان اقتصادی در هیچ حوزه اعم از سیستم دولتی، بانکها و تسهیلات دغدغه نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمدعلی شجاعی در جمع فعالان اقتصادی استان اظهار داشت: قوانین و مقررات در همه جای این کشور یکسان است اما چرا شاخص های خراسان شمالی نسبت به برخی از استان ها پایین تر است که باید به دلایل این موضوع پرداخت.

 وی افزود: مشکلاتی که نیازمند پیگیری در سطح ملی است باید انجام شود زیرا سایر استان‌ها نیز همین مشکلات مشابه را دارند.

 شجاعی خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه گذاری وارد میدان می شود تنها با داشتن فکر می تواند امور را عملیاتی کند زیرا تنها وجود اعتبارات بانکی خروجی نخواهد داشت .

 وی با تاکید بر اینکه مشکلات فعالان اقتصادی باید در دو سطح ملی و استانی پیگیری شود خطاب به آنان گفت: ما وظیفه داریم کنار شما فعالان اقتصادی باشیم تا مشکلات را حل کنیم زیرا اگر این ثمر را نداشته باشیم بودن ما فایده‌ای ندارد.

 شجاعی تصریح کرد: آنچه که در اختیار مدیران استانی است باید در اسرع وقت حل شود چرا یک کار باید ده سال به طول بیانجامد تا به مرحله اجرایی برسد و ما نیازمند ایجاد تحول هستیم .

 وی در ادامه سخنان خود وضعیت ۳۱ استان کشوررا بیماری توصیف کرد که تهران برای تمامی این استانها یک نسخه تجویز می کند و گفت: در حالی که بیماری و حال استان‌ها با استان دیگری متفاوت است خراسان شمالی نیز باید فرمول توسعه خودش را برای اداره کردن داشته باشد.

 شجاعی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان باید صنایع کم آب بر و شرکت های کشت و صنعت را رونق دهیم زیرا صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است .

 وی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی نیز افزود: منطقه ویژه اقتصادی با تمام معافیت ها و مشوق ها در این استان فعال است اما تاکنون به آن توجه خاصی شده است؟ ما نیازمندیم فعالان اقتصادی به این حوزه ورود جدی داشته باشند.

 شجاعی همچنین یکی از حقوق اصلی استانهای مرزی به ویژه خراسان شمالی را داشتن منطقه آزاد تجاری عنوان کرد و گفت: هر چند عملکرد منطقه آزاد تجاری از دید برخی منتقدین خوب نبوده است اما ارزش افزوده ،ملک، مسیر ترانزیت آن و بسیاری از مسائل دیگر برای مردم این منطقه خوب است .

 وی در ادامه افزود: داشتن منطقه آزاد تجاری یک حق است زیرا موجب تحول گسترده در سطح استان می شود.

 استاندار خراسان شمالی اظهار داشت در حوزه گردشگری علی‌رغم تمام ظرفیت‌ها طرح بزرگی برای ارائه نداریم و سیستم دولتی خیلی هنر کند مانع کار نشود بنابراین در این حوزه فعالین اقتصادی باید ورود پیدا کنند .

 دکتر محمدعلی شجاعی در ارتباط با یکی از مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص عدم خرید تولیدات استانی نیز گفت : طبق قانون و توان استان این موضوع باید به زودی اجرایی شود .

 به تصریح کرد نداشته های استان بسیار است و هر چه وضعیت مالی فعالان اقتصادی خوب باشد حال استان نیز به مراتب بهتر است .

 وی همچنین به وضعیت برقراری پروازها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای روزمره من حل مشکلات برقراری پروازهای بجنورد است که اگر شکل نگیرد دیگر حرف از توسعه بی‌معناست.

 شجاعی در ادامه خاطرنشان کرد: برای برقراری پروازهای بجنورد نمی‌خواستم زیر بار بخش خصوصی بروم چون مسئولیت این کار با وزارت راه است و ما نباید از سایر استان‌ها مستثنا باشیم و هم اکنون شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان به ترتیب ۴ و ۲ روز برای برقراری پرواز در این استان اعلام آمادگی کردند که البته تلاش می کنیم در سیستم دولتی پرواز روزانه برقرار شود.

وی خطاب به فعالان اقتصادی افزود: باید به فکر کار خود باشید اما در کنار کار انفرادی باید با یکدیگر به سمت توسعه استان پیش برویم و کارهای اجرایی و عملیاتی را با هم افزایی انجام داد زیرا هر یک از شما فعالان اقتصادی توانمندیهای خاص خود را دارید .

شجاعی در ارتباط با نبود صرافی در استان اظهار داشت :مقصرنبود صرافی در استان دولت نیست بلکه بخش خصوصی بسیار ضعیف عمل کرده که نتوانسته شرایط کار خود را فراهم کند و نبود صرافی یکی از نداشته های غیر قابل توجیه این استان است.

گفتنی است ، عدم پرداخت سرمایه در گردش، عدم توجه به قوانین معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان، بالا بودن سود تسهیلات برای واحدهای تولیدی، وجود مشکلات مالیاتی افزایش هزینه های انرژی و هزینه های سوخت، عدم حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی کاهش نیرو ها با توجه به افزایش هزینه ها ، طولانی شدن مراحل اخذ وام، عدم توازن منطقه ای، عدم خرید از واحدهای تولیدی استان، عدم توجه به مباحث زیر ساختی و نبود گمرک مرزی و ترانزیتی از عمده مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در نشست با استاندار بود .

 

نظر شما