افزایش رشد ۲۲ درصدی بارندگی در خراسان شمالی

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۴:۵۳:۵۷
کد خبر: ۹۵۲۶۸۹
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی از رشد ۲۲ درصدی بارندگی درخراسان شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، مجید بیجندی درنشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال ۲۰۰.۶ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۲ درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: پیش بینی های فصلی هواشناسی خراسان شمالی نشان می دهد که بارش ها در بهمن امسال نرمال و برای اسفند نیز بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی اظهار داشت: این استان در ۹ ماهه پارسال ۱۶۴.۸ میلی متر بارندگی داشت و میانگین این شاخص در دوره آماری بلند مدت ۱۵۷.۶ میلی متر بوده است.

وی خاطر نشان‌ کرد: بر این اساس بارندگی های امسال نسبت به دوره بلندمدت نیز ۲۷ درجه افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی یادآور شد: در حوزه دما نیز برای بهمن و اسفند پیش بینی دمای معمولی را داریم ولی برای قسمت هایی از استان تا نیم درجه زیر میزان نرمال پیش بینی می کنیم و انتظار بارش های جامد را هم داریم.

وی میانگین بارش های سال زراعی جاری، از اول مهر تا ۲۷ دیماه را حدود ۴۷ میلی متر اعلام و بیان کرد: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۰۸.۵ میلیمتر بود ۵۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز ۳۹ درصد کاهش داشته است.

همچنین  گفت: در این مدت میانگین دمای استان 9 درجه سانتی گراد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 دهم درجه و نسبت به دوره بلند مدت آماری یک دهم درجه کاهش داشت.

این‌مقام‌مسئول با بیان اینکه در استان خراسان شمالی در تمامی شهرستان ها بخش هایی درگیر خشکسالی در حد خفیف هستند، افزود: بخش هایی از منطقه راز و جرگلان و شمال مانه و سملقان خشکسالی در حد متوسط اعلام شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کارهای ابتدایی مرکز تحقیقات هواشناسی استان انجام و مجوز از سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گرفته شده است، به محض تامین اعتبار در سال آینده عملیات عمرانی انجام خواهد شد.

وی درپایان تعداد کل ایستگاه های باران سنجی در استان را 105 ایستگاه خواند و گفت: در هر ایستگاه یک نیرو مشغول به کار است و اطلاعات را به مرکز استان اعلام می کند.

انتهای خبر/

سهرابی راد

  1.  
نظر شما