مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیان کرد:

پایین بودن اعتماد و مشارکت اجتماعی در خوزستان/حاشیه‌نشینی کار فرمانداری اهواز را سخت کرده است/برخی دستگاه‌های اجرایی با اطلاع‌رسانی موافق نیستند تا زحمتشان زیاد نشود/در مناطقی از اهواز برخی هنوز شناسنامه‌ ندارند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۴:۳۲:۵۱
کد خبر: ۸۹۸۷۵۶
پایین بودن اعتماد و مشارکت اجتماعی در خوزستان/حاشیه‌نشینی کار فرمانداری اهواز را سخت کرده است/برخی دستگاه‌های اجرایی با اطلاع‌رسانی موافق نیستند تا زحمتشان زیاد نشود/در مناطقی از اهواز برخی هنوز شناسنامه‌ ندارند
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: سرانه‌های 11 دفتر تسهیل‌گری خوزستان نشان می‌دهد در بسیاری از موضوعات و مشکلات، پایین بودن اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی و دیگر موارد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، محمدصادق کریمی‌کیا در جلسه شورای اجتماعی که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت کشور در حوزه سکونت‌گاه‌های غیررسمی، ورود جدی داشته و دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در 10 استان کشور راه‌اندازی شده است و پس از سیستان و بلوچستان، خوزستان بیشترین دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی را دارد.

او گفت: دفاتر تسهیل‌گری منتظر هیچ دستگاهی نماندند و با حضور در کف میدان، اطلاعات و وضعیت شهروندان این مناطق را به دست آوردند و این اطلاعات به‌دست آمده دقیق و درست است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان افزود: منطقه عین 2 در بسیاری از حوزه‌ها و سرانه‌ها پایین‌تر از دیگر مناطق اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان است. در این خصوص نیازمند مداخله جدی هستیم و ارزیابی برای تدوین سند توسعه محله در حال انجام است.

کریمی‌کیا بیان کرد: رها کردن و بی‌توجهی به این مناطق می‌تواند آسیب‌زا باشد زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به عدم توازن در حوزه توسعه بر می‌گردد.

او ادامه داد: دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی می‌توانند نورافکنی ایجاد کنند تا به صورت ویژه به این مناطق پرداخته شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان توضیح داد: سرانه‌های 11 دفتر تسهیل‌گری خوزستان نشان می‌دهد در بسیاری از موضوعات و مشکلات پایین بودن اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی و دیگر موارد وجود دارد بنابراین باید مصوبه‌ای داشته باشیم تا دستگاه‌هایی که می‌توانند برای منطقه عین 2 اقداماتی انجام دهند، تا پایان سال جاری و در زمان‌بندی مشخص برنامه‌هایشان را ارایه دهند.

کریمی کیا تصریح کرد: هدف ما از ارایه این گزارش‌ها این است که در زمینه بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این مناطق که پایین‌تر از دیگر مناطق اهواز و خوزستان است، اقدام شود که در این زمینه نیازمند اقدامات مداخله‌ای هستیم. در ماه گذشته نیز منزلی برای استقرار دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی یکی از مناطق اهواز خریداری شده تا با حضور در این منطقه اقدام کنیم.

او گفت: برخی از دستگاه‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شوند، به طور مثال چرا پروژه‌ای باید 10 سال مظهر بی‌اعتمادی مردم منطقه به دستگاهی شود؟ احداث فرهنگسرای منطقه عین 2 آروزی چندین ساله مردم این منطقه است که اکنون با پیگیری توانسته‌ایم اعتباری برای آن تامین کنیم اما نباید این اتفاق رخ دهد که پروژه‌ای با 90 درصد پیشرفت فیزیکی اینگونه نیمه‌کاره بماند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه در این مقطع هدف ما تدوین سند توسعه با همکاری دستگاه‌های اجرایی است، وضعیت این مناطق ارایه شده تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی به برنامه مورد نظر برسیم و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی این مناطق افزایش یابد.

کریمی کیا اضافه کرد: با توجه به اینکه 50 تا 60 درصد جمعیت حاشیه‌نشین خوزستان در اهواز وجود دارد، کار برای فرمانداری اهواز سخت شده است. از سوی دیگر، منطقه‌ای مانند حصیرآباد جزو مناطق قدیمی اهواز محسوب می‌شود و نمی‌توانیم این منطقه را حاشیه‌نشین یا سکونت‌گاه غیررسمی محسوب کنیم.

او ادامه داد: طبق شاخص‌ها، ایجاد اشتغال یکی از اولویت‌های مناطق کم‌برخوردار است. قرار است در این راستا بنیاد برکت یک طرح اقتصادی در غرب اهواز اجرا کند تا با اجرای این طرح با هماهنگی دفاتر تسهیل‌گری، نسخه‌های درمانی در حوزه اشتغال داشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در بطن جامعه هستند و کاملا مشکلات را می‌دانند، بیان کرد: اکنون در برخی مناطق اهواز مانند کوی سیاحی، افرادی وجود دارند که هنوز فاقد هویت شناسنامه‌ای هستند این در حالی است که در روز نخست که دفاتر تسهیل‌گری تشکیل شدند، قرار بود دستگاه‌ها همکاری لازم را با این دفاتر داشته باشند.

او گفت: بحث سنددار کردن منازل این مناطق بسیار مهم است، خوشبختانه با توجه به قوانین جاری کشور امکان سنددار کردن بسیاری از منازل وجود دارد اما متاسفانه مردم از قوانین مطلع نیستند و دستگاه‌های اجرایی نیز گاه با اطلاع‌رسانی موافق نیستند تا زحمتشان زیاد نشود.

کریمی کیا در پایان تصریح کرد: یکی از معضلات مردم این مناطق، بدون سند بودن منازل است که اگر منازل سنددار شوند، خود به خود ارزش ملک بالا می‌رود و  در روحیه مردم تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

نظر شما