به مناسبت سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری آبادان انجام شد؛

اهدای هفتمین دوره تندیس قهرمانان گمنام به خانواده مرحوم"منوچهر سالیا" و جانباز"حسین ضرغامی"+ببینید

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۴:۵۵:۴۸
کد خبر: ۹۱۹۶۸۴
اهدای هفتمین دوره تندیس قهرمانان گمنام به خانواده مرحوممنوچهر سالیا و جانبازحسین ضرغامی+ببینید
هفته گذشته و به مناسبت سالگرد حماسه ذوالفقاری، با حضور رزمندگان و فوتبالیست های آبادانی، تندیس دریاقلی سورانی به یک جانباز و یک فوتبالیست مرحوم تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، شهید"دریاقلی سورانی" اوراق فروشی در حاشیه آبادان بر پا کرده بود. او در ۹ آبان سال ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آن‌ها از رودخانه بهمن شیر برای حمله غافل گیر کننده و اشغال این شهر شد. او به سرعت با دوچرخه اش مسیر طولانی(حدودا ۹ کیلومتر) را تا مرکز شهر رکاب زد و با فریادهایش، مردم و مدافعان آبادان را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه کرد.

دریاقلی به دلیل اینکه دوچرخه اش در میانه راه پنچر شده بود، بخشی از مسیر را تا مقر سپاه آبادان پای پیاده دوید.

در همین حال نیروهای نظامی داخل شهر اعم از سپاه، بسیج و مردم محلی(عرب زبان و غیر عرب) به منطقه ذوالفقاری آمده و به چند گروه تقسیم شدند. تعدادی از افراد شرکت‌کننده در عملیات اسلحه نداشتند و هنگامی که کسی کشته یا زخمی می‌شد، با اسلحه او می‌جنگیدند.

سرانجام مهاجمان که تا جاده خسروآباد پیش آمده بودند، به داخل نخلستان عقب رانده شدند. نیروهای محور چپ به نزدیک پلی که عراقی‌ها نصب کرده بودند رسیدند و با انهدام تجهیزات در حال عبور از آن، پل را مسدود و عقبه عراقی ها را قطع کردند. عراقی‌ها با مشاهده این وضع نا امیدانه به مقاومت‌های پراکنده دست زدند، عده‌ای هم تسلیم شدند یا به قصد فرار خود را به بهمنشیر انداختند. به این ترتیب عملیات متوقف کردن پیش روی مهاجمان و عقب راندن آن‌ها تا ساعت ۱ بامداد ۱۰ آبان با موفقیت به پایان رسید.

سورانی؛ این قهرمان ملی در کشاکش این ماجرا و پس از ساعت‌ها مقاومت، بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ در سن ۲۴ سالگی در راه انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت خونریزی، در قطار به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. داستان دریاقلی سورانی در کتاب درسی ششم ابتدایی آمده‌ است.

در همین راستا و به پاس یادبود حرکت تاریخی این شهید، گروهی از آبادانی ها متشکل از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی، هر ساله تندیس نمادین این مرد بزرگ را به قهرمانان گمنام و مردمی از شهر آبادان و یا کشور که تا کنون به جامعه معرفی نشده اند، اهدا می کنند.

بنا بر همین رسم، هفته گذشته دو تندیس قهرمانان گمنام امسال اهدا شد؛ یک تندیس به حسین ضرغامی جانباز مردمی جنگ و تندیس دیگر نیز به مرحوم منوچهر سالیا سرمربی اسبق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تعلق گرفت.

تندیس اول طی مراسمی کاملا غافلگیر کننده به جانباز"حسین ضرغامی"(معروف به پدر خط اروند) در زمان جنگ اهدا شد که با کمک برادر شهیدش محمد رضا و نیز دو  برادر جانبازش ضمن گردآوری جوانان و نوجوانان محله های ساحل اروند رود، به مدت پنج سال این جبهه شهری آبادان با ابداع تاکتیک های هوشمندانه و با کمترین امکانات نظامی و پشتیبانی های تدارکاتی در مقابل ساحل دشمن بعثی به دژی نفوذ ناپذیر برای همیشه مبدل شده بود.

در این مراسم که با حضور دوستان و یاران رزمنده و نیز خانواده ایشان پس از سی و اندی سال از جنگ در کنار مقر اسکله هشت خط اروند صورت گرفت، تندیس"شهید دریاقلی سورانی" توسط ملاصالح قاری(آزاده سرفراز ماجرای بیست و سه نفر)  به جانباز "حسین ضرغامی" و همسر همراهش اهدا شد.

در مراسم دوم که با حضور عده ای از رزمندگان و نیز پیشکسوتان فوتبال آبادان در منزل خواهر مرحوم"منوچهر سالیا" سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان(در زمان جنگ و پس از جنگ) برگزار شد.

اهدای این تندیس به پاس یک عمر مجاهدت مردی که بدون تفنگ در پشت جبهه، در راستای غنای فرهنگی و ورزشی، به منظور جلوگیری از کجروی های احتمالی جوانان جنگزده تلاش کرده بود و در این مسیر و در زمان جنگزدگی توانست با دست خالی تیم فوتبالی از جوانان شهرش به عنوان یک هویت مسلم برای مردمان آبادان تشکیل دهد، اعطا شد.

تندیس"شهید دریاقلی سورانی"، توسط عباس سورانی داماد شهید دریاقلی و نیز رییس فعلی کانون هواداران صنعت نفت آبادان به خانواده مرحوم"منوچهر سالیا" تقدیم شد.

در این مراسم پیشکسوتانی از فوتبال آبادان همچون عبدالواحه بزمه، نصرالله بم زاده، عبدالعلی بیت سیاح، مهدی غفاری، حسین بهاریان، جمشید بشاگردی، رضا کاملی و نیز وحید سلاماتی حضور داشتند که به ذکر خاطراتی از مرحوم منوچهر سالیا از زمان تیم داری در زمان جنگ پرداختند.

لازم به ذکر است، این تندیس که به صورت نمادین از مجسمه شهید دریاقلی سورانی ساخته شده در شش دوره قبل؛ در سال اول به تیمسار امیر کهتری از فرمانده وقت لشکر 77 خراسان در حماسه کوی ذوالفقاری آبادان، در سال دوم به خانواده مرحوم حجت‌الاسلام جمی امام جمعه خاکی و بامرام آبادان در زمان جنگ، در سال سوم به خانواده شهید صادق دشتی جهادگر فوق تصور استان فارس که با شهادتش آتش دشمن بر شهر و مردم آبادان را کاملا بی‌رمق کرد، در سال چهارم به خانواده دوچرخه‌سوار جانباز پارا المپیک مرحوم بهمن گلبارنژاد، در سال پنجم به حاج عبدالکریم حجازی مسوول وقت بنیاد شهید آبادان که پیکر مطهر بسیاری از شهدا را در میادین جنگ نجات داد و در سال ششم به جانباز علی صیادی مسوول وقت مساجد آبادان که با طرحی ابتکاری، نجات مایملک مردم آبادان از زیر آتش دشمن را ممکن ساخت، اهدا شده است.

حسین ضرغامی و خانواده اش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما