وزیر صمت:

در صنایعی که وابستگی خطرناک داریم برای قطع وابستگی برنامه ریزی کرده ایم

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۹:۰۷:۰۹
کد خبر: ۹۶۲۵۳۳
در صنایعی که وابستگی خطرناک داریم برای قطع وابستگی برنامه ریزی کرده ایم
رضا رحمانی گفت: در همه صنایع و اقلامی که وابستگی‌های خطرناکی داریم برنامه‌هایی برای افزایش تولید و قطع وابستگی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «رضا رحمانی» وزیر صمت در نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: امسال در وزارت صمت بر اساس برنامه‌ای که اول سال تدوین کردیم و توسط رییس جمهور تایید شد، برای رونق تولید ۷محور و ۳۴ برنامه عملیاتی بود که توسعه و تعمیق ساخت داخل با ده برنامه زیرمجموعه داشت که از آن به عنوان نهضت ساخت داخل یاد کردیم چون کار نهضتی و جهادی برای رونق تولید داخل نیاز داشتیم.

رحمانی با بیان اینکه این برنامه چند لایه داشت که اولویت اول ما حفظ تولید موجود بود، اظهار داشت: امسال در ده ماهه تولید ما عموما در حوزه صنعت و معدن غیر از یکی دو گروه خاص مثل آلومینیوم و خودرو افزایشی بوده‌است. صنایع غذایی حداقل ۱۴درصد، دارو ۳۱ درصد و سایر پوشاک و ..‌ افزایشی بوده‌است.لایه دوم توجه به ظرفیت‌های خالی تولیدات بود. لایه سوم تکمیل طرح‌های نیمه تمام بود و از اقدامات مهم امسال 

وزیر صمت گفت: ۱۰میلیارد دلار از واردات موجود در رشته‌های مختلف را باید به ساخت داخل تبدیل کنیم و برای آن‌ها برنامه داریم. وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی بود که همکاری بسیاری خوبی داشت. ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار آن مربوط به صنایع معدنی است. توسعه صنایع دریایی نیز از دیگر محورهای ما بود.

او با تاکید بر اینکه در صنعت فولاد خودکفا شده ایم بیان داشت: ما در برخی اقلام وابستگی خطرناکی به واردات داشتیم که از جمله آن صنعت فولاد بود که ما تقریبا خودکفا هستیم. صنعت آلومینیوم نیز وابستگی‌هایی به واردات مواد اولیه داریم. ذخایر جدید سنگ آهن و مس موجود طبق اکتشافات اخیر چند برابر شده‌است و این فرصتی برای توسعه صنایع ماست.

رحمانی ادامه داد: حلقه ‌های مفقوده و گلوگاهایی در مواد اولیه در برخی صنایع از جمله فولاد، الومینیوم و حتی پوشاک داریم. برای مثال برای پارچه چادر مشکی وابستگی ۹۰درصدی به واردات و برای تولید لاستیک کامیون، ۷۰درصد به واردات وابسته‌ایم.

وزیر صمت در خصوص تحریم الکترود گرافیکی و کک سوزنی عنوان کرد: تحریم آخر آمریکا الکترود گرافیکی و کک سوزنی است که تمام جوانب را در نظر گرفته و حتی در حد وکیلی که در این زمینه فعالیت کند تحریم شده‌است اما خوشبختانه امروز در این زمینه مشکلی نداریم. 

او با بیان اینکه مهم‌ترین مطلبی که در دیدار با رهبری به ما فرمودند مساله تولید داخل بود، بیان داشت: فعالان مصرف کننده خودشان پای کار آمدند. ما در آلومینیوم منابع و ظرفیت‌های کافی داریم و با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری قطع وابستگی در برخی صنایع بسیار مهم‌تر است. باید گلوگاه‌های موجود در این زمینه را برطرف و وابستگی را کم یا قطع کنیم.

رحمانی تاکید کرد: ۴طرح برای تولید لاستیک سنگین در دست اقدام داریم و به زودی تولید ما در این زمینه بیش از نیاز کشور خواهد شد. همین طرح را برای رونق صنعت پوشاک هم داریم و با همکاری وزارت جهاد از تولید پنبه زنجیره را آغاز کرده‌ایم و امروز واحد ۳۰میلیون تنی به زودی به بهره برداری می رسد  و واحد جدیدی هم به ۵۰میلیون متر مربع با حضور کشور‌های صادراتی در دست احداث داریم.

وزیر صمت در پایان گفت: در همه صنایع و اقلامی که وابستگی‌های خطرناکی داریم برنامه‌هایی برای افزایش تولید و قطع وابستگی داریم. از همه همکاران در حوزه ایمیدرو و شرکت پالایش پخش و واحدهای صنایع معدنی تشکر می‌کنم. واردات همه کالاهایی که در تولید آن خودکفا شویم، ممنوع می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز