تنفس زمین با قرنطینه یک میلیارد انسان

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۰۸:۱۱:۰۵
کد خبر: ۹۸۰۳۸۷
تنفس زمین با قرنطینه یک میلیارد انسان
در بیشتر کشورهای جهان که برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا اکثر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی تقریبا متوقف شده و حدود یک میلیارد انسان در قرنطینه قرار گرفته اند، به دلیل کاهش سطح آلودگی ها، بهبود قابل توجه هوا ثبت شده است هرچند هنوز گمانه زنی در باره ادامه طولانی مدت این وضعیت زود است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تصاویر ماهواره ای ماه گذشته میلادی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) کاهش چشمگیر سطح غلظت دی اکسید نیتروژن را که عمدتا توسط وسایل نقلیه و مراکز تولید انرژی حرارتی ایجاد می شود، ثبت کرده است.

این تصاویر نشان می دهد در شهر ووهان چین منشأ همه گیری جهانی کوید۱۹ نقشه آلودگی هوا که در منطقه قرمز و نارنجی بوده به دلیل کاهش سطح آلودگی به رنگ آبی تبدیل شده است.

آژانس فضایی اروپا همین پدیده را درابتدای این ماه میلادی در شمال ایتالیا که ساکنان آن هفته ها در قرنطینه برای مهار کرونا بوده اند، ثبت کرده است.

آژانس محیط زیست اروپا، همین وضعیت را برای مادرید و بارسلونا که اقدامات قرنطینه مردم از اواسط ماه مارس در آنها اجرا شده، تایید کرده است.

دی اکسید نیتروژن باعث ایجاد التهاب شدید در مجاری تنفسی می شود و یک گاز آلاینده با طول عمر کوتاه است.

«وینسنت هنری بوش» از برنامه اروپایی مراقبت کره زمین (کپرنیک) با بیان اینکه «این گاز یک روز در اتمسفر زمین باقی می ماند» گفت که این موضوع بخوبی نتیجه فعالیت های گسترده بشری را نشان می دهد.

هنری بوش خاطرنشان کرد که میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن درشمال ایتالیا تقریباً نصف شده است.

این سطح کاهش آلودگی ها بسیار بی سابقه است.

محقق آژانس فضایی آمریکا در لیو در باره کاهش آلودگی هوا درچین گفت: این نخستین بار است که به دلیل یک اتفاق خاص تغییر چنین بزرگی را درمنطقه ای با این حجم مشاهده کرده ام.

در دراز مدت چطور؟

در سایر کشورها و مناطقی که قرنطینه خانگی از جمله در فرانسه، بلژیک، آرژانتین، تونس، کلمبیا، کالیفرنیا اجرا شده، لازم است برای رصد تحولات اوضاع  مدت کمی صبر کرد.

اما اینها بدان معنا نیست که اکنون هوا در جهان پاکیزه است. براساس داده های رصدخانه «ناسا»، پکن در ماه فوریه مناطق آلوده با ذرات سنگین را ثبت کرد.

پاریس هم با وجود برقراری قرنطینه خانگی مردم، معدل میانگین ضریب آلودگی با ذرات سنگین و گاز ازن را در اتمسفر ثبت کرد.

هنری بوش با بیان اینکه «غلظت آلاینده ها بسته به آب و هوا ممکن است، تغییر کند»، گفت:بعضی از منابع انتشار آلودگی، مانند تولید انرژی و خانه های مسکونی وقتی تعداد بیشتری از افراد در خانه ها کم نمی شود.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که سطح ذرات ریز (۲.۵ میکرومتر و ۱۰میکرومتر) و مونواکسید کربن با گذشت زمان به خصوص با کاهش حمل و نقل و فعالیت های صنعتی، کاهش می یابد.

اما براساس یک مطالعه جدید، این وضعیت جدید در حالی که آلودگی هوا موجب سالانه ۸.۸ میلیون مرگ زودرس در جهان می شود سبب تاثیر بهداشتی خواهد شد.

«برونو اوسیه» یک متخصص فرانسوی در درمان  بیماری های ریوی گفت: هر گونه کاهش آلودگی خبر خوبی است.

در کوتاه مدت، آلودگی با ذرات ریز باعث عفونت چشم و گلو و مشکلات تنفسی می شود، درافراد سالخورده یا مبتلایان به آسم، مراقبت های پزشکی لازمه درمان مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی در روزها و هفته های پس از قرار گرفتن در معرض این عناصر است و در برخی موارد بسیار خطرناک به مرگ ختم می شود.

در موارد طولانی مدت، ممکن است به بیماری های مزمن تنفسی، قلبی عروقی یا سرطان ریه منجر شود.

اوسیه توضیح می دهد که تعهد به ماندن در خانه به خصوص هوای خوب داخل خانه ها ممکن است باعث کاهش التهابات شود.

انجمن پزشکی فرانسه "Air Sante Clima" خاطرنشان می کند که اقدامات قرنطینه خانگی نتیجه مضاعفی دارد از کاهش خطرهای انتقال ویروس کشنده بین انسان ها تا کاهش آلودگی هوا به ویژه کاهش ذرات سنگین نتیجه ترافیک را شامل می شود.

با این حال، «آلبرتو گونزالز اورتیز» گمانه زنی در خصوص پیامدهای بلند مدت قرنطینه خانگی در کاهش آلودگی هوا را سخت توصیف می کند.

نظر شما