لذتی وصف ناپذیر در شبکه دو

عالیجنابی در شمایل یک معلم

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۶:۴۳:۵۱
کد خبر: ۷۴۳۹۳۲
عالیجنابی در شمایل یک معلم
دیگر بعد از شش ماه گشتن در گوشه گوشه ی ایران و دیدن معلم ها و مدرسه ها، شاید بهتر از دیگران جغرافیای درس و کلاس را درک می کنم.

 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا؛ برنامه ی غوغای بی هیاهو با فضایی جدید روی آنتن می رود.

دیگر بعد از شش ماه گشتن در گوشه گوشه ی ایران و دیدن معلم ها و مدرسه ها، شاید بهتر از دیگران جغرافیای درس و کلاس را درک می کنم. معلم های فداکاری که با کمترین چشمداشت، تمام زندگی و جوانی شان را برای دانش آموزهای مناطق محروم و دور از امکانات می گذارند. چه آن معلم هایی که مقابل دوربین مستند "غوغای بی هیاهو" قرار گرفتند و چه آنهایی که در بخش تحقیق و پژوهش با آنها آشنا شدیم، مردان و زنان بزرگی هستند که یک کشور برای امید به آینده از آنها کمک می گیرد. 

اما مدرسه و معلمی متفاوت فکر و دل مان را به سمت خودش چرخانده است. مدرسه ای در استان اصفهان در منطقه ی دشت بال، منطقه ای که به پادنا معروف است، دامنه ی کوه دنا. فرود نعمتی آخرین کارش معلمی ست. انگار تصوری از زندگی عادی و روزمره ندارد. هر روز پر از ایده های تازه برای درس و مدرسه و دانش آموزهایش.

خودش می گفت تصمیم داشته معلمی را کنار بگذارد تا با تصمیمی بزرگ به روستای انتهای استان اصفهان می رود و مدرسه ای کهنه را بازسازی و تجهیز می کند. آن قدر در این کار عشق و تلاش به خرج می دهد که این مدرسه دنیایی متفاوت از هر مدرسه ی روستایی و حتی شهری دارد. از شیوه ی چیدن میز و صندلی ها و داشتن سن تئاتر و آزمایشگاه و آشپزخانه گرفته تا تلاش برای درآمدزایی دانش آموزها، همه و همه کارهای کوچکی ست که فرود نعمتی در این مدرسه برای بچه هایش ساخته است.

تصور کنید معلمی که برای برگرداندن یکی از دانش آموزهایش به کلاس و درس، مدت ها با پدر دانش آموز که چوپان است به صحرا می رود تا او را راضی کند. آخر سر هم پدر دانش آموز راضی می شود تا فرزندش برگردد به سر کلاس. تصور کنید معلمی را که از همان کلاس اول به دنبال استقلال مالی و اجتماعی دانش آموزهایش است. با همان ماشین پیکانی که دارد به دختر و پسرهای کلاسش رانندگی یاد می دهد. پرورش قارچ، گل و گیاه، سفالگری و قالیبافی را یاد می دهد تا درآمد داشته باشند. تصور کنید معلمی را که با ورودش همه ی بچه ها او را در آغوش می کشند. زمانی کمی را برای درس دادن های عادی صرف می کند. در نظام فکری این معلم سال بالایی ها به دانش آموزهای کوچک درس می دهند و معلم فقط نظارت و هدایت می کند. تصور کنید معلمی را که فضایی چنان صمیمی ساخته که بچه ها جمعه و شنبه و تابستان نمی شناسند. آدرس این مدرسه هست، هر وقت به این روستا بروید بچه ها سر کلاسند. تصور کنید معلمی را که به جز بچه های کلاس به والدین سواد یاد داده و امروز مورد اعتماد تمام روستا ست. تصور کنید معلمی را که در هر همکلامی با افراد جدید به دنبال ایده ای تازه برای دانش آموزانش می گردد. در همان چند روزی که همراهش بودیم، با ذوق از ایده های جدیدش که قرار است اجرا کند صحبت می کرد.

فرود نعمتی فراتر از هر عنوان و اسمی انسانی ست بی اندازه بزرگ. می شود ساعت ها با او حرف بزنی و از آرامش حضورش لذت ببری. وقتی فرود نعمتی را دیدم با خودم گفتم گاهی آدم ها به تنهایی جهانی بزرگ را با خود راه می برند. هیچ تصویر و نوشته ای، نمی تواند خوبی و روشنی این انسان را نشان دهد. فقط نوشتیم که ادای احترامی کرده باشیم به این گونه آدم های بزرگ.

برای دیدن بخشی هایی از زندگی این عالیجناب، پنج شنبه اولین روز شهریور ماه، حوالی ساعت 18:30 از شبکه دو، با ما همراه شوید. خیلی از حرف ها را فقط باید دید، تا باور کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز