چرا ترامپ چین را تهدید به قطع کامل روابط کرد؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۸:۲۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۰۲۵۲۹
چرا ترامپ چین را تهدید به قطع کامل روابط کرد؟
اقتصاددان‌ها می‌گویند تولید ناخالص ملی آمریکا طی سه ماهه آوریل تا ژوئن به نسبت میانگین سالانه حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت که بالاترین رقم سه ماهه کاهش تولید ناخالص ملی در تاریخ آمریکاست.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ سال ۲۰۱۷ راهبرد امنیت ملی آمریکا چین را کشوری توصیف کرد که «خواهان ازبین‌بردن امنیت و شکوفایی آمریکا و خواستار شکل دادن به دنیایی خلاف ارزش‌ها و منافع آمریکا» است.

باگذشت سه سال، حالا این پاندمی کروناست که به از بین برنده امنیت، اقتصاد و شکوفایی آمریکا تبدیل شده است. ویروسی که دونالد ترامپ به عمد از آن با نام «ویروس چینی» یاد می‌کند. اقتصاددان‌ها می‌گویند تولید ناخالص ملی آمریکا طی سه ماهه آوریل تا ژوئن به نسبت میانگین سالانه حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت که بالاترین رقم سه ماهه کاهش تولید ناخالص ملی در تاریخ آمریکاست. همزمان اداره کار این کشور نیز اعلام کرده که از حدود دو ماه پیش که همه‌گیری ویروس کرونا بخش‌های قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرد، حدود ۳۶ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری کرده‌اند.

در این میان، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس بیزنس گفته است: ناتوانی چین در مهار شیوع ویروس کرونا «بسیار مایوس کننده» بود... آن‌ها نمی‌بایست اجازه می‌دادند این اتفاق بیفتد. «من توافق تجاری بزرگ انجام دادم و الان می‌گویم احساسم مثل آن موقع نیست. هنوز امضای آن خشک نشده بود که این بیماری آمد.»

دونالد ترامپ در انتقاد به سیاست‌های پکن گفته: «کار‌های زیادی می‌توانیم انجام دهیم... می‌توانیم همه روابطمان را با آن‌ها قطع کنیم. اگر کل روابطمان را قطع کنیم ۵۰۰ میلیارد دلار پس‌انداز خواهد شد.» اشاره ترامپ به کل صادرات چین به آمریکاست. رئیس جمهوری آمریکا پیش از این نیز بار‌ها از این پول تحت عنوان «پول گم‌شده» یاد کرده بود.

ترامپ با شیوع بیماری کرونا در آمریکا تحت فشار قرار دارد. تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت چندانی نمانده است. از این رو، رئیس جمهوری آمریکا ظرف روز‌ها و هفته‌های گذشته بر دامنه حملات خود علیه «مسئولان» شیوع بیماری کرونا افزوده است.

در این زمینه، «شن یی» کارشناس دانشگاه «فودان» به گلوبال تایمز گفت: «ترامپ مثل یک بچه با هیکل گنده در آستانه سقوط می‌ماند، چون او به دلیل ناکامی‌های هنگفت اش که باعث مرگ و میر زیادی شده، با فشار‌های زیادی مواجه است. او شبیه کسی است که می‌خواهد نشان دهد آن قدر شجاع هست که نیمه شب به یک گورستان برود. او باید باصدای بلند به خودش بگوید که شجاع است.»

ترمیم زخم، به جای ناقوس جنگ
طبق پیش‌بینی اتاق فکر «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» (CSIS)، پاندمی ویروس کرونا باعث می‌شود که خرید کالا‌های آمریکایی توسط چین امسال بسیار کمتر از سطح توافق شده در توافق تجاری بین دو کشور باشد. این اتاق فکر آمریکایی پیش‌بینی کرد که صادرات کالا‌های آمریکایی به چین برای کل سال ۲۰۲۰ میلادی تنها به ۶۰ میلیارد دلار برسد که این بسیار کمتر از سطح ۱۸۶.۶ میلیارد دلاری است که برای پایبندی به توافق تجاری امضا شده در ماه ژانویه لازم است.

«اسکات کندی»، مشاور ارشد این اتاق فکر می‌گوید: باید اعتراف کنیم که این پیش‌بینی بر اساس بدترین سناریوی ممکن بوده است؛ چراکه میزان خرید کالا‌های آمریکایی توسط چین در ادامه سال و با بازگشت اقتصاد افزایش خواهد یافت؛ اما با این حال این افزایش به حدی نیست که تصویر کلی ما را تغییر دهد.

تحت تأثیر ویروس کرونا درسه ماهه اول امسال صادرات آمریکا به چین ۱۰ درصد افت کرد. بدتر از همه صادرات انرژی بود که ۳۳ درصد سقوط داشت. صادرات هواپیمای مسافربری عملاً به صفر رسید و فروش خودرو ۴۶.۹ درصد سقوط کرد و صادرات دانه سویا هم ۳۹.۴ درصد پایین آمد. اکنون در حالی که تنش واشنگتن-پکن به سوی به چالش کشیدن توافق تجاری اخیر پیش می‌رود، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد: «حفظ و توسعه روابط چین و آمریکا، هم در راستای منافع اساسی مردم دو کشور است... هم اکنون چین و آمریکا باید همکاری‌های خود را با هدف مبارزه با شیوع کرونا و شکست هرچه سریع‌تر آن، همچنین درمان بیماران و بازسازی اقتصاد و تولید تقویت کنند و برای این کار لازم است که در نیمۀ این راه، چین و آمریکا دیداری داشته باشند.»

ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی نیز معتقد است: مسلماً چین مسئولیت فراوانی در این بیماری همه‌گیر جهانی (پاندمی) دارد، اما ما نمی‌توانیم چین را مقصر نبود تجهیزات محافظتی در کشور خودمان بدانیم یا این کشور را مقصر ناتوانی خود در انجام تست‌های کافی یا نحوه اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی خود بدانیم. جوامع دیگری مانند تایوان، کره‌جنوبی، سنگاپور و آلمان همگی بهتر عمل کرده‌اند و این امر به‌خوبی نشان می‌دهد که واکنش آمریکا چگونه بوده است. عاقلانه‌تر خواهد بود که به‌عوض مقصر دانستن چین خودمان به‌فکر بهبود زخم‌های خودمان باشیم.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز