کفش شما چه ارتباطی با قلب تان دارد؟

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۰۰۵۸۲۵
پوشیدن کفش مناسب می تواند به رفع و بهبود اختلالات قلبی کمک بزرگی بکند همچنین گردش خون را نیز تقویت می کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ یکی از مهمترین ارکان سلامت عمومی بدن سلامت پاها است که به دلیل کفش نامناسب اغلب نادیده گرفته می شود . کفش های پاشنه بلندو یا کفش هایی که پای فرد را میزند میتوانند از عوامل مهم مشکل در خون رسانی به عضلات پا باشند و مضراتی هم چون بروز لخته خونی و عفونت و مشکل در فعالیت اندام ها و لخته شدن خون یا سکته قلبی و مغزی در پی داشته باشند . در این بخش به مضرات پوشیدن کفش نا مناسب اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین ضرر پوشیدن کفش نامناسب برای قلب

با افزایش سن ماهیچه ها و عضلات قلب به تدریج ضعیف میشوند و از آنجایی که قلب عامل مهم خون رسانی به اندام های مختلف بدن است .با بروز این مشکل فرایند خون رسانی به اندام دچار اختلال میشود و عوارضی را هم چون مشکل در فعالیت اندام ها و لخته شدن خون یا سکته قلبی و مغزی را به دنبال دارد،که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی پزشکان و کارشناسان توصیه میکنند ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهیم.

هم چنین کبودی و ورم بر روی بدن یکی از نشانه های بروز اشکال در فعالیت قلب و خون رسانی است که شما میتوانید برای رهایی از چنین مشکلاتی با روغن زیتون و یا رزماری محل مورد نظر را ماساژ دهید. چنانچه روی پاهایتان متوجه علامتی از گردش خون ضعیف یا ریزش مو در آن محل شدید باید بدانید که همگی زنگ خطر و هشداری است که به شما می گویند در اولین زمان کفش خود را تعویض کنید.

یکی از ورزش های موثر در بهبود چنین وضعیتی انجام ورزش های کششی به ویژه شنا است.اگر هریک از نشانه های ذکر شده در قسمت بالا را بر روی پاهای خود مشاهده کردید کفش های خود را تعویض کنید چراکه بر اساس تحقیقات ارائه شده کفش های پاشنه بلندو یا کفش هایی که پای فرد را میزند میتوانند از عوامل مهم مشکل در خون رسانی به عضلات پا باشند و مضراتی هم چون بروز لخته خونی و عفونت را در پی دارند.

افرادی که با مشکلاتی هم چون اختلال در عملکرد قلب و فرایند خون رسانی روبه رو هستند با انتخاب کفش مناسب میتوانند تاثیر بسزایی در بهبود چنین مشکلاتی داشته باشند. کارشناسان به اینگونه افراد توصیه میکنند که از کفش های نرم و راحت و طبی استفاده کنند تا کمترین فشار و آسیب به پاها وارد شود و با ماساژ دادن کف پا در بهبود خون رسانی به بافت ها موثر باشند.

گردش خون ضعیف یکی ازعوامل مهم ایجاد بیماری های خطرناک و مرگبار است چراکه با بروز چنین مشکلی فشار بسیار زیادی به عضلات قلب وارد میشود و سلامت و زندگی فرد به خطر می افتد. به همین دلیل توصیه میشود به انجام فعالیت هایی مانند مدیتیشن،رفتن به کلاس های یوگا و گوش دادن به موزیک های آرام بخش و.... بپردازند.

یکی دیگر از عوامل مهم کاهش ضربان قلب و بهبود گردش خون کشیدن نقاشی و استفاده از تکنیک تنفس های عمیق است . که پرداختن به چنین فعالیت هایی میتواند در بهبود عملکرد قلب شما را یاری رسانی کند.

بهره گیری از رژیم غذایی سالم نیز میتواند تا حدود زیادی باعث کیفیت عملکرد قلب شود.در چنین رژیم هایی توصیه میشود از سبزیجات و میوه ها و روغن های گیاهی هم چون روغن زیتون استفاده شود.

برای پیشگیری از دچارشدن به چنین مشکلاتی تحرک و فعالیت بدنی و ورزش،پرهیز از استعمال دخانیات ،خودداری از مصرف بیش از حد کافئین بسیار موثر است .

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

کجی شست پا

درد پاشنه

بدشکل شدن انگشتان پا

ایجاد زخم پا در افراد مبتلا به دیابت

درد پا

پای ورزشکاران

پینه، میخچه وتاول

فرو رفتن ناخن در گوشت

مچ پای متورم

چند نکته برای حفظ سلامت پا

• پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید وهر شب پاهای خود را با آب ولرم و صابون بشویید و آن ها را ماساژ دهید، سپس به خوبی خشک نمایید. بین انگشتان پا را برای مقابله با عفونت های قارچی خشک کنید.

• هر شب هنگام خواب، پاهای خود را معاینه کنید و با دیدن هرگونه تغییر در پوست پا و رنگ ناخن های پا، به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه عفونت قارچی باشد.

• هنگام گرفتن ناخن های پا مراقب باشید که ناخن ها در پوست و گوشت انگشتان فرو نروند، زیرا سبب عفونت دردناکی می شود.

• لاک نزنید زیرا سبب ضخامت، ترک خوردن، تغییر رنگ و فاسد شدن ناخن های پا می شوند.

• بدون جوراب یا دمپایی در محیط های عمومی مانند باشگاه یا استخر راه نروید زیرا سبب ایجاد عفونت قارچی خواهد شد.

• کفش، دمپایی و جوراب خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

• جوراب پنبه ای بپوشید.

• در تابستان از کفش های مناسب و خنک استفاده کنید.

• کفش های چرمی استفاده کنید زیرا سبب گردش هوا در کفش می شوند.

• کفش های تنگ یا گشاد نپوشید.

• از پوشیدن کفش های نوک تیز اجتناب کنید زیرا سبب آسیب به استخوان انگشتان پا و پینه می شوند. 

نظر شما