رییس موساد در پایتخت های عربی دنبال چه بود؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۱:۲۵:۴۲
کد خبر: ۱۰۲۳۰۳۴
رییس موساد در پایتخت های عربی دنبال چه بود؟
مقام های رژیم صهیونیستی از زمان اعلام تصمیم برای الحاق مناطقی از کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی دیدارها و تماس هایی را با مسئولان کشورها مختلف و سازمان ملل داشته اند که یکی از مهم ترین این تلاش ها سفر یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی اسراییل موساد و از چهره های نزدیک به نتانیاهو به اردن و ادعای سفر به برخی کشورهای عربی از جمله ورود به پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در عراق است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ طی نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید از بخشی از طرح به اصطلاح "صلح خاورمیانه" رونمایی کرد. در چارچوب این طرح، شهرک‌های یهودی‌نشین در (کرانه باختری) به ‌عنوان بخشی از خاک اسرائیل معرفی شده و حاکمیت اسرائیل بر منطقه أغوار اردن نیز ادامه خواهد یافت.

پیش از این و بر اساس توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ با تشکیل حکومت خودگردان فلسطین دو بخش از این کشور شامل غزه و کرانه باختری - حدود 20 درصد از خاک فلسطین- با شروطی در اختیار این حکومت قرار گرفت و اکنون اسراییل به کرانه باختری طمع کرده و به دنبال اشغال آن است.

در همین راستا نتانیاهو در ۱۷ می ۲۰۲۰ طی سخنانی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست ) گفت که دیگر وقت الحاق شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل فرا رسیده است که اعلام کرد از ابتدای ماه جولای (۱۱ تیر ۱۳۹۹) اجرایی خواهد شد.

سفر کوهن به اردن و مصر

در همین راستا این رژیم تلاش خود برای هماهنگی با برخی کشورهای عربی و مسئولان بین المللی دنبال گرفت، برخی رسانه های رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه صهیونیستی والا در روزهای گذشته از سفر "یوسی کوهن" رئیس موساد اسرائیل به اردن در آستانه اعلام طرح الحاق کرانه باختری و دیدار با عبدالله دوم شاه اردن خبر داد.

این پایگاه گزارش داد که در دیدار یوسی کوهن با عبدالله دوم موضوع مخالفت امان با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مورد بررسی قرار گرفت.

کانال ۱۳ نیز گزارش داد که کوهن پیامی از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شاه اردن در ارتباط با طرح «الحاق» کرانه باختری تحویل داده است.

این درحالی است که پیشتر، یک مقام اردنی خبر داده بود که شاه این کشور حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشده است.

رسانه های عربی هفته های گذشته گزارش دادند که رئیس موساد با هدف استماع مواضع کشورهای عربی درباره طرح الحاق کرانه باختری و اطلاع از برنامه‌های آنها برای مقابله با این طرح، گفت‌ وگوهایی را با رهبران و روسای کشورهای عربی از جمله اردن و مصر در هفته‌های آینده خواهد داشت.

پایگاه خبری روزنامه العربی الجدید هم ۱۰ خرداد ماه افشا کرد که کوهن برای گفت و گو در مورد طرح الحاق کرانه باختری به صورت پنهانی به مصر سفر کرده تا با مقامات مصری از جمله «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور در حضور «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار داشته باشد.

سفر کوهن به عراق

یک پایگاه آمریکایی موسوم به "دیفنس وان" DefenseOne" نیز هفته گذشته از سفر یوسی کوهن به پایگاه "عین الاسد" در عراق خبر داد.  

طبق گزارش این سایت، کوهن در جریان سفر خارجی خود به منطقه خاورمیانه به برخی کشورهای عربی همانند کویت و امارات سفر کرده و سفر غیرمنتظره‌ای روز پنجشنبه گذشته به عراق داشت و در آنجا با برخی مشاوران آمریکایی در پایگاه عین الاسد دیدار کرد.

 براساس ادعای پایگاه خبر مزبور، وی علاوه بر این با ژنرال "اسکوت ماکین" یکی از رهبران سنتکام و مسئول رسمی در پایگاه دریایی آمریکایی در بحرین نیز دیدار و گفت و گو کرده است.

بر اساس گزارش سایت یاد شده، کوهن که مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو در امور امنیتی نیز است، به تازگی روابط استراتژیکی را با برخی رهبران کشورهای عربی آغاز کرده است.

"علی الغانمی" عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در واکنش به انتشار خبر سفر رئیس موساد به پایگاه "عین الاسد" خواهان تحقیقات و ارائه پاسخ شفاف از سوی دولت عراق در این باره شد.

این عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در ادامه گفت که گرچه چنین چیزی به نظر بعید می‌رسد اما نمی‌توانیم روابط آمریکا-اسرائیل در مورد تامین امنیت اسرائیل در منطقه را تکذیب کنیم.

پایگاه آمریکایی میدل ایست مانیتور هم گزارش داد که دیدار رئیس موساد از برخی کشورهای عربی درباره معامله قرن و الحاق کرانه باختری بوده و در این دیدار درباره رخدادهای جدید منطقه و تحولات روابط بین المللی در سایه شیوع ویروس کرونا و گفت و گوهای استراتژیک بین بغداد و واشنگتن تبادل نظر شده است .

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز