آیا بایدن در صورت ریاست جمهوری همه ممنوعیت های ترامپ را لغو می کند؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۰:۲۰:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۲۹۰۳
کمی پیش در خبرها آمده بود که جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری همه ممنوعیت های دونالد ترامپ در حق 7 کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را لغو خواهد کرد.

 

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ باید بگوییم هیچ تفاوتی میان دولت های فدرالی امریکا در برخورد با کشورهای دنیا وجود ندارد و همه سیاست های روسای جمهوری این کشور در راستای تحقق منافع سیاسی این کشور است و امریکا جز برای خود برای هیچ کشوری اهمیتی قائل نیست.

دستورات صادره از آمریکا مرکزی است و اختیارات میان رئیس جمهوری، کنگره و دادگاه های فدرالی تقسیم شده و روسای جمهور می توانند مدیریت انعطاف پذیری داشته باشند اما به شرط اینکه از چارچوب سیاست کلی مجلس سنا و نمایندگان و نهادهای قضایی متشکل از دیوان عالی و دادگاه های فدرال خارج نشوند.

رئیس جمهوری آمریکا؛ بالاترین پست در قوه مجریه است اما این پست میان دوحزب جابه جا می شود به گونه ای که تصمیم سازان سیاسی فقط اعضای حزب جمهوری خواه و دموکرات هستند که از زمان جنگ داخلی بر فضای سیاسی کشور تسلط دارند، احزاب کوچکتری مانند حزب لیبرترین، حزب سبز و حزب قانون اساسی نیز وجود دارند اما در تصمیم گیری های سیاسی در برابر دو حزب اصلی اهمیتی ندارند.

تسلط برجهان

هر کشور قدرتمندی که در صدد تسلط برجهان است باید دارای سه ویژگی باشد یعنی توان مالی داشته و در بخش نظامی پیشرفته باشد تا بتواند در هر نقطه از جهان استقرار یابد یا همان جنگ پیشگیرانه کنونی امریکا که به زرادخانه نظامی و هسته ای خود تکیه دارد.

می توان بدون تردید گفت هدف اصلی ازهمه جنگ های بازدارنده و فراگیر امریکا به ویژه در منطقه ما برای تسلط بر نفت و راحت سرازیر شدن پول آن در جیب خودش است . تسلط بر نفت یعنی تحمیل اراده امریکا بر تجارت بین المللی و مسائل اقتصادی و سیاسی جهان .

بنابراین امریکا باید کشورهای منطقه را از استقلال کامل منع کند تا نتوانند به قدرتی در منطقه تبدیل شوند همانگونه که از برخورد امریکا و غرب با ایران مستقل برمی آید که از زمان انقلاب پربرکت سال 1979 چنگال امریکا را قطع کرد.

تلاش امریکا برای تسلط بر ایران از زمان سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز ادامه داشته و حتی یک روز نیز از برنامه ریزی برای بازگشت به ایران و بازگرداندن ایران به اغوش خود دست برنداشته اما تلاش هایش که با عملیات طبس آغاز شد و سپس پیش راندن صدام به جنگ هشت ساله و جنگ با ایران در پرونده صلح امیز هسته ای با ناکامی مواجه شد وخواهد شد .

چرا بایدن چنین سخنی (در صورت موفقیت در ریاست جمهوری امریکا همه ممنوعیت هایی را که دونالد ترامپ در حق 7 کشور در راس انان ایران گذارده را لغو خواهد کرد) را بر زبان راند؟

بدون شک بایدن به روش های مختلف در صدد به دست آوردن آرا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

از جمله تلاش برای جذب مسلمانان امریکایی به خود در قبال حمایت وی از اقلیت های مسلمان جهان . وی گفته چقدر خوب است که گروه شما مسلمانان امریکا به جو بایدن رای دهند.

بایدن به مسلمان نسبت به انتخاب مجدد ترامپ هشدار داده و گفته اگر دونالد ترامپ انتخاب شود سیاست امریکا در همان راستا ادامه می یابد اما اگر رقیب وی بایدن وارد کاخ سفید شود واشنگتن نرمش بیشتری نشان می دهد و امکان الحاق مجدد به توافق هسته ای که ترامپ از آن خارج شد ،وجود دارد.

سیاست بایدن در قبال پرونده هسته ای ایران چه خواهد بود ؟

برخی کارشناسان گفته اند احتمال دارد بایدن در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری به شکلی به توافق هسته ای ایران که ترامپ از آن خارج شده بازگردد.

"دالیا داسا کای" مدیر مرکز خاورمیانه در موسسه رند نیز گفت دولت بایدن ترجیحا متشکل از کارمندانی خواهد بود که برای طرح اقدام مشترک مذاکره کنند. من معتقدم می توان در قبال دیپلماسی ایران و به جریان انداختن توافق هسته ای ایران انتظار تعهد جدی تری داشت.

"کلای رامزی " کارشناس مسائل ایران در دانشگاه مریلند نیز گفت بایدن در اوریل تصریح کرده که امریکا باید در وضعیت کنونی همه موانع را در برابر تجارت انسان دوستانه با ایران بردارد.

اگر بایدن در ژانویه رئیس جمهور شود می تواند این مساله با سرعت بیشتری رخ دهد.

اگر دولت ایران سطح برنامه هسته ای خود را کاهش دهد شاید نشستی با حضور همه کشورهای عضو طرح اقدام مشترک جامع شامل امریکا، ایران، اروپایی ها ، روسیه و چین منعقد شود.

منبع:العالم

نظر شما