هر آنچه درباره قرص‌های جوشان باید بدانید

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۰:۴۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۳۲۹۲۵
هر آنچه درباره قرص‌های جوشان باید بدانید
قرص‌های جوشان در کنار اینکه مکمل‌های خوبی برای جذب انواع ویتامین‌ها هستند، اما زیاده روی در مصرف آنها عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ امروزه تغییر سبک زندگی، استفاده از غذا‌های ناسالم، استفاده کم از گوشت و ماهی باعث شده تا سطح ویتامین‌ها در بدن افراد کاهش یابد و به دلیل اینکه وجود این ویتامین‌ها در بدن لازم و ضروری است افراد سعی می‌کنند کمبود آنها را از طریق مصرف دارو‌ها و قرص‌های مکمل جبران کنند.

بیشتر افراد به دلیل عدم استفاده از لبنیات دچار کمبود کلسیم که برای جبران این کمبود و جلوگیری از بیماری پوکی استخوان به دستور و تجویز پزشک ملزم به استفاده از قرص‌های کلسیم می‌شوند. یا برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به بهبود سرماخوردگی و ضعف‌های جسمانی قرص‌های جوشان دارای ویتامین c توسط پزشک معالج به افراد توصیه می‌شود.

قرص‌های جوشان در انواع مختلفی وجود دارند که مصرف هر کدام از آنها در کنار دیگر دارو‌های اصلی به عنوان یک داروی مکمل برای رفع بیماری‌ها و جبران کمبود انواع ویتامین‌ها در بدن موثر است.

بعضی از افراد به دلیل هضم سخت دارو ها، طعم و بوی بد داروها، حساسیت‌های دارویی، مشکلات معده‌ای و... نمی‌توانند به صورت مستقیم در طول درمان از دارو‌ها استفاده کنند؛ در این حالت بهترین جایگزین داروها، قرص‌های جوشان حاوی کلسیم، منیزیم، آهن، زینک و ویتامین c هستند که با توجه به کمبود هر کدام از ویتامین‌ها برای افراد تجویز می‌شود.

قرص‌های جوشان از قرن ۳۰ به بعد خاصیت دارویی پیدا کردند که با تجویز و توصیه پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.

در میان بیماران، هستند افرادی که تمایل بیشتری برای استفاده از قرص‌های جوشان دارند تا مصرف شربت و یا قرص‌های معمولی و معتقدند که استفاده از این قرص‌ها برایشان راحت‌تر است. از جمله مواردی که باعث ایجاد تمایل به سمت قرص‌های جوشان شده است:

هضم راحت و آسان‌تر

کهولت سن کاهش ترشح اسید معده را به همراه دارد و به همین خاطر است که در اکثر مواقع افراد مسن در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند، این امر در مورد هضم سریع دارو‌ها هم صدق می‌کند؛ زیرا اسید معده زمانی که بر روی قرص می‌ریزد باعث حل آن و حرکت راحت‌تر مواد قرص به سمت روده می‌شود، اما زمانی که قرص‌ها به خوبی در معده هضم نشوند به همان صورت به سمت روده می‌روند که یا باعث ایجاد نفخ معده می‌شوند و یا در کلیه رسوب کرده و باعث بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه می‌شوند. اما قرص‌های جوشان به دلیل وجود مقدار کم نمک در ترکیبات اصلی آنها در آب به راحتی حل شده و به صورت محلول مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که قرص جوشان داخل آب حل می‌شود دیگر خاصیت اسیدی و قلیایی ندارد، در نتیجه باعث تحریک، درد و نفخ معده نمی‌شود.

دانستنی‌های درمورد قرص جوشان/علی بیگی

طعم دهنده‌ها

گاهی اوقات برخی از افراد و به خصوص کودکان هنگام مصرف دارو به دلیل طعم و بوی بد از خوردن آنها اجتناب می‌کنند در صورتی که مصرف دارو‌ها و یا ویتامین‌ها در سنین کودکی لازم و ضروری است تا فرزندانمان رشد بهتر و کامل تری را داشته باشند؛ هنگامی که کودکان از خوردن داروها و مکمل‌ها خودداری کردند می‌توان قرص‌های جوشان را جایگزین آنها کرد.

اضافه شدن انواع طعم دهنده‌ها در ترکیبات قرص‌های جوشان باعث شده تا افرادی که به دلیل طعم و بوی بد قرص‌ها تمایل به مصرف آنها ندارند از این طریق بتوانند به راحتی به تامین ویتامین‌های بدن خود بپردازند تا دچار مشکل نشوند.

سرعت جذب بالا

قرص‌های جوشان در آب به طور کامل حل شده و به صورت محلول در می‌آیند و پس بعد از مصرف به صورت مایع وارد معده می‌شوند که برای کسانی که مشکل معده دارند بسیار مفید است.

از جمله مزیت‌های قرص‌های جوشان این است که مانند قرص‌های معمولی به راحتی دفع نشده و مقدار زیادی از آنها در بدن باقی می‌ماند.

عوارض زیاده‌روی در استفاده از قرص‌های جوشان

در کنار تمام فوایدی که برای قرص‌های جوشان گفته شد این مکمل‌ها معایبی هم دارند که لازم است بدانید تا در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

افزایش فشار خون با مصرف بیش از حد قرص‌های جوشان

مصرف زیاد قرص‌های جوشان به دلیل نمک موجود در آنها که برای حل کردن قرص در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد مصرف فشار خون را بالا برده و احتمال سکته‌های قلبی و مغزی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این قرص‌ها برای زنان باردار بدون تجویز پزشک به دلیل تاثیر منفی که می‌تواند بر روی جنین بگذارد مجاز نیست.

دانستنی‌های درمورد قرص جوشان/علی بیگی

ایجاد مشکلات گوارشی

مصرف خودسرانه و بیش از حد قرص‌های جوشان در افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی شده و یا در مواردی معده درد و خونریزی معده را به همراه خواهد داشت. پس بهتر است از مصرف انواع قرص‌های جوشان بدون تجویز پزشک خودداری شود.

دانستنی‌های درمورد قرص جوشان/علی بیگی

 

نظر شما