کرونا در فصول سرد سال مرگبارتر خواهد بود

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۲۲:۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۳۲۹۰
کرونا در فصول سرد سال مرگبارتر خواهد بود
تحقیقات جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا در ماه‌های سرد شدت عمل بیشتری نسبت به ماه‌های گرم سال دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد شدت مرگبار بودن ویروس کرونا در ماه‌های سرد سال احتمالاً شدیدتر از ماه‌های گرم سال باشد.

تحلیل‌های محققان نشان می‌دهد در فصول سرد سال شدت مرگبار بودن کووید ۱۹ افزایش خواهد یافت. همچنین هوای خشک داخل خانه احتمالا بر شدت انتشار ویروس تاثیر خواهد داشت.

تحقیقات بر روی ۶ هزار و ۹۱۴ بیمار بستری شده در بیمارستان در کرواسی، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، آلمان، انگلیس و چین نشان داد الگوی انتشار و کشندگی ویروس کرونا در هوای سرد بسیار شدیدتر از هوای گرم است. محققان تاکید دارند این یافته‌ها هشداری است که در فصول سرد سال شاهد ظهور دوباره ویروس کرونا و شدت عمل آن خواهیم بود.

در این تحقیقات درجه حرارت کشور‌ها و نیز رطوبت هوا مورد سنجش قرار گرفت. همچنین ارتباط گستردگی شیوع بیماری با شرایط آب و هوایی کشور‌ها و وخامت حال بیماران (بستری شدن در آی سی یو یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی) نیز مورد مطالعه قرار گرفت.

در این تحقیقات همچنین ۳۷ هزار انگلیسی مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعات نشان داد از ماه مارس (اسفند) تا ماه مِی (اردبیهشت) که هوا در انگلیس گرم‌تر شده از شدت عمل ویروس کرونا کاسته شده است. اگر چه ویروس می‌تواند در هوای گرم به راحتی منتقل شود، اما شدت و میزان کشندگی آن در کشور‌های اروپایی به دلیل گرم شدن هوا کاهش یافته است.

دکتر سایمون کلارک، استاد دانشگاه ردینگ گفت: این تحقیقات نشان دهنده ارتباط میان درجه حرارت و شدت اثر کووید ۱۹ است. با این وجود، این تحقیقات نمی‌تواند دلیل این اتفاق رو توضیح دهد. احتمال دارد این امر به این دلیل باشد که هوای سرد فرآیند پاک کردن مجاری تنفسی و بینی از ویروس‌ها به وسیله مخاط را کُند می‌کند.

دانشمندان اعلام کردند همچنان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهند داد. با این وجود، محققان بیشترین زمان را برای یافتن واکسن ویروس کرونا اختصاص داده اند.

هم اکنون ۲۳ واکسن از سوی غول‌های بزرگ داروسازی و دولت‌ها در حال توسعه بوده و به مرحله آزمایش انسانی رسیده است. با این وجود، برآورد‌ها بر آن است که نسخه اولیه واکسن کووید ۱۹ تا اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه نخواهد شد. از همین رو، سازمان جهانی بهداشت از مردم خواسته است فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما